Kjøpt brukt akvarium, trenger hjelp med pumpe (og andre nybegynnerproblemer)

Har nylig skiftet ut min gullfiskbolle med et akvarium! Kjøpte 60 liters akvarium med pumpe, varmekolbe, temperaturmåler, plastplanter og dekorasjoner av en venn. Dette er nå fylt opp med vann og har stabil temperatur. MEN...

1) Pumpa jeg har er en Tetratec in 400 plus. Har absolutt ingen erfaring med akvariepumper (dette er jo mitt første akvarium), og jeg har ingen bruksanvisning. Den putrer og går, men jeg synes vannet ser ganske grumsete ut? Det har bare gått to dager siden jeg fylte vann i akvariet. Hvordan vet jeg om pumpen trenger vask? Skjønner egentlig ikke hvordan den fungerer i utgangspunktet.

2) Har en kampfisk, og han er allerede i akvariet. Han virker livlig og fornøyd med oppgraderingen fra bolle Men jeg ser at vannet på toppen beveger seg ganske mye. Var det slik at kampfisken liker rolig vann? Hvordan stiller jeg inn pumpen?

Jeg vet forresten at akvariet skal innkjøres først. Men jeg klarte ikke vente, fisken mistrivdes skikkelig i bollen så ut til...

Håper noen kan svare en skikkelig grønn nybegynner på dette! Er redd for å gjøre noe feil Har lagt ved et bilde av akvariet. Vannet er litt mer grumsete enn det ser ut på bildet.
Inaktiv bruker
Gratulerer med akvarie, det var en fin størrelse til kampfisk.
Det er en del forhåndsregler, siden du vet at du må kjøre inn filteret så vet du sikkert at siden det ikke ble gjort må du følge nøye vannverdiene, og da burde du kjøpe et van teste sett. Jbl dråpetest er og anbefale.
Kampfisken liker varmt vann så om du ikke har varmeklbe så bør du skaffe det og termometer. Det er ikke lurt å ha flere fisker i akvariet før filter er innkjørt.
På tetra filteret er det vell to grønne " pinner" i front der justerer du utblåsningen.
Det var et godt valg å kjøpe større akvarium til kampfisken din, og jeg er helt enig i ditt valg om å putte ham oppi med en gang temperaturen ble rett.

Kjenner ikke den pumpa, men mulig du ka justere utblåset lenger ned? Eller kanskje flytte hele pumpa lenger ned? For som du sier, så liker fisken din rolig overflate på vannet.

Var akvariet i drift da du skaffet det? Om pumpa er innkjørt eller ikke, vil ha stor innvirkning på hva du bør gjøre framover.

Lykke til ;D
Takk for svar! Problemet er at pumpa er ganske lang, så jeg får den ikke så langt ned. Akvariet var ikke i drift, men det var det nylig. Pumpa så egentlig veldig godt brukt ut. Lurer på hvordan jeg vasker den uten å ta bort alle "de gode bakteriene"?
Hei.Grattis med større kar. Jeg må bare få si at det Tetratec filteret synes jeg er veldig dårlig.Har hatt et selv fra det var nytt og jeg måtte rense det veldig ofte pluss at jeg følte jeg aldri kom i mål med vannverdier.Vanntrykket falt fort. Det kommer sikkert an på hvordan fisk du skal ha og hvis jeg husker riktig så skal vel ikke kampfisk ha så mye strøm så sånn sett passer det vel, justering både for mengde og retning.Men som sagt generelt et dårlig filter etter min mening.
Skal være en grønn knapp på den ene siden som du kan flytte op og ned.Den skal justere trykket.
Sorry det er de to grønne i front.Du kan lese inntrykt i plasten at det står et minustegn og et plusstegn.
Inaktiv bruker
isabellv
Takk for svar! :) Problemet er at pumpa er ganske lang, så jeg får den ikke så langt ned. Akvariet var ikke i drift, men det var det nylig. Pumpa så egentlig veldig godt brukt ut. Lurer på hvordan jeg vasker den uten å ta bort alle "de gode bakteriene"?

Ikke vask det for ofte. Når du merker betydelig dårligere vannstrøm så kan du skylle det litt i en bøtte med akvarievann.
isabellv
Takk for svar! :) Problemet er at pumpa er ganske lang, så jeg får den ikke så langt ned. Akvariet var ikke i drift, men det var det nylig. Pumpa så egentlig veldig godt brukt ut. Lurer på hvordan jeg vasker den uten å ta bort alle "de gode bakteriene"?


Ojsann. Jeg tror du må regne med å kjøre inn filteret på nytt. Hvis filteret ikke har vært i bruk helt til du overtok det, er nok filterbakteriene døde. Da er det beste å rense filteret ordentlig i rent vann slik at du får vekk alt som er gammelt og dødt og kanskje inntørket. Dersom du kjenner noen med akvarium, kan du prøve å tigge til deg litt filterslam som du kan kickstarte filteret ditt med. Da går innkjøringen fortere. Bruk søkefunksjonen på "kickstart", så får du fram mange tråder som handler om dette.

Siden du har kun en kampfisk i akvariet kan nok dette gå bra likevel. Du har allerede fått råd om å kjøpe dråpetester, slik at du kan følge med på vannverdier. Prøv å få tak i tester av merket JBL. De viktigste testene i ditt tilfelle er tester for ammoniakk og nitritt, siden du nå skal kjøre inn filteret med fisk i karet. pH test er også greit å ha.

Du må følge med på utviklingen av ammoniakk og nitritt, og skifte mye vann, kanskje daglig en tid utover. Det er derfor lurt å ha testdråper og teste selv.
tok du fra hverandre pumpen og skyllet filtersvampen ren før du hadde det opp i akvariet?

Filterbakterer lever ikke flere dager uten at pumpen står og går i en bøtte vann. f.eks. Så da er bakteriene døde, de du har, og svampen må vaskes godt i rent vann. Ellers så forurenser du vannet.

For å få mindre strøm kan du peke utblåset mot veggen, da blir det mindre strøm og bevegelse
Takk for god hjelp! Har vasket svampene, og karet ser mye bedre ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap