Innkjøring med salmiakk

God kveld!

For de som leste mitt tidligere innlegg/tråd, har jeg nå gått i gang med nevnte innkjøring med salmiakk. For de som vil lese litt om oppsett, finnes det her.

Det ligger også med noen bilder etter nyplantet kar. Slik ser det ikke ut nå, 6 dager etter oppstart av "innkjøring med salmiakk".

Jeg kjører inn et 360 liters akvarie. Dette har jeg aldri gjort før. Tidligere ganger akvariet har vært satt opp, har det vært innkjøring med fisk fra første stund.

Denne gangen har jeg lest meg godt opp her, og synes at innkjøring med salmiakk virket spennende og ikke minst veldig lærerikt. Så etter at jeg begynte med dette har jeg lært mye, men veldig lite. Dvs. at detfortsatt er veldig mye å lære. Det fine med dette er at etterhvert som en jobber med dette, synker mer og mer inn

Nå har jeg da begynt å se tydelige tegn på at algeveksten tar seg kraftig opp, fra null, og jeg ønsker derfor noen synspunktet på verdiene fra innkjøringen. Håper noen tar seg tid til å komme med noen innspill Legger inn noen bilder i dette og neste innlegg.

Oppstart salmiakk innkjøring 4 feb. Inspirert av flere, 530, ?mann, Linda etc.
Finner noen gode råd hos flere.

Jeg har kjøpt JBL dråpe testsett med 5 tester. Har testet de jeg tror er relevante.

(Jeg har forventet alger, men ønsker tips på å begrense disse)

Vannverdier før oppstart - Temp 30 grader, KH 3, PH 7,5 - 8, NH4 mindre enn 0,05
Verdier manglet
Av en eller annen grunn kom ikke alt med i innlegg 1.

Dette skulle vært med:

Akuratt nå ser det ut til å være begynnelsen på et radioaktivt område ... ;( Hvordan bremse dette, tips? Andre målinger som bør tas? Det er tydelig tegn på ubalanse. Er dette normalt og må forventes med denne type innkjøring? Jeg har noe høy temperatur. Belysningstid har vært 12 timer. Endret dette til 10,5 timer i går.

Jeg har nå stilt ned utblåset for å prøve å få mer sirkulasjon på bunnen.

En annen sak er at jeg er noe usikker på om jeg har lest nh4 skalaen riktig. Den har ikke ligget på noen av prikkene, men jeg har antatt at den har ligget mellom 1,5 og 3 på skalaen, og har derfor "antatt" 2. Det kan være slik jeg ser det at den har vært utenfor skalaen, altså over 5.

Kan jeg ha kjørt på med for mye salmiakk? (Skal ta nye målinger i kveld)
Forumet takler ikke større enn eller mindre enn tegnet (krokodille munnen).
Takk...ble litt stresset nå...

Prøver bilde
Det jeg oppdaget under forsøket med å kjøre inn mange svamper i lite vann var at prosessen gikk helt i baklås av mangel på oksygen (Det ble denitrifikasjon, bakteriene forsynte seg av oksygenatomene i nitritt of nitrat, så lærte jeg litt om det også...). Det kan jo skje hos deg også, varmt vann er mer oksygenfattig. Hvis du i tillegg setter vannstrømmen slik at det blir mindre bevegelse i vannflata er en luftestein kanskje greia? Da lufter du riktignok ut CO2 plantene kunne hatt godt av, men de har det jo bare sånn halvgøy så lenge dette står på, prioriter bakteriekulturen.

For du trenger sirkulasjon i bunnen, de blågrønne flekkene i sanda er BGA, som først og fremst er et tegn på for dårlig sirkulasjon, godt hjulpet av litt i overkant lang dag og litt varmt vann. Bakteriene trives best på rundt 28 grader.

Borsett fra Cabombaen (som tåler BGA veldig dårlig) har du stort sett planter som tar næringen fra bunnlaget, ville kastet oppi litt "gulrotgress" eller hornblad og bare latt dem surre rundt som trekkpapir for overskuddsnæring når den kommer om noen få små strakser...

Plantene du har nå kan bli litt stressa, de får ikke akkurat sikringskost i øyeblikket og har ikke rukket å etablere seg, så du kan trygt kutte en del på belysningstiden. Hvis du ikke har næringssubstrat ville jeg spandert på meg noen næringskuler til rosettplantene og en dæsj plantenæring til stengelplantene så fort nitritten tar av, første forsøk her i huset endte med forferdelse fordi jeg ikke tenkte på det ;o)

Og hold et øye på pH, salmiakk er basisk og stiger den noe særlig over 8 stopper det opp. Det samme hvis den synker (hvilket den antagelig vil gjøre når nitritten skyter fart), rundt omkring 7 - 7,5 styrer jeg meg fram til her.

Moro da. Vi lærer en hel masse og har en slags kontroll, liker så godt at ting jeg gjør gir målbare konsekvenser ;o)
Tusen takk for veldig bra og konkret tilbakemelding !!

Jeg var senest i dag inne og leste i din tråd om dette, så jeg er veldig glad for at du deler dine erfaringer!

Jeg har nå gjort noen av tiltakene.

Varmekablene slått av. Kolben innstillt på 28 grader
Lys kuttet til 10,5 timer. Kan/bør jeg kutte enda mer ned altså?
Utblåset på filteret er altså flyttet ned, kan ses på bilde. (leste dette hos deg)
Bunnlagsnæring har jeg. Men ingenting flytende næring. Er det noe poeng å tilsette dette nå, eller vil dette bare gi ekstra næring til algene? En dæsj plantenæring skriver du, det var kanskje det du mente da....?
Ser utblås plassering ok ut? Bør den flyttes lenger ned? Skal kjøpe inn luftestein og plantene du skriver i morgen, dersom de er inne da..

Dagens måling:

Temp 30 - ph 7,5 , nh4 4, NO2 mer enn 1.
Det er nå ca 48 timer siden jeg tilsatte salmiakk, nh4 er fortsatt høy. Bør jeg derfor avvente til nh4 er nede på 2 før jeg tilsetter? Og nå halvere mengden til 4,5 ml salmiakk?

Jeg skal følge med på ph. Noe som bare bør kjøpes inn med en gang for å kunne justere denne? Ph pluss, er det et middel som selges de fleste steder?

Ellers er dette absolutt moro ja
Med bunnlagsnæring har sverdplanter og andre rotmonstre noe de kan nufse på, vent med flytenede micronæring til nitritten tar seg litt opp. Heldigvis er mange planter opportunister og kan spise nitritt.

Har jo holdt på med disse eksperimentene mine, og flyttet over en svamp som har nådd nitritt-toppen til en 85-liter stapp full med planter. Der har jeg så langt sluppet unna alger, og ser at både nitritt og nitrat blir spist opp når jeg tilsetter "heksebrygget" mitt sammen med Salmi daglig (Jern, mikronæring og litt eSHa Crypto-plus). Det du kan gjøre hvis du skulle ha noe sånt i skapet er å tilsette "fullkost" for stengelplantenes skyld, altså næring som også inneholder nitrat og fosfor. Men jeg tror jeg hadde smurt meg med tålmodighet og ventet til nitritten steg, det er ikke lenge til nå.

Lystiden kan du sikkert justere enda litt lenger ned, og så øke gradvis når nitritten skyter fart. Alger er nesten ikke til å unngå i den kjemisuppa du har oppi der, det løser seg enkelt med en kvikk algebehandling og balanse i karet når innkjøringen er vel i havn. Innen den tid har plantene skutt fart også, og tar over vedlikeholdet.

Hr. 530 er mannen som har det der med Salmidoser inne, jeg er plantedelen av "team Salmi". Så jeg kan bare si hva jeg selv gjør, hvilket er å tilsette ca 1 ml Salmi pr 100 liter vann (det vil si 100 liter i akvariet svampen skal stå i, jeg kjører 1 ml pr 30 liter i bøttene nå) uansett hva målingene viser. NO2 er på vei opp hos deg, så nå er det bare å kjøre på mener jeg.

pH reguleres billig og greit med eddik for å heve, natron fra bakehylla for å senke. Det deilige med fiskeløs innkjøring er at det ikke er så forferdelig farlig å surre med doseringen, plantene bruker litt tid på å bli svimle og kommer seg alltids igjen :o)

Når det gjelder utblåset er det beste bare å se, rører alt på seg i hele karet (også de nederste bladene) står det riktig i forhold til BGA. Rot gjerne rundt i massen også, den nærer seg selv og kan plukkes ut uten at du forstyrrer noe annet. Men som sagt, ikke få panikk av algene akkurat nå, det ordner seg!
Ok, det var det som var planen også, og avvente flytende næring, men ble litt i tvil når jeg også målte fe til 0

Så da kjører jeg på videre med daglig tilsetning på rundt 4,5 ml. Hvordan ser jeg nå at nitritten når toppen? Er det når jeg får målbart resultat som viser at den er på vei ned? At jeg da vet at toppen har passert? Jeg har ikke så mye liggende nei. Det er noen år siden sist jeg hadde akvarie i stuen, men er nå veldig glad for å være igang igjen

Da håper jeg at de tiltakene som blir gjort begrenser algene, men forstår at det er vanskelig å unngå.

Kvikk algebehandling håper jeg vi kan komme tilbake til.
Linda W
pH reguleres billig og greit med eddik for å [URLBLOCK1], [URLBLOCK2]


Linda : Nå tror jeg du roter litt en sen nattetime ;0) Eddik for å senke og natron for å heve. Oppskrift står også her:
Her var det veldig mye nyttig samlet på et sted
takk!! den kommer jeg til å lese på ofte
Du er godt i gang, som Linda og du selv sier, bare kjør på. Du ser at NH4 synker med omtrent tilsatt døgndose Salmi, altså er den delen av bakteriene nær det som Salmidosen kan livnære. NO2 øker, selvsagt som følge av nedbrytingen av ammoniakken. Plantene dine tar også opp ammoniakk direkte, algene antagelig også, det er nok medvirkende til at NO2 ikke stiger raskere.

Du vil enkelt se av dine daglige målinger når du har nådd nirittoppen, ved at du rett og slett ser lavere verdier selv om du daglig setter til Salmi. Når en dose Salmi ikke lenger kan spores etter 24 timer, altså null ammoniakk og null nitritt, er du i mål. Toppen er nok noen dager lenger frem.
Kamilla har rett, som også Linda vet når hun våkne igjen :o, at eddik senker pH og natron øker den.
Underveis blir det som du har sett, og Linda fortalt om, alger. Mye. Jeg brukte en 7 – 8 mm Ø plastslange (lufteslange er ok i størrelse, men litt myk, Biltema har godt utvalg og er billig), som hevert og suget ut trådalger daglig mot slutten. Algekur med for eksempel lyset avslått og karet pakket inn i svarte plastsekker når du er nær målet, fjerner algene. Neste innkjøring jeg skal gjøre, om det blir flere, skal skje uten planter. Lykke til videre.
PS Linda er enda bedre på å dyrke planter enn jeg er på penselalger, lest og lær når du ser hennes innlegg!
Takker alle for tilbakemelding! Dere som har svart har alle vært stor inspirasjon til å sette dette i gang, så da er det supert med tilbakemeldinger om at en er på rett vei når en begynner å tvile.

Jeg suger til meg det jeg kan komme over av informasjon om temaet

Nå kjører jeg på og ser hva "kjemisuppa" bringer, hehe
-Kamilla-
Linda : Nå tror jeg du roter litt en sen nattetime ;0) Eddik for å senke og natron for å heve. Oppskrift står også her: [URLBLOCK1]


Godt noen passer på meg, "skulle bare" i all hast udi de små timer, og da går det fort galt ;o)
Nå har verdiene endret seg. Dvs. NH4 har forsvunnet over natten. I går kveld var målingen på nh4 1,5, det var da 3 døgn siden 9 ml salmi ble tilsatt. No2 var over 1.

Varmekablene er tatt av, så temp er nå 28 grader. Satt inn luftpumpe/luftestein i går og to stk forholdsvis store gulerotgress.

4,5 ml salmi ble tilsatt i går kveld

I kveld: temp 28, ph 7, nh4 er i kveld mindre enn 0,05, no2 er fortsatt over en.

Er det bra eller dårlig? Kan det tyde på at 4,5 ml var for lite salmi?

Har nå tilsatt 5 ml salmi. Måler nh4 igjen snart, for å se hvor høyt den ligger 30 min etter tilsatt salmi.

Spennende når noe endrer seg skyldes dette lavere temp, noe lavere ph, tilsatt luft eller er det naturlig at bakteriemengden i filteret har økt?

Bga har økt, men det ser ikke ut til at det har kommet så mye annet enda....
Jeg tenker at det kommer av at bakteriemengden er kommet opp på et så høyt nivå at den klarer å bryte ned ca 5 ml Salmi pr døgn. NO2 på over 1 er også et tegn på det. Du bruker JBLs tester og deres NO2 test går ikke høyere enn 1, men trolig er NO2 hos deg nå betydelig over 1.

Fortsett bare slik du gjør nå, dette ser meget bra ut.
Takk

Målte igjen nå. Da var nh4 på 1

Tilsatte derfor ytterligere 2,5 ml salmi

Blir spennende og se i morgen kveld

Tror også no2 er langt over 1 ja, veldig mørk rød.....
God kveld!

Legger inn mine målinger/verdier i kveld også. Dette ser ut til og gå som jeg har fått tips om over

Temp 27,5, ph 6, nh4 mindre enn 0,05, no2 fortsatt over en.

Kanskje ønsketenkning foreløpig, men no2 målingen kan se ut til å være en smule lysere rød enn i går. Får se hvor mange dager det tar Før den faller

Har nå tilsatt 5 ml salmi igjen, og 3 toppede ts med natron. Ph målt etter ca 30 min til 7,5

hEI

Har aldri selv brukt salmi metoden så dette var morro å følge med på.
Vurderer det seriøst ved neste kar som blir mitt fjerde. Jada, litersyken har tatt overhånd. Siste kar jeg kjørte inn fikk jeg aldri noe dreis på under innkjøring.....trodde jeg. Det visste seg at både måler for salmiakk og nitritt hadde tatt kvelden. Ca. 1/2 år siden de ble handlet. Kort holdbarhet når de først er sprettet altså.

Anyway, good luck!
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Paulsen
Reklame for plussmedlemskap