Planteakvarium?

Hei
Har tenkt litt på å sette opp plante akvarie. Har aldri hadd et før, så blir veldig glad for alle tips og råd om hvordan jeg skal gå fram!
Heisann!
Hva du trenger kommer an på hvor avansert du vil planteakvariet skal være, og hvor vanskelige planter du vil prøve deg på!
Første pri er å ha godt lys! Lyset i de standard akvariepakkene er ofte i minste laget, iallefall for mer krevende planter. Ønsket lys for god plantevekst er minst 0,5 watt per liter vann!
Så må du ha gjødsel tilpasset plantene dine, om de tar opp fra bunnlaget eller fra vannet. Her finnes det ok ferdigløsninger, men om du virkelig vil satse, er det nok PMDD som gjelder.
Når du setter opp et planteakvarie, er det heller ikke så dumt å spandere et bunnlag med vekstmedium heller.
Og selvfølgelig Co2 for å bedre planteveksten.
Les også her

Men som sagt dersom du ikke skal ha de vanskeligste artene, så sats på godt lys og god gjødsel, og gjerne DIY Co2. http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=10733&message_id=26466#26466

Lykke til
MVH Pål
Hei pål!
Takk for svar! Tror jeg skal begynne på et litt lett nivå jeg! Har jo trossalt aldri jort dette før, og da får jeg heller bli litt mer avansert når jeg begynner å få teken på det. )
Om du ikke har drevet så mye med planter før så begynn med enkle planter, så godt lys som mulig, tilpasset gjødsel (velg gjødsel med tilsatt nitrat/fosfat om det ikke er fisk i karet og begynn med liten mengde og prøv deg fram til du finner den dosen som passer i ditt kar). Når du har fått teket på dette så kan du prøve deg med litt vanskeligere planter og co2-tilsetning.

Akvarieplanter er utrolig takknemlige å holde på med og så behøver de ikke vannes heller
Et tips for å øke belysningsmengden for en rimelig penge : Reflektor! Enten hjemmelaget av søvtape eller aluminiumsfolie, eller litt mer proffe saker. Forbløffende bra...

Starter du fra bunnen av anbefaler jeg næringssubstrat under sanden der du skal ha planter med kraftig rotvekst, som Cryptocoryner og Echinodorus. Plusser du på med noen hurtigvoksende planter som har hovedopptak fra vannet er du godt i gang. En annen fin ting med akvarieplanter er at de ikke kan lese! Jeg for eksempel får ikke til hornblad som nærmest er for ugress å regne, mens planter som egentlig ikke skulle gå i det hele tatt stortrives. Så ikke fortvil hvis en og annen takker for følget, en bukett roser koster fort en hundrings eller mer og står i beste fall i to uker hvis du husker å sette dem kaldt...

Tante Astrids råd om gjødsling er vel verd å merke seg, starter du med dosen anbefalt på flasken blir algene overlykkelige og det er jo ikke så festlig. Jeg har hørt på henne, gjødsler daglig med ukedosen delt på syv delt på tre i nokså overgrodde plantekar.

Hele hemmeligheten ligger jo i det, finne balanse mellom lys, næring og temperatur, og følge litt med i timen. Har aldri i mitt grønnfingrede liv fått så mye igjen for så liten innsats - kjempegøy!
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap