Hvordan ungå smitte mellom flere akvarier?

Jeg har ikke tenkt over dette med smitte før, ikke før det brøt ut hvitprikk i 160 literen.
Da kom jeg på dette med smittespreding og smittefare.

Hvordan løser dere dette med utstyr? har dere dobbelt opp av alt? Hover, flere slamsugere, algeskraper, osv?

Og hva med disse vannprøve rørene? Hvor godt blir de vasket, jeg skyller dem flere ganger under rennende vann. Men vet ikke om dette er nok.

Flytter dere planter mellom karene, eller blir overskuddsplanter kastet? jeg har pleid å ta overskuddet over i 128 literen og omvendt. Det er bare flyteplantene jeg kaster fordi dem kommer det så mange av.

Og hva med bøtter?

Ingen som er opptatt av dette med smitte , eller kan komme med noen råd?
Burde hatt slamsuging og vannbytte i 128 literen, men der har jeg ikke hatt sykdom enda, og er redd for å overføre noe fra 160 literen som hadde prikker. Via slamsuger, bøtter osv.

What to do?
Rengjøre alt sammen med skikkelig varmt vann skulle vel ta knekken på det meste vil jeg tro
Ja jeg tenkte litt på det men var ikke sikker på om det var nok.

Men da spyler jeg bare alt med varmt vann Blir jo dyrt å handle dobbelt av alt.


En ekstra håv eller to koster ikke mange kronene. Der har jeg en i liten størrelse til hvert akvarium. Svamp, type gryteskrybb til å vaske glasset med innvendig, har jeg også til hvert akvarium. De er i hver sin farge og oppbevares i hver sin ventilerte plastboks av den typen som det har vært coctailtomater i.

Prøveglass til vannanalyser skyller jeg bare godt i varmt vann etter bruk. Bøtter brukes kun til rent vann og tørkes bare av etter bruk. Jeg har også to bøtter i en annen farge som kun brukes til ut-av-akvariet-vann.

Hevert og slanger skyller jeg godt i så varmt vann som mulig. Jeg må innrømme at jeg ikke har så veldig strengt hygienekrav til daglig, men ved innkjøp av ny fisk og ved sykdom, tar jeg mine forholdsregler.

Flytting av planter har jeg ingen betenkeligheter med, hvis karet som plantene kommer fra er uten sykdom.

Tilfeldig bekjentskap
© Camilla Nilsen
Reklame for plussmedlemskap