Sammensetning


Har to spørsmål

Har et kar på 120 liter der er det tre elfenbenciklider, en hann og to hunner, har lyst på litt mere liv der, og vurderer kardinaltetra, og lurer på om dette kan anbefales. Eller noen tips om andre stimfisk som passer der.

I det andre karet mitt på 180 liter, har jeg fem små scalarer (med tiden skal de flyttes til større kar, ettersom de vokser til), der er det også en knurremalle, en annen liten malle og noen kileflekkrasbora, der vurderer jeg nå å kjøpe noen gullbarber.

Tar i mot råd med takk
er det ingen som kan gi meg noen gode råd altså
Jeg vil tro ciklidene vil spise kardinalene, og uansett skal de ha helt ulike vannverdier.
Ok, takk for svar, men har du noen andre alternativer jeg kan prøve
Elfenbencikliden står i basen her under navnet sebraciklide. Det er en fisk jeg ikke har erfaring med og derfor ikke vet så mye om, annet enn det jeg har lest meg til.
Jeg slo opp i en av mine akvariebøker, "Ulrich Schliewen, Akvariefisker", og fant følgende om fisk den kan holdes sammen med: Kan holdes sammen med kvikke levendefødende tannkarper f.eks. sverdrager.
Vet ikke om det er et godt forslag, men kanskje andre har synspunkter på dette?
Kunnskapsbasern her på AF er helt amazing Bruk den for det den er verdt. Søk opp fiskene du har og se på "Akvarievenner". Der kan du få en indikasjon på hva som har gått med dine fisker. Finner du noen du liker der, søk de opp og se om de er noe for ditt kar med dine liter og vannverdier. Ikke stol på at siden de har væer "akvarievenner" så vil det gå greit, men les om de også. Da lærer du masse, får gode tips og får mye mer glede av akvariumene og fiskene
Akvarievenner
Merk deg at lista med "akvarievenner" kombinerer mange helt umulige fiskekombinasjoner og ikke bør brukes som veiledning. Pardannende ciklider er ikke de enkleste å finne samboere til.
Nei at pardannene ciklider ikke er de enkleste å finne akvarievenner til har jeg smertelig erfart, hehe. Og takk for tips, lurer litt på disse gullbarbene jeg kan få også, men de skal gå sammen med scalerene i såfall, ikke de lekende ciklidene.

Takker igjen for hjelp og tips, jeg sliter litt med sammensetningen i akvarie, og jeg leser og leter en del selv også, men det er ikke alltid jeg blir like klok, hehe, men av og til også litt lett frustert.
Tove H
Merk deg at lista med "akvarievenner" kombinerer mange helt umulige fiskekombinasjoner og ikke bør brukes som veiledning. Pardannende ciklider er ikke de enkleste å finne samboere til.


Det er derfor de står i innlegget at det bør søkes opp info om dem i tillegg.

Å finne sammensetninger av fisk er ofte litt av en jobb. Selv har jeg gitt bort en del, byttet og solgt før jeg nå har kommet frem til hva jeg ønsker meg som sammensetning på sikt. Er fremdeles ikke helt der, men det kmmer seg
Jeg har slitt lenge med å skaffe samboere til scalarer, og har nå bestemt meg for å prøve med keisertetra dersom jeg får tak i dem. Jeg har vært innom flere alternativer som jeg har forkastet i tur og orden. Ett alternativ var cherrybarber, men fikk ikke tak i fisker som var store nok til å puttes rett i karet til scalarene. De var så små at de lett kunne ha blitt mat samme dagen! En annen ting med barbene er at de vistnok ikke stimer noe særlig bra, hvis det er det man er ute etter.

Gullbarbene er jo mye større enn cherrybarber, så det kan kanskje gå? Jeg vet ikke. Det kommer an på om scalarene skal være hovedfisken, og de andre bare "bakgrunnsmusikk", om du skjønner hva jeg mener. Personlig synes jeg gullbarbene med sine 7-8cm blir litt store.

Når scalarene blir store og danner par, blir det krig og de overtallige kan lett bli drept av det dominerende paret, hvis akvariet ikke er veldig stort. 180 liter er ikke akkurat allverdens plass for mer enn ett par voksne scalarer.

Dette var det kanskje ikke mye hjelp i, heller bare mine personlige synspunkter på hva som ikke går. Håper du kommer fram til en lykkelig løsning. Man lærer mye om de forskjellige fiskene bare ved å lese også, og det er mer enn halve gleden ved å drive med akvarium..
Tusen takk, dette var til god hjelp, da skal jeg søke og lese litt til. Tålmodighet er nøkkelordet her
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap