Noentetrafisker som dør - noen som har råd?

Hei
Sønnen min har fått akvarium og vi er helt nye på dette. Har fått råd fra dyrebutikken og har kjøpt et 60l akvarium med det som hører med av pumpe og termostat. Akvariet stod i en uke med sten og planter. Hadde opp i aquasafe og noen hvite runde tabletter som løste seg opp i vannet(husker ikke hva de het). På lørdagen kjøpte vi fisker. Ti neontetrafisker og en kampfisk. På søndag fant vi en neontetra død og i dag finner jeg bare 7 neontetrafisker. Det vil si at to til har død. Fant deler av en fiskekropp. Ser ut som om de blir spist på etter at de er døde. Er dette naturlig eller hva må vi gjøre for å endre på dette slik at ikke flere dør?? Og bør vi kjøpe flere neontertrafisk nå eller vente med det. Lest at de helt trivels best i flokk på rundt 10 stykker.

Fint hvis noen har gode råd
- Ingrid
Denne artikkelen forklarer det som trolig er problemet.
Takk for svar. Den skal jeg lese. Fikk telt over en gang til i stad og telte nå 8 neontetrafisker så da er det i hevrt fall bare to totalt som er død og ikke tre
Hei,

Dette blir spennende, gratulerer! Har selv en 60 liter med 15 neontetra, en malle og en kampfisk. Ser ut til å fungere supert, men er litt av en verden å lese seg inn i. Dessverre må man også prøve og feile noen ganger. Første råd - les deg opp her på artikler, alle akvariebutikker sier forskjellig. Hvor i landet bor dere?

Akvariet burde nok stått enda lenger før du hadde i noentetraene, de bør helst kun i akvarier som er godt innkjørte, gjerne minst 6 mnd. Så om du har 8 nå, ville jeg nok ha ventet 1 måned eller 2. Men det er både og, de trives bedre sammen jo fler de er. Men om ikke vannkvaliteten er bra nok enda er det heller ikke vits å sette fler uti. Ta med en vannprøve til butikken din, de tester den gratis der!
Hvis du tar med vann til dyrebutikken for å få det testet, så insister på at de tester både for ammoniakk og nitritt. Ammoniakk kommer først av avfallsstoffene, deretter nitritt. Om du tester bare for nitritt og den er null, er det fordi du ikke har fått nitritt enda.

Helst bør du kjøpe testsett selv. Du kan bestille f.eks. hos www.aquamanias eller www.webzoo, det er mye billigere enn i butikk.
Akvarium skal innkjøres i 3-4 uker minst, og da skal fiskene inntroduseres i akvarie gradvis, slik at det ikke blir så stor belastning for filterbakteriene som er i pumpen, så det er ikke rart at de døde, siden det sikkert har begynt å danne seg giftstoffer i vannet. Hvis det er nitritt i vannet, bytt vann veldig ofte. Det er forresten helt vanlig at de døde fiskene blir spist opp
Elisabeth Berge
Hei, Dette blir spennende, gratulerer! Har selv en 60 liter med 15 neontetra, en malle og en kampfisk. Ser ut til å fungere supert, men er litt av en verden å lese seg inn i. Dessverre må man også prøve og feile noen ganger. Første råd - les deg opp her på artikler, alle akvariebutikker sier forskjellig. Hvor i landet bor dere? Akvariet burde nok stått enda lenger før du hadde i noentetraene, de bør helst kun i akvarier som er godt innkjørte, gjerne [B]minst 6 mnd[/B]. Så om du har 8 nå, ville jeg nok ha ventet 1 måned eller 2. Men det er både og, de trives bedre sammen jo fler de er. Men om ikke vannkvaliteten er bra nok enda er det heller ikke vits å sette fler uti. Ta med en vannprøve til butikken din, de tester den gratis der!


MIN 6MND! Visste ikke at et akvarium skulle klargjøre seg i et halvt år!

______________________________________________________________________

MVH Aquagal
Det Elisabeth skriv er ein bør vente 6 mnd før ein set NEONTETRA i eit akvarium. Dette fordi Neontetra er veldig lite hardfør mot endringar i vannverdiar. Andre, meir hardfør fisk kan settes i tanken etter at innkøyringsprosessen er over.
dag atle
Det Elisabeth skriv er ein bør vente 6 mnd før ein set NEONTETRA i eit akvarium. Dette fordi Neontetra er veldig lite hardfør mot endringar i vannverdiar. Andre, meir hardfør fisk kan settes i tanken etter at innkøyringsprosessen er over.


ok, takk for at du forklarte meg det
______________________________________________________________________
mvh Aquagal
Elisabeth Berge
......Akvariet burde nok stått enda lenger før du hadde i noentetraene, de bør helst kun i akvarier som er godt innkjørte, gjerne minst 6 mnd.....


Det er første gang jeg har hørt at det er best å vente minst 6 måneder før man kjøper neontetra, og jeg tviler på at påstanden er riktig. Neontetra er en mye brukt nybegynnerfisk av den enkle grunn at de aller fleste butikker selger den.

Når filteret er ferdig innkjørt er det ikke noe større risiko med å sette inn neontetra enn å sette inn annen fisk. Men vannverdiene må være de rette (altså lav pH og lav hardhet) og de må holdes stabile. Stabile vannverdier er forøvrig viktig for alle slags fisk.
De sa det i akvariebutikken på Alna. Den er hardfør, men følsom mot vannverdiendringer som ofte er i starten med nye akvarier. Derfor bør den ikke oppi for tidlig, ok 6 mnd er vel kanskje lenge, men 1 uke er uansett for kort.

Kom med egne råd dere, heller enn å kritisere mine, er fersk jeg også serru!
uansett så skal ikke fiskene oppi etter en uke.

Pumpen skal innkjøres - dvs danne bakterier som takler avfallstoffene som fiskene lager , og dette kan ta en mnd.

Disse fiskene svømmer kanskje rundt i svært giftig vann nå.

Og de skal ha BLØTT vann, det må man også passe på.
Elisabeth Berge
De sa det i akvariebutikken på Alna. Den er hardfør, men følsom mot vannverdiendringer som ofte er i starten med nye akvarier. Derfor bør den ikke oppi for tidlig, ok 6 mnd er vel kanskje lenge, men 1 uke er uansett for kort. Kom med egne råd dere, heller enn å kritisere mine, er fersk jeg også serru!


Da er jo saken oppklart. Det sies mye som ikke er riktig i dyrebutikker, men jeg synes det er viktig å stille spørsmål ved tvilsomme utsagn som bringes videre, og særlig i en nybegynnertråd.

Jeg synes forresten jeg merker en aldri så liten irritasjon i den siste setningen din
Elisabeth Berge
De sa det i akvariebutikken på Alna. Den er hardfør, men følsom mot vannverdiendringer som ofte er i starten med nye akvarier. Derfor bør den ikke oppi for tidlig, ok 6 mnd er vel kanskje lenge, men 1 uke er uansett for kort. Kom med egne råd dere, heller enn å kritisere mine, er fersk jeg også serru!


Det eneste de sa var da at det ikke behøvdes å vente i 6 mnd? 1 uke er for kort ja, men etter 4-5 uker så kan de jo godt slippes oppi, for da er jo filteret ferdig innkjørt.
Jeg ventet bare 2 og en halv uke så kjøpte jeg 14 neontetraer og det gikk greit

Men 6 MND det er lenge og vente
Inaktiv bruker
hvor lenge siden er det?
om du spør på butikken om du kan få en pose fra et av deres akvarie,, bakteriekultur så kan du ha det i akvariet,da blir det fortere innkjørt .-)
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap