Fiske sammensetning i et 17 liters akvarie.

Hei!

Jeg er ny her på Akvaforum og har ikke drevet med akvarie så lenge. I dag har jeg startet opp et 17 liters akvarie som skal få stå å bli innkjørt en ukes tid før jeg kjøper meg fisker. Er det noen som vet om jeg kan sette sammen 1 kampfisk, 2 ancistrus og en liten gruppe klovne killi? Håper på svar!
Hei Stine!
17 liter er altfor lite....til nød:1 kampfisk..men da tar jeg hardt i...
anbefaler deg og lese om vannverdier og innkjøring av akvarie her på forum
så du ikke kommer så ,galt,, avgårde i en veldig givende hobby-
Det krever en bitte liten innsats fra deg for og komme rett igang
Lykke til!
Inaktiv bruker
Hei, Gratulerer med akvarium.
17Liter er vell ikke allverden og dessverre så er det ikke alt som passer i akvariet. I et akvarie på 17Liter passer nok reker og snegler best.
De som jobber i dyrebutikkene sier gjerne at man kan ha mye annet i det.
Innkjørings prosessen varer dessverre lengre en 1 uke, det beste er nok å vente i 4-5 uker. Hvis du går inn på Akvarieskolen så står det MYE nyttig der.

Ingen fisker?
Så dere mener altså at jeg ikke kan ha fisker i det hele tatt bortsett fra kanskje en kampfisk? Hva med guppyer da? (Selvsagt ikke sammen med kampfisken, men for seg selv). Og jeg leste i fiskedatabasen at klovne killi ikke krever større enn 20 liter. Neontetra og ancistrus krever vel heller ikke så stor plass, eller? Jeg vil jo ha fisker i det, ikke reker eller snegler! Fortvilet...
Inaktiv bruker
Stine Sanden
Så dere mener altså at jeg ikke kan ha fisker i det hele tatt bortsett fra kanskje en kampfisk? Hva med guppyer da? (Selvsagt ikke sammen med kampfisken, men for seg selv). Og jeg leste i fiskedatabasen at klovne killi ikke krever større enn 20 liter. Neontetra og ancistrus krever vel heller ikke så stor plass, eller? Jeg vil jo ha fisker i det, ikke reker eller snegler! Fortvilet...

Neontetra trenger plass, det er stimfisk og er veldig aktive. Guppy trenger også større plass. Kampfisk er bare til nød, men du kan jo ha chillirasbora. ancistrus blir for stor.
Hei og velkommen.

Desverre så er det lille karret ditt ikke egnet til stort annet enn noen reker og snegler. Jeg vil si det er for lite til Kampfisk også. Ifølge fiskebasen så bør Kampfisk ha 60 liter er det vel. Denne fiskebasen er en fin pekepinn på hva man burde ha av vannverdier str på karr osv for oss nybegynnere.

Jeg vil anbefale deg å se litt på rubrikkannonsene her og på finn.no. Er utrolig mange gode karr i litt større størrelser som ligger til salgs. Og er du heldig får du tak i ett som er komplett med bakgrunn sand varmekolbe pumpe osv til en meget hyggelig pris.

Jeg personlig synes det er greit å ha minimum 120 liter. Det forenkler ting litt i forhold til å holde stabile vannverdier. Det kan nemlig bli litt vanskelig i en 17L. Mener ikke å skremme deg men jeg mener det er viktig at du er klar over dette.

Var jeg deg ville jeg prøvd å få tak i noe som er større. Min mening er jo større jo bedre.
Her er ei liste over de fiskene du kan ha i et så lite kar.

Vil anbefale deg å satse på reker, og kanskje en trio klovnekilli? De er ihvertfall kjempeflotte
Huff.. Jeg kjøpte dette akvariet på fredag og synest det er veldig kjedelig om jeg ikke kan ha noen fisker i det. Da skjønner jeg ikke helt hvorfor de selger slike kar. I dyrebutikken holder de kampfisker i bittesmå kar som ikke kan være større enn 1/2 liter, så jeg tenkte jeg var snill som stilte opp med hele 17 L! Jeg har et akvarie på 93 liter også, men har ikke plass til å sette det opp på hybelen min desverre...
Ja desverre er det veldig mange dyrebutikker som gir veldig dårlige råd og også selger utstyr som etter min mening ikke skulle vært i handelen. Uansett hva du skal i forhold til fisk og akvarier i fremtiden anbefaler jeg deg å forhøre deg her først.
Inaktiv bruker
De er flotte å ha som ynglekar og rekekar. Det at de holder kampfisk i små akvarier er ikke bra, de blir ofte betegnet som pynt. Ikke bra. Men reker i akvarium er ganske dekorativt.
Fiskene i butikk har ofte lite plass, for det er jo meninga at de skal fort ut igjen. Skjønner egentlig ikke at de klarer å selge kampfisk fra disse bittesmå koppene, for det er jo umulig å se hvordan fisken ser ut...

Boraras merah er jo veldig søte da, og klovnekilli er vakre, så du har muligheter. Og det går til nød med en kampfisk, om du legger forholdene godt tilrette...
Jeg vil også anbefale reker i et så lite kar.

Angående kampfisk i små kopper hos dyrebutikken, husk på at fiskene kun står en kort tid på butikken, og kampfisk overlever i disse små koppene. Det er ikke det samme som at de trives.

Desverre har dyrebutikker ingen ansvar for grov feilinformasjon, og de følger ingen retningslinjer på anbefalinger om hva som er bra nok for fiskene. De tenker penger, og om de selger deg fisker som de vet kommer til å dø etter en viss tid, så tjener de mer penger fordi du kommer tilbake og kjøper mer fisk. Ja, det er en kynisk bransje.

Anbefaler deg til å lese noen av artiklene under akvarieskolen, denne om vannverdier er meget nyttig

Denne artikkelen er også verdt å lese.
Tusen takk for mange gode svar! Går kombinasjonen reker, klovne killi og kampfisk?
Inaktiv bruker
Stine Sanden
Tusen takk for mange gode svar! :) Går kombinasjonen reker, klovne killi og kampfisk? :)

Personlig ville jeg Ikke hatt det i det lille karret.
Da burde du bruke et større akvarium. Kampfisken trives best i 60L +
Men klovnekilli og reker går sikkert bra.
Reker og klovnekilli går nok Er ikke sikker på om kampfisk spiser reker eller ikke, men hvis den ikke gjør det så vil jeg anbefale deg å uansett satse på enten klovnekilli eller kampfisk, ikke begge deler Klovnekilli ville jeg valgt.

Endret pga skrivefeil.
Ja, jeg vet at klovne killi og reker går godt sammen. Det har jeg sett i en dyrebutikk. Men så var det denne kampfisken da... Om den napper på klovne killiene eller spiser opp rekene, så går ikke det!
Det kommer helt an på personligheten til kampfisken det, og er helt umulig å svare på. Noen butikker har kampfiskene gående i kar med små stimfisk, og da er det jo enklere å se gemyttet på dem.
Kjoepte 8 Amano reker for aa holde rent for kampfisken min.
Naa har han faat 3 eplesnegler til aa holde rent.
Hvor rekene ble av kan jeg ikke si men jeg er ganske sikker paa
at den roeveren av en kampfisk hadde en finger med i spillet.
Da blir det nok klovne killi og reker i karet mitt! Vet dere om andre fisker som går sammen med disse?
Inaktiv bruker
Stine Sanden
Da blir det nok klovne killi og reker i karet mitt! :) Vet dere om andre fisker som går sammen med disse? :)
ER det fortsatt i 17Litern?
Da tror jeg det holder med de to, tror du ikke?
Filter skal også kjøres inn.
Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap