Ny i fiskebransjen

Har kjøpt meg et brukt 160l tank og masse utstyr som jeg er litt usikker på hehe, tenkte jeg skulle helle vann oppi og se om pumpen funke og hive stein oppi og vente nesten 1 uke før jeg gjør noe mer?

har sett på fisker som
- Slørhale
- golden nugget
- dverg gurami
- papegøyefisk - usikker hva de passer til med andre fisker??
- kampfisk 2 hunner og 1 han ( utrolig fine, men hørte de var litt sinte hehe )
- økse fisk ( usikker )
- kuhli-ål
- svart neontetra
- rødmunn tetra
- boliviansk sommerfuglciklide
- kobbertetra
- diskus! veldig usikker, var veldig fine men passer det mitt akvarium??

Vil ha litt merkelig lignende fisker som står ut fra de kjeddelige så jeg er ikke ferdige

noen tips på hva jeg må gjøre og ikke gjøre siden jeg aldri har hatt akvarium før?

tror ihvertfall ikke Kampfisk og Boliviansk sommerfuglciklide passer sammen.
Discus tror jeg blir litt for stor for ditt akvarium.
Hadde kampfisk og dverggurami sammen og det ble til en "Rest in Piece" for dverguramien, men Kampfisk kan variere veldig med tanke på agressiviteten.
Hei
Akvariet må innkjøres i 4-6 uker så du må vente ganske lang tid før du kan ha oppi fisk. Både diskus, golden nugget og slørhale blir for store til akvariet ditt, men det andre tror jeg akvariet ditt er stort nok for Det finnes mange fine artikler du kan lese om vannverdier, og oppstarten av akvariumet. Her er noen artikler du kan lese:
http://akvaforum.no/text.cfm?id=2078
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1685
Aquagal
tror ihvertfall ikke Kampfisk og Boliviansk sommerfuglciklide passer sammen. Discus tror jeg blir litt for stor for ditt akvarium. Hadde kampfisk og dverggurami sammen og det ble til en "Rest in Piece" for dverguramien, men Kampfisk kan variere veldig med tanke på agressiviteten.


Takk, tror jeg droper dverguramien da siden jeg mååå ha kampfisk hehe og jeg droper discusen, viktig at fiskene har det bra
-Hansen
Hei :) Akvariet må innkjøres i 4-6 uker så du må vente ganske lang tid før du kan ha oppi fisk. Både diskus, golden nugget og slørhale blir for store til akvariet ditt, men det andre tror jeg akvariet ditt er stort nok for :) Det finnes mange fine artikler du kan lese om vannverdier, og oppstarten av akvariumet. Her er noen artikler du kan lese: http://akvaforum.no/text.cfm?id=2078 http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859 http://akvaforum.no/text.cfm?id=1685


Takk for svar
Tar det virkelig 4-6 uker! er det ikke noe middel jeg kan kaste oppi??
dropper diskus, men skal sjekke opp de andre fiskene
Er nok slik at du må vente til det er oppnådd en biologisk balanse i akvariet før noe levende kan overleve der. Hvis du hiver fisk i for tidlig så risikerer du at fisken dør. Og det er både trist og dyrt. grunnen til dette er at det dannes amoniakk og nitritt i vannet. Dette er veldig giftig for fiskene, men når filteret kjøres inn, så dannes det en bakterieflora i filteret som gjør disse giftstoffene ufarlige.

Det finnes en snarvei, og det er å få tak i filtergrums fra et ferdig innkjørt filter. Men du må fortsatt vente en stund slik at prossesen får bli ferdig. Du kan bruke salmi-metoden også. Med den skal det visstnok gå litt fortere. Men en uke er alt for kort tid uansett.
Info om salmi-metoden står på nybegynnerforumet tror jeg.

Før du kjøper fisk, så bør du kjøpe utstyr for å måle vannverdiene. Når du vet hvilke ph, gh, tempratur og alt slikt, så kan du se hvilke fisker du kan ha.
Fiskebasen her på Af er et fantastisk hjelpemiddel når du skal finne fisk å ha i akvariet.
Forskjellige fisker har forskjellige behov iforhold til temp., hardhet, ph, størrelse på akvariet, bunnsubstrat og slikt.

Bruk tiden mens akvariet kjøres inn å les deg opp på fisker du synes er intressante, les litt om sykdommer, og om akvariehold generelt. Eventuelt så kan du bruke tiden til å innrede akvariet med røtter, planter, pynt og slikt.
Det er kun en ting som kan hjelpe deg når det kommer til og korte med tiden på innkjøringen av akvariet, og det er og få filterguffe (driten som samler ser i pumpa) fra en som bor nær deg (1-2t fra det er tatt ut fra pumpa det skal fra og er på plass i din). Men det som kan være skummelt med dette er at det kan følge med bakterier/sykdom som ikke er bra for et ny oppstartet akvarie.



Lykketil
Sabrina M
Er nok slik at du må vente til det er oppnådd en biologisk balanse i akvariet før noe levende kan overleve der. Hvis du hiver fisk i for tidlig så risikerer du at fisken dør. Og det er både trist og dyrt. grunnen til dette er at det dannes amoniakk og nitritt i vannet. Dette er veldig giftig for fiskene, men når filteret kjøres inn, så dannes det en bakterieflora i filteret som gjør disse giftstoffene ufarlige. Det finnes en snarvei, og det er å få tak i filtergrums fra et ferdig innkjørt filter. Men du må fortsatt vente en stund slik at prossesen får bli ferdig. Du kan bruke salmi-metoden også. Med den skal det visstnok gå litt fortere. Men en uke er alt for kort tid uansett. Info om salmi-metoden står på nybegynnerforumet tror jeg. Før du kjøper fisk, så bør du kjøpe utstyr for å måle vannverdiene. Når du vet hvilke ph, gh, tempratur og alt slikt, så kan du se hvilke fisker du kan ha. Fiskebasen her på Af er et fantastisk hjelpemiddel når du skal finne fisk å ha i akvariet. Forskjellige fisker har forskjellige behov iforhold til temp., hardhet, ph, størrelse på akvariet, bunnsubstrat og slikt. Bruk tiden mens akvariet kjøres inn å les deg opp på fisker du synes er intressante, les litt om sykdommer, og om akvariehold generelt. Eventuelt så kan du bruke tiden til å innrede akvariet med røtter, planter, pynt og slikt. :)


Tusen takk
Reply på alle
Takk for mange gode tips, holdt på å rense det idag og selvfølgelig gikk lyset på akvariumet!! så da må det fikses også!! håpe det kan finnes lett?
Inaktiv bruker
Les NØYE på hvilke fikser som passer sammen med hvilke vannverdier FØR du stapper fisker i og lager ei stor fiskesuppe.
Om fiskene ikke har rett vannverdi så dør dem.
Så vil jeg IKKE anbefale gullfisk/Slørhale, Denne blir STOR og spiser ALT og alt for mye. :O
Bruk god tid på å besteme deg å ikke stress.
Tenkte jeg skulle komme med noen fiskeforeslag! Venter selv på at karet skal innkjøres, og har bestemt meg for kampfisk, har tilogmed funnet halfmoon som jeg skal få tak i! hihi.

Forslaget mitt er;

1 hann kampfisk
3 hunn kampfisk
10-15 corydoras!
Kanskje et par L-maller? Jeg er veldig glad i L144
en stim på 10-20 stk Rasbora? Kanskje Stjernedanio/galaxy Rasbora eller chili-rasbora/moskito-rasbora?


en annen metode er jo å søke på fiskebasen og sette maksgrensen på liter til 160, slik som her (:

Eller så kan man sette opp andre kriterer som f. eks vannverdier som passer til her.
Thesaura
Tenkte jeg skulle komme med noen fiskeforeslag! Venter selv på at karet skal innkjøres, og har bestemt meg for kampfisk, har tilogmed funnet halfmoon som jeg skal få tak i! hihi. Forslaget mitt er; 1 hann kampfisk 3 hunn kampfisk 10-15 [URLBLOCK1] Kanskje et par L-maller? Jeg er veldig glad i [URLBLOCK2] en stim på 10-20 stk Rasbora? Kanskje [URLBLOCK3] eller [URLBLOCK4]? en annen metode er jo å søke på fiskebasen og sette maksgrensen på liter til 160, slik som [URLBLOCK5] (: Eller så kan man sette opp andre kriterer som f. eks vannverdier som passer til [URLBLOCK6].


Digg! takk så mye hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap