Dårlig vann

Jeg bor på Ise og får vann fra Isesjø. Dette vannet gir svartalger og det har resultert i at jeg har gitt meg med selskapskar.... Er det noe man kan gjøre for å kunne fortsette med akvariehobbyen? Kan ikke hente vann fra andre steder da karet er så stort at jeg må bytte ut rundt 200 liter i uka.
Blir det mindre svartalger i et malawikar enn i et selskapskar? Er det noe jeg kan gjøre utover å bytte vann ofte?

Er drikkevannet dere har dårlig, hvordan da? Har du undersøkt vannverdiene rett fra krana?

Fortell litt av rutinene dine først, vannbytter, gjødsel, lystid og foring, mulig vi kan finne ut av vannet ikke gir alger, at vannet ene og alene har skylden synes jeg høres litt rart ut. Har du testsett? Ta test av vannet fra krana, ha vannet i et glass en stund før du tester det.
Har prøvd å søke litt rundt her på forumet ang svartalger, og finner ut at det er ikke noe som heter det. Det er ett populærnavn på penselalger. Er det det du har?? Kanskje denne artikkelen kan hjelpe deg? Alger Denne tråden har noen gode råd ang svarte/brune alger.

Ved å finne ut i algeartikkelen hvilke alger du har så kan du gjøre ett søk på denne algetypen, mange gode råd og erfaringer ligger her inne :0)
Dårlig vann
Alle her på Ise har de samme problemene....
Hvilke problemer? Sarpsborg kommune har mange akvarister de, mener jeg.

Dårlig vann
Alle her på Ise som har vann fra Isesjø har svartalger/penselalgeproblemer...
Det kommunale vannet inneholder altså penselalger?
Dårlig vann
Vet ikke... Vet bare at jeg ikke hadde problemer der jeg bodde før, og at de jeg kjenner som får vann fra Isesjø har samme problemer som meg...
Vel, du vet ikke, og likevel påstår du at du har penselagler fordi du får levert dårlig vann fra Isesjø. Har du dårlig vann i krana, bør du kontakte vannverket ditt

Penselalger kommer av dårlig vannkvalitet forårsaket av blant annet dårlig filtrering, fiskebæsj, fôr, mye lys, stor sirkulasjon og lite vannbytter. Søker du i forum på penselalger vil du få opp mange informative tråder om problemet. Kanskje lurt om du leser litt i disse, og artikkelen om alger også
Dårlig vann
Det jeg vet er at jeg har drevet med akvarie i mange år og ALDRI hatt penselalger. Når jeg i tillegg hører om andre med problemer så må man jo lure. Jeg skifter omtrent en tredjedel en gang i uken, har prøvd meg frem med lys, förer ikke mye, har mange hurtigvoksende planter o.s.v. Har gjort alt jeg kan, og har også konferert med andre. Har nå gitt opp hvis ikke noen har en kjempeide, eller at evnt. et malawikar gir mindre alger
Fra dette vannverket du får vann? I så fall bør kvaliteten være bra ut fra hva som skrives.

For nærmere opplysninger om vannet kan du kontakte vannverket. De vil nok være behjelpelige.
Hm, hvordan er det å drikke dette vannet da hvis det gir alger?? Virker ikke så fristende liksom. Hør med vannverket, de skal ikke levere dårlig vann.
Jeg fikk penselalger en stund i akvariet mitt, og de trives godt i "stormen" - der vannet blåser ut og de står og svaier. I resten av akvariet var det et sjeldent syn (mer eller mindre ikke-eksisterende) men rundt utblåset florerte det. Etter å lete veldig lenge etter gode svar på hva som fungerer, så virket det som om mange opplevde at de florerte enda mer ved vannbytte.. de elsker store og ofte vannbytter visstnok. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg fikk disse algene, men de startet på en rot jeg kjøpte, så det var vel der det var best grobunn.

Etter en stund når jeg fikk flere planter osv så ga de seg. Nå har jeg en bitteliten dott sittende på glasset ved utblåset. Se om det hjelper med planter som tar opp myeee næring fra vannet.

I det siste har jeg fått pensel-alger i 54literen min, og der går det bare to ottoer..så mye "avfall" vil jeg ikke si det er der. Derimot står roten rett i utblåset, og de bare popper opp ut av intet. De har ikke spredt seg, men de sitter godt og mesker seg på den delen av roten ved utblåset.

Har også hørt at å tørrlegge røtter med penselalger er et kjempetriks da algene dør fort uten vann.. uten at jeg har testet dette selv.

Siamesiske algespisere beiter vel penselalger og de er visstnok de eneste som gjør dette?
Fiskefreak: Har du byttet pumpe eller gjort noen endringer med sirkulasjonen i karet? Mener det var Linda (husker ikke helt) som reduserte farten på pumpen og da forsvant algene. Verdt ett forsøk :0)

Hvilke planter har du da? Kan anbefale Hornblad, vokser som et uvær og tar opp masse næring fra vannet.

Har du lest alge artikkelen som jeg la ut link til? Er det penselalger?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap