Finkornet sand, innvendig biologisk filter og høy nitritt

Hei

Jeg bare lurer på om grunnen til forhøyet nitritt er pga veldig finkornet sand (Avfallet ligger bare på toppen av sanden) eller om de to biologiske filterene ikke tar nok avfall?
Skifte innhold på pumpene kanskje?

Har noen andre problemer med dette?

For tiden skifter jeg vann ca 2 ganger i uka pga mye nitritt og det begynner å bli slitsomt når det er 200liter og det egentlig ikke trenger å skiftes så ofte.

I oppstarten (rundt november) hadde jeg akvariet gående i litt over en mnd før nitrittnivået sank til null så nitrittprosessen er ferdig så det er ikke det heller.

Håper noen kan hjelpe meg med dette.
Takker på forhånd for svar
Hei nitritt har inngen ting med sand å si, Sand er bra på grunn av driten somregel samles på top og lett å fjerne å holde kontrol.

Nitritt= for mye Mating, så fiske mad liger igjen. Eller for mye fisker i forhold til volum i akvarie.

Hvilken pompe bruker du innvendig eller utvendig.
Jeg har to innvendige litt DIY pumper på hver sin side av akvariet som inneholder bioballer, keramiske medier, hvit filtervatt og juwel 600 pumpe på toppen. Vanskelig å si hvor mye de er beregnet på men det var i hvert fall to "bokser" som var beregnet som pumper til akvariet når jeg kjøpte det
Kanskje du har litt for mye fisk i akvariet ditt? Du satte det opp i november ifølge opplysninger om akvariet på profilen din. Det kan også være at du har hatt i for mange fisker på en gang, slik at filterbakteriene ikke har klart å "holde følge" med belastningen. Selv om du hadde 0 nitritt ved start, må man ikke sjokktilsette fisk. Det tar tid for filterbakteriene å formere seg til å bli mange nok til å takle avfallet fra det antallet fisk akvariet skal ha når alle har flyttet inn.
Ja, det kan tenkes det Fikk alle 14 demasoni på en gang pga sending fra Singapore. Men vil du anbefale å bare la alt være og bytte vann ofte til det stopper av seg selv eller ville du satt inn en til pumpe eller endret filterene?
Akkurat hva dine pumper er "gode for", har jeg ikke greie på. I min 180 liter har jeg til sammenligning et utvendig Tetratec 1200 (pumper 1200L/t) Det er passe til dette karet og jeg har aldri hatt nitritt) Jeg har bare små fisker, men mange.

Skift 50% vann hver dag, da tynner du ut giften. Det må du holde på med til du har 0 nitrittutslag. Vurder også en annen filterløsning. Det håper jeg en annen kan hjelpe deg med.
Tilfeldig bekjentskap
© Norman Behr
Reklame for plussmedlemskap