Ang lysrør

hvordan finner jeg ut hvilket lys som passer i armaturet? har nettopp kjøpt ett brukt 60 liters akvastabil, men armaturet hadde ikke lysrør, å jeg har null peiling på hvordan jeg finner ut hvilket rør som skal.
den som holder lysrøre på plass er 59-60 cm.
og hvilket lys er best? vil ha mest mulig klart lys.
18w skulle passe bra. Jeg bruker lysrør fra Hagen. Jeg synes Life-Glo og Sun-Glo gir et fint hvitaktig lys.
jeg så litt på power glo, har du no erfaring med det?
Biltema
Hei jeg bruker disse 18watts lysrørene fra biltema.
Varenr: 44775. Disse har en kelvin på 6500 som er yppelig til akvarie.
Og ikke så dyre heller
Jeg har også Hagen Glo lys.

Life-Glo -Power Glo-Marine Glo i T5 rør.

og Sun-Glo Fluor T8 rør.

jeg er ivertfall fornøyd, jeg gikk fra T8 rør 18000k til T5 . vet ikke om prisforskjellen på rørene er så store fra merker til merker.

men vær nøye att du får rett lengde ivertfall, feks hagen og juwel har ikke rett lengde med samme watt,den tabben fikk jeg.
Nei, Power-Glo har 18000K, og det er i høyeste laget for meg Vi sier normalt at dagslys har en fargetemp på 5700K.
18000K brukes ofte til saltvann.
hva er forskjellen på T5 og T8?
Jeg søkte for deg her på AF, så det kan du lese om her
aaah, tusen takk tenkte jo ikke på at jeg kunne søke her
T5 er mye tynnere rør enn T8 .tror T5 har tettere lys pr cm,kan hende jeg tar feil nå med det siste, T8 er vel standar lysrør tykkelse.
ja 18000k er til saltvann, men kan brukes til ferskvann. skal du ha ett lys til akvariet ditt ville jeg anbefalt life eller nature glo på 6400k,tror jeg det er, jeg har bare det blå og lilla for og få litt ekstra piff i farger i karret.



det finnes jo ett hav av merker og velge mellom,billige og dyre.
da tester jeg life-glo i det ene karet iallefall... enda litt usikker på 130 litern, hvilket lys jeg skal teste der. jeg har ett flere år gamelt sylvania lysrør der, så det er klart til og byttes ut det og.
I kar hvor det er to lysrør pleier jeg å bruke et av hver. LifeGlo med 6700K bak, og SunGlo med 4200K foran. Det gir bra forhold til plantene bak i karet, og litt svakere lys foran.

Det er også flere alternativer, og mange som liker både Arcadia og Osram sine lysrør.
Biltema har T8 lysrør med fargetemperatur 6500, såkalt dagslys. Nå er ikke det et helt entydig begrep, dagslysets fargetemperatur kan variere etter årstid og breddegrad. Selv bruker jeg Biltemas 6500-rør, 5 stk til et plantekar på 325 liter. Plantene vokser enormt, jeg må tynne ut og fjerne planter hver uke. Og disse rørene koster en brøkdel av det du må gi i zoo-handelen. Biltemas T8-rør selges i 18 og 36 watt som er standardlengder for alle T8-rør.

Stephan
Enig med Stephan. Har selv hatt Biltema sine 6500k lys i en 120 liter, 2 stk 18w. Fantastisk plantevekst :0) Disse skal jeg definitivt ha i min nye lystopp over 375 literen.
har ikke biltema her oppe..... og de har vel ikke nettbutikk? eller er det bare jeg som ikke har skjønt meg på siden deres?

men uansett, takk for hjelpa alle sammen ble straks litt klokere
skrilz bare ett spørsmål,har du tenner i ditt armatur,så du vet om du har t8 eller t5 fra før,
Larsern
[B]skrilz[/B] bare ett spørsmål,har du tenner i ditt armatur,så du vet om du har t8 eller t5 fra før,


T5 bruker ikke tenner. Man får nå kjøpt armatur til T8-rør med elektronisk ballast som heller ikke bruker tenner. Alle T8-rør er ca 24 mm i diameter. T5-rør er betydelig tynnere.

Stephan
vist det er den "sikringa" under lysrøret du tenker på, så er den tatt ut av armaturet før jeg fikk det...... men er sånn der eldre armatur. til de gamle akvastabil karene. har samme i 130 litern, så kan sjekke på den... forde om jeg egentli ikkae har epiling på hva jeg sjekker :P kvinnfolk å elektriske duppeditter=fiasko
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap