Digital ph

Må spørre litt dumt jeg da, ser man får digital ph måler,som en penn,er det noe vits og
kjøpe sånt utstyr,er det mye bedre enn dråpetest som man sitter med nå?
Er ikke så dyrt i innkjøp, også går det mye fortere å måle PHen?
Den som har mange akvarier, kan nok spare litt tid med elektronisk måling. Pennen bør kalibreres mot buffer med kjent pH hver gang den skal brukes etter å ha ligget, så
hvis man har bare noen få akvarier, er det raskere å bruke dråper. Dessuten har ikke pennen ubegrenset levetid. I profesjonelle laboratorier regnes en vannelektrode å ha en levetid på ca 1 til 1,5 år, så jeg vil tro at en ph penn heller ikke varer noe lenger.
Lab'er har litt andre krav til nøyaktighet enn gjennomsnittakvaristen da
Holder lenge om man rekalibrerer proben hvert halve/hele år.

Dessuten koster ikke kalibreringsveske så mye og tar 5 min med en kopp vann og et lite skrujern.
takk,da må jeg ha en slik,en vanntester koster jo en del den også.
Trenger man raske målinger, og å følge med på endringer i pH fra minutt til minutt/time til time, er elektronisk penn overlegen.

F.eks. bruker jeg penn når jeg senker pH i mellomlagringskaret fra 8,5 til 6,5, fordi pH spretter opp igjen i løpet av noen minutter første gang, og igjen etter noen timer andre gang, men så plutselig så tar buffer-evnen slutt, og da risikerer jeg at pH stuper til 3-4 hvis jeg ikke følger godt med. Men jeg har "vanskelig" vann i krana, og har ikke vett til å holde meg til fisk som skal ha høy pH. Tror de fleste andre akvarister har litt mindre behov for å følge med på pH.

Hvis man bare trenger å vite stoda en gang i døgnet eller sjeldnere, er dråpetester like enkelt - eller enklere - å bruke/vedlikeholde. Og de gir målinger som er nøyaktig nok.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap