De store fiskene spiser de små fiskene

Jeg spurte gjentatte ganger i butikken i dag om de to fisketypene vi kjøpte i dag passet sammen. Jada, sa selger. Fisker spiser bare det de kan få inn i munnen og disse får de ikke inn i munnen.

Vel, vi kommer hjem og etter bare et par timer jakter de store fiskene på de små. Intenst. De spiser av halene deres.

Jeg vet desverre ikke hva slags fisker det er.

Sønnen min ble veldig lei seg. En av de små døde. Så nå har jeg tatt de små fiskene ut av akvariumet igjen og er rimelig rådløs. Jeg oppbevarer dem i posen vi kjøpte dem i.

Hva gjør jeg?

KJEMPETAKKNEMLIG for svar!

Bilder hjelper så vi kan identifisere fiskene.

Nå er jo butikken stengt, men prøv å oppbevar dem i en ren bøtte/balje til mandag. La bøtta stå på badet så de får det varmt nok, og bytt litt vann hver dag. Det beste hadde vært om du hadde hatt en luftpumpe for å tilføre oksygen, men har du ikke det liggende må det bare gå uten. Er det mange fisk det er snakk om? Ta med deg både levende og død fisk tilbake til butikken og krev pengene tilbake/bytte til annen fisk
Haugetussa
Jeg spurte gjentatte ganger i butikken i dag om de to fisketypene vi kjøpte i dag passet sammen. Jada, sa selger. Fisker spiser bare det de kan få inn i munnen og disse får de ikke inn i munnen. Vel, vi kommer hjem og etter bare et par timer jakter de store fiskene på de små. Intenst. De spiser av halene deres. Jeg vet desverre ikke hva slags fisker det er. Sønnen min ble veldig lei seg. En av de små døde. Så nå har jeg tatt de små fiskene ut av akvariumet igjen og er rimelig rådløs. Jeg oppbevarer dem i posen vi kjøpte dem i. Hva gjør jeg? KJEMPETAKKNEMLIG for svar!




Å kjøpe fisk en ikke en gang vet hva er, er etter min mening menigsløst. Hvordan vet du da hvordan fiskene skal ha det i forhold til str på karet, temperatur, pH etc etc? Nye akvarister går på samme bommerten som mange andre, og som tar alt di sier i butikken for god fisk, for å si det slik. Forhør deg f.ek her eller les deg opp på fisk en ønsker seg FØR en går til innkjøp. Ikke lett å hjelpe deg når du ikke selv vet hvilke fisker du har. Om du har mulighet for å legge ut noen bilder i tråden her, blir det nok noe enklere. Fiskene kan iallefall ikke ha en fremtid i en pose. En plastbeholder eller lignende, med iallefall en luftesten ville være et minimum for at di skal overleve. Er lei meg på fiskenes veier.....
Mange takk for svar!

Paracheirodon axelrodi - Kardinaltetra -tror jeg er de små.

De store har samme størrelse som gullfisk, er svarte til og med på øynene.

Jeg har ingen ekstra pumpe, men skal følge rådene dine til punkt og prikke. Igjen, mange takk for svar!
Vi var i en akvarieforretning hvor de skal ha kunnskap - hvorpå vi nybegynnere kan få adekvat råd og veiledning.

Utrolig leit for oss at dette skjedde.
Haugetussa
Vi var i en akvarieforretning hvor de skal ha kunnskap - hvorpå vi nybegynnere kan få adekvat råd og veiledning. Utrolig leit for oss at dette skjedde.




Selvfølgelig er det trist at slikt skjer. Et godt råd på veien skal du få. Stol ikke mer på en selger i en zoo butikk enn en bilselger...... Spesielt på ettermiddagene og i helgene. Ofte er det ekstrahjelp og skole ungdom som er der da.

Det skal sies at det finnes unntak

Kunnskapen her inne er betraktelig høyere enn "der ute". Om en finner ut hvordan en bruker di forskjellige forumene her, får en enormt mye hjelp og glede av dette
Jeg synes det er tragisk at dyrebutikk personell ikke vet slags fisk en kan ha sammen.
Og de stakkars barna får ikke mye glede av akvariet, heller mareritt når slike ting skjer.

Jeg har selv vært helt fersk dyrebutikk annsatt og kan ikke akkurat skryte av det akvariekurset vi ble sendt på.
Det vi lærte var hvordan sette sammen, ta fra hverandre og rense div pumper pluss latinske navn på en haug planter,og hvordan teste vann.
Litt om fiskens anatomi men ingen verdens ting om hvilke fisk en kan ha i samme akvarie.
Dette var i 97 så ja endel år siden og tydeligvis er ikke opplæringen blitt bedre.

Men for deres del, ikke gi opp for akvarie kan være den beste terapi for både store og små.



Så strist start på hobbyen! Jeg forstår godt at nybegynnere stoler på dyrebutikkene...! Jeg føler med deg! Slik skjer dessverre altfor ofte....
man må kunne stole litt på butikken man kjøper varer i, og om de ikke vet hva de driver med så må de være ærlige å si det, jeg hadde gått til butikken og forlangt å få snakka med butikkeiger og sagt hva jeg mente og selvsagt skal du ha igjen penger eller nye fisk,,, jeg er og ny i denne hobbyen og føler med deg men lykke til,,, det går seg som regel til bare man er tolmodig,, jeg har selv mistet noen fisk pga at jeg er ny og ikke viste bedre .-( men vi kommer frem vi og .-)
Å kjøpe fisk en ikke en gang vet hva er, er etter min mening menigsløst. Hvordan vet du da hvordan fiskene skal ha det i forhold til str på karet, temperatur, pH etc etc? Nye akvarister går på samme bommerten som mange andre, og som tar alt di sier i butikken for god fisk, for å si det slik.


Og du mener at alle skal ha full kontroll på hvilke fisker de skal ha i sitt første akvarium? Man får ikke det bare ved å lese i bøker og se på bilder. Man må nesten gå på en smell eller 2 før man erfarer hva som fungerer. Man kommer langt med teori, men praksis er like viktig.

Det virker meningsløst for vi som har hatt akvarie en stund, å kjøpe fisk man ikke vet noe om, men dette er snakk om de som ikke vet så mye om fiskesammensetning.



Har selv opplevd at fisk går fra et tilsynelatende harmonisk forhold i butikken, hvor de har selskap av mange andre fisker, til å bli styggen sjøl og tygge i seg hva som er av finner på andre fisk.

Så lærer man noe av det også og kommer man ut for noe slikt så leser man gjerne litt om årsaker og løsninger på nettet... og voila.... man har lært noe av det
Tusen takk for tilbakemeldinger fra dere alle. Det var godt med litt støtte

Jeg ville selvsagt vært skeptisk om det var lørdagshjelpen som veiledet meg, men det var faktisk daglig leder av butikken.

Jeg reiser til butikken når den åpner i dag med fiskene. Jeg har øvd meg på tordentalen jeg skal holde hele helgen.

Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap