Noen spørsmål om aquascaping

Hei!

Jeg lurer på noe ang. Aquascaping.

1: Må man ha filter til aquascapingkar hvis man ikke skal ha fisk i det?

2: Hvordan er det når man skifter vann og skal rengjøre akvariet?

3: Blir det mye problemer med alger hvis man ikke har maller i karet?

4: Trenger man varmekolbe?
1. Nei, filter trenger du kun når du skal ha levende ting i akvariet, men skal du ha planter er det viktig med god sirkulasjon slik at næringsstoffene blir jevnt fordelt - så i det minste en sirkulasjonspumpe.

2. Hva mener du? Lurer du på hvordan man skifter vann og rengjør karet? Ingen annen måte å gjøre dette på i et fiskeløst aquascaping-kar enn andre akvarium... Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener, kan du være litt mer konkret?

3. Det er ikke maller som avgjør om du får alger i akvariet eller ikke, men en kombinasjon av hvilke næringsstoffer og mengden av disse i vannet. De aller fleste plantekar har en god gjeng med algespisere, men fortrinnsvis slike som ikke blir så store og styrer fælt i karet. I større kar er levendefødere som Ameca Splendens veldig bra, i mindre akvarium er det bra med reker, f.eks. amanoreker (cardina multidentata).

4. Kommer an på romtemperaturen og om du skal ha fisk i akvariet, men om akvariet holder rundt 20 grader er det tilstrekkelig...
Akvaskaping
Du trenger ikke filter. Men hvorfor ikke?
For å få fortgang i veksten er co2 et must og co2 fungerer best med litt gjennomstrømning i vannet.
Du kan bruke ozon for og holde en del alger i sjakk, men bruk med forsiktighet.
Selv liker jeg noen fisk men det er en smak sak. Også reker er fint.
Planter og reker trives i romtemperatur så varmekolbe trenger du ikke.
Vann skiftes på vanlig måte.
Joakim
1. Nei, filter trenger du kun når du skal ha levende ting i akvariet, men skal du ha planter er det viktig med god sirkulasjon slik at næringsstoffene blir jevnt fordelt - så i det minste en sirkulasjonspumpe. 2. Hva mener du? Lurer du på hvordan man skifter vann og rengjør karet? Ingen annen måte å gjøre dette på i et fiskeløst aquascaping-kar enn andre akvarium... Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener, kan du være litt mer konkret? 3. Det er ikke maller som avgjør om du får alger i akvariet eller ikke, men en kombinasjon av hvilke næringsstoffer og mengden av disse i vannet. De aller fleste plantekar har en god gjeng med algespisere, men fortrinnsvis slike som ikke blir så store og styrer fælt i karet. I større kar er levendefødere som Ameca Splendens veldig bra, i mindre akvarium er det bra med reker, f.eks. amanoreker (cardina multidentata). 4. Kommer an på romtemperaturen og om du skal ha fisk i akvariet, men om akvariet holder rundt 20 grader er det tilstrekkelig...

Takk for svar
Ang. skifting av vann, så lurte jeg på om plantene alltid må være under vann, eller om de tåler å være litt uten? Og da fyller jeg bare et par bøtter med vann og lar de stå i rommet til de har romtemperatur?

Ok, reker hadde vært greit, men ikke noen snegler tror jeg, er ikke så interessert i å ha fisk i karet, blir ekstra mye jobb og mange fisker som sikkert dør og sånn?

Har vel rundt/over 20 grader i rommet.
con thang lan
Du trenger ikke filter. Men hvorfor ikke? For å få fortgang i veksten er co2 et must og co2 fungerer best med litt gjennomstrømning i vannet. Du kan bruke ozon for og holde en del alger i sjakk, men bruk med forsiktighet. Selv liker jeg noen fisk men det er en smak sak. Også reker er fint. Planter og reker trives i romtemperatur så varmekolbe trenger du ikke. Vann skiftes på vanlig måte.

Filter er jo rådyrt! Hehe..
Da jeg så etter filter for en stund siden, så jeg at man må ut med flere tusen (i hvertfall tusen kroner?) for et ordentlig filter.

Men om det bare er planter, trenger kanskje ikke filteret å være det beste, holder med et billig filter som bare sørger for litt gjennomstrømning i vannet?

Er det så viktig med hardheten i vannet osv når man har reker/planter, eller er det mest fisk som er ømfintlige for sånt?
Akvafisk
Filter er jo rådyrt! Hehe.. Da jeg så etter filter for en stund siden, så jeg at man må ut med flere tusen (i hvertfall tusen kroner?) for et ordentlig filter.

Prisen på ett filter kommer jo an på hvor stort det er. Mange liter er akvariet?
Dersom du legger noen penger i ett skikkelig filter så har du igjen for det i mange år. Har ett lite innvendig Eheimfilter som er 15 år gammelt og som fremdeles går som ei klokke.
Ciklide
[QUOTE=Akvafisk] Filter er jo rådyrt! Hehe.. Da jeg så etter filter for en stund siden, så jeg at man må ut med flere tusen (i hvertfall tusen kroner?) for et ordentlig filter.

Prisen på ett filter kommer jo an på hvor stort det er. Mange liter er akvariet?
Dersom du legger noen penger i ett skikkelig filter så har du igjen for det i mange år. Har ett lite innvendig Eheimfilter som er 15 år gammelt og som fremdeles går som ei klokke.
Jo, det er nå så Men tror ikke man trenger et så bra filter som Eheim til planteakvarium? Vet ikke hvor lenge interessen er der heller..

Skal måle akvariet etterpå. Tror det er under 100 liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap