Utvendig fluvalpumpe - gått tett igjen !

Nå har det skjedd igjan !
Jeg har et utvendig fluval filter, som går tett ! Nå sildret det bare så vidt vann ut. Spylte gjennom slangene, men da kom det ikke noe vann ut etterpå. Så da er det selve filterbeholder med svamper osv som antagelig er tett. Det er i overkant av en liten uke siden jeg måtte rense svamper og innhold. Det skal vel ikke gå tett så fort??

Blir nesten redd for å reise bort jeg nå, fordi jeg er redd at det skal gå tett, og pumpen slutte å spyle nedi vann.

Noen råd?
Du kan jo undersøke om det har satt seg noe i impellerhuset, eller om det er gjengrodd med slam, slik at impelleren ikke roterer fritt.
hyyyyyyyyyl!! Jeg blir gal!

Nå er vel hele pumpen kaputt - typisk min flaks

Har hatt alt fra hverandre, og det var ikke særlig skittent i pumpebøtten. Filtrene var ikke tette.

Fyllte oppi med nytt vann - koblet sammen, pumpet med pumpestangen, og startet pumpen.

Og så startet en grusom motor lyd ! Det knirket og buldret og var slett IKKE den stille normale motor lyden.

Tok strømmen av og på flere ganger. Pupmet med meg pumpestangen ... Så begynte vannet sakteeeeeee å sildre. Pumpet mer .... så stoppet hele sildringen.

Og denne pumpen spyler vanligvis vannet hardt ut !!!

Stygge motorlyder + sildrende og manglende vann .... HVA er dette for noe??
Tove H
Du kan jo undersøke om det har satt seg noe i impellerhuset, eller om det er gjengrodd med slam, slik at impelleren ikke roterer fritt.


Ingen ting griseri nedi der, og lite slam på den probellgreien.


Hmmmmm, rettelse ......

tok alt fra hverandre igjen , og det er faktisk motstand i den propelldingsen. Den går en halv omdreining uten motstand, og så må jeg dytte den et hakk, før den går en halv omdreining uten motstand. Så jeg vet ikke om det skal være slik,? har ikke studert dette før. Skal rotoren gå uten motstand rundt og rundt? isåfall er det noe galt her !
Inaktiv bruker
Jaja..
det har skjedd med meg også.. jeg tar ut pumpa og opner den under delen av pumpa og vasker den
Jeg har vasket og renset filter.

men lurer på om motoren er problemet?
Hei,jeg har bare am-top men hvis det er noenlunde like greiene så kan du ta ut hele rotoren.Rengjør magnetspolen,akslingen og nedi hullet hvor hele greia sitter.Hvis du ikke har gjort det alt da
Her må du nok ha hjelp av en teknisk sakkyndig for det er ikke jeg. Jeg synes det høres ut som noe er alvorlig galt, og mener at popellen skal gå lett rundt når du skyver på den.
Abboren
Hei,jeg har bare am-top men hvis det er noenlunde like greiene så kan du ta ut hele rotoren.Rengjør magnetspolen,akslingen og nedi hullet hvor hele greia sitter.Hvis du ikke har gjort det alt da :-)


Hei

jeg har hatt propellen utav, og det er rent nedi der, men den spinner altså ikke rundt, den må dyttes to ganger på en runde . skal det være sånn?
Ja den skal ikke gå lett rundt.Det er liksom en sånn "dump" som man kjenner når man prøver å vri på den.Må liksom vri den over
Er nok riktig det,så da har ikke jeg noen fler forslag for øyeblikket Tenker stadig.
Er kjempefrustrert nå !

Den virker litt, silder vann, så litt mer vann, og så stopper det helt opp. pumpen durer og går.

Tok av gitterboksen på innsuget, og kjenner svakt sug. Er en liten rund ball der, prøvde dytte på den, men det hjalp ikke. Nå stoppet alt opp igjen.

Har virkelig ikke råd til ny pumpe nå.

Den har stått i ro i hele dag, og antagelig er alle filterbakterier døde Og jeg må rense akvariet pga prikksyken jeg har hatt. og så blir vel alle syke på ny pga null sirkulasjon.

prøvder ringe en stor dyrebutikk i bergen men ingen tar telefonen noen steder, har prøvd i en evighet. Må høre om noen vet hva jeg kan gjøre.
Propellen på rotoren skal gå lett rundt, men ikke helt rundt, man møter en motstand og der skal den stoppe, hvis den ikke gjør det så er rotoren ødelagt og du må skaffe deg en ny.

En ting til du kan sjekke er det lokket som sitter over rotoren, se i festene på den, mest sannsynlig så er den ene sida knekt, hvis den er det, så må du ikke la den gå sånn over lengre tid, da vil rotoren knekke som beskrevet over.

hvis filteret virker tett uten å være tett så er det ofte i innsuget, demonter den helt, da mener jeg st du tar ut den kula og vasker den, det pleier å sitte planterester i den kula der. Den kan være litt hard å få ut.
Sånne ting hender alltid i helger når alt er stengt iflg. Murphys lov. Lat som akvariet er under innkjøring og skift mye vann i flere omganger. Da kan det hende du klarer å holde ammoniakken og nitritten i sjakk til du får pumpa i gang igjen. Filterbakteriene kan du forsøke å redde ved å ha kurvene i en passende beholder og løfte på dem sånn ca annenhver time for å få sirkulert vannet inni filtermaterialet. Jeg har aldri vært i en slik situasjon selv, men slik ville jeg ha gjort det
Og dumme meg kom ikke på at det er SØNDAG i dag !!*dunke meg selv mange ganger i hodet*

Så jeg har nå tilbrakt nesten en time i telefonen for å få tak i noen i en dyrebutikk med tanke på at de kanskje kunne hjelpe ... mer og mer irritert fordi ingen svarte !! sukk, at det går an.

Får rett og slett skylde på at jeg er stressa nå når det ikke virker, :-/ *flau*
Forstår ikke noe !

Etter diverse omganger med av og på med toppen, inn og ut med den der propellen, og pumping, så virker plutselig pumpen igjen. Den spyler vann som om den aldri skulle gjort annet. Men hvor lenge det varer aner jeg jo ikke. får ta å søke litt på forumet og se om dette er et vanlig problem. hadde ikke tid tidligere i dag, for da stresset jeg så veldig. Var ganske desperat etter hjelp.

Så beklager folkens om det allerede finnes ørten tråder om pumper som ikke lenger pumper.
bra den funker igjen. Jeg krysser fingra.
Tilfeldig bekjentskap
© Nadia Oslund
Reklame for plussmedlemskap