Egg på et blad

Hei, har 2 scalarer er vell 2år nå, 3gullbarber + noen andre jeg bare har en av,
Men idag såg jeg at det var lagt en del egg oppo 2 blad i akvariet.


Men hvem kan det være Scalare eller Gullbarbe?
Og hva skal jeg gjøre?
Hvis det er scalarene så tror jeg du vil oppdage dette ganske fort. Scalerene passer på egg og yngel om jeg ikke tar helt feil. Kan jo godt hende at barbene gjør det sammen, men det vet jeg desverre ikke helt sikkert.

Er det noen av fiskene som oppfører seg annerledes? Er det noen som vokter eggene?
Ja virka som barbena passe litt på..
scalarane begynte å ete eggene, da gjore vell egentlig alle uuten om
barbane... Tok heila planta ut av akvarie og oppi ett anna no.
Hvis barbene passet på så kan det jo godt hende at det er barbene's egg.
Jeg aner ikke hvorvidt dette er vanlig hos barber, men noen fisker passer på eggene sine, og noen kan finne på å spise sine egne egg. Jeg tror ikke scalarer spiser sine egne egg, så da kan det nok være gullbarbene sine.
Det er nok scalarene som har lagt egg. Det er ganske vanlig at foreldrene kan spise opp eggene, og særlig hvis de er unge og uerfarne. Anbefaler deg å lese en artikkel om scalareoppdrett, skrevet av Mona
Se der ja, der lærte jeg også noe nytt
Jepp ser ut som det er Scalarene nå etter at eg las tråden!
Såg og at nokre av eggena har blitt kvite.. koffor det?
Hvite egg er ubefruktede. Jeg fikk også noen sånne da jeg drettet scalarer, så det er ganske vanlig.
ok!, ser ut som det er liv i dei andre no. Ser de prøve å svømma mens de henge fast på bladet. Men slit litt med kass pumpe eg skal bruke? har ei lite sirkulasjons med filter og ei uten.
Og kass mat skal eg gje de? Har eit problem at eg bur 3t frå nermaste butikk som selle skikkelig fiskefor. Einaste eg har e frossen artemia.
Hei

webzoo.net selger masse forskjellig yngelfôr
Då va mat til de kjøpt og 15kg me fin kvit sand til 120l akvarie mitt. Idag har yngelen fått auger, men henger fortsatt fast i bladet.
Hei, de andre kullet som eg tok oppiet annet kar dødde. Har no tatt ut alle de andre fiskena fra det 120l karet.
Og gjort det yngelvenligt.
De har no lagt egg igjen, men åt da berre opp. Er dette heilt vanligt?
Neste gang de legger egg burde eg ta de ut eller berre la de få driva på?
Såg og at det var nesten ingen kvite ubefrukta egg denn gongen, Mens sist gong var det ca 100 ubefrukta. Så da går vell ein framgang.!
Dei hadde vist ikkje ete opp alle.
Og de slutta når eg gjekk vekk fra akvariumet.
Når eg gjekk bort til de istad igjen så sto de å vokta over eggena, tok hånda på glaset og begge to raste mot meg va hissige som faen! E detta eit godt tegn? Kan da ve dei kansje har sjønt da no?
Idag har de flytta alle eggenea og alle har klekt. Men dei drive å putte de i kjeften og spytte de ut på sanden og tar då å fange de me kjeften igjen og spytte de ut på blade .
Vanligt detta?
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap