Black-beard algae (bba), red-brush algae (side 2)

Med den fisk- og rekebesetningen du har, ville jeg for min del ikke tilsatt salt. Fiskene vil neppe like det, mens penselalger trolig vil tåle det - om du da ikke skulle bruke mye salt, men da ville jo alt stryke med ...

Vanlig salt (koksalt, natriumklorid) endrer fiskehudens osmotiske egenskaper, noe som vil gi hard belastning på mange (de fleste?) ferskvannsfisker.

Stephan

Da er vi tilbake til å skaffe mer planter samt koke røtter da
Mette F
Hei,jeg sliter også med penselalger.:( Jeg fikk et råd her inne på forumet,om å bruke easy carbo. Jeg har nå brukt det hver dag i ca.4-5 uker. Det hjelper ikke i det hele tatt,jeg har like mye penselalger enda jeg.:(

Med denne metoden skal du overdosere carbo.
Men annenhver dag for og ikke ta livet av bakteriekulturen i filterene dine.
Problemet er ved overdosering av carbo er at det KAN ta livet av planter.
Og garantert at det hard utover de gode bakteriene i akvariumet ditt.

Dette har jeg fra planetcatfish.

Finnet ikke denne forumtråden på planetcatfish, men mener og huske at du skal dosere 3-5 ganger så mye som anbefalt på brukerveiledningen.
Skulle være nok å gjøre dette i 7-14 dager. Så skal algene dø ut.
Kommer ann på hvor mye du har av disse algene.

Jeg har tørr ikke å prøve dette da jeg har tungt belastet kar og filterkrasj ønsker jeg ikke.
Glutaraldehyd
En bekjent av meg på havforskningen i Bergen ga meg et tips. Glutaraldehyd!

Dette er visstnok et av virkestoffene i EasyCarbo (HappyLife, EasyLife).

Jeg gikk på apoteket og bestilte en flaske med 200 ml Glutaraldehyd 24%. Jeg betalte rett over 200 kr for den. Doseringen jeg ble anbefalt var litervolum delt på prosentsats, altså i et 100 l. akvarium vil det si 100/24 = 2,4 ml.

I butikken hvor jeg jobber var det behov for å kjøre kur i en hel del akvarier, med forskjellig innhold av fisk og andre organismer. Ingen av dem så ut til å bli preget av kuren, inkludert reker.

Kuren fungerer veldig bra. Etter få dager begynner penselalgene å bli rustfarget, for så å forsvinne helt etter 1-2 uker.

Jeg sprøyter Glutaraldehyden rett i akvariet, og sørger for å ha god gjennomluftning. I mine øyne er dette en ypperlig kur mot penselalger.

Haakon
^ Takk for tipset, det skal prøves.
Var det ikke noens om tipset om at amanoreker beiter på disse penselalgene? Siamesisk algespiser også, men de blir jo vel rimelig store fisk også.. og jeg vet ikke hvor mye de tar egentlig.

Jeg fikk problemer med denne typen alge når jeg hadde veldig sterk strøm i karet, altså kraftig strøm i utblåset. Dvs, det har jo vært samme kraft hele tiden, men måten ting sto på i akvariet gjorde det slik at den ene roten ble stående i "blesten" og da dukket denne algen opp. Jeg fikk den oppetter glasset i bakgrunnen også, og på noen planter... hurtigvoksende planter hjalp på, men jeg pirker også mye vekk fra roten, og endte opp med å flytte roten. dette så ut til å hjelpe.


jeg har ikke hatt problemer siden, og jeg har ingen som beiter denne algen heller. Jeg så EN dott i lengre tid som satt på glasset der utblåset strømmet på, og en anubiasplante som sitter på en rot har også mye av denne algen på bladene.. de skal jeg etterhvert klippe av. Problemet er vel at denne algen sprer seg veldig lett, så å pirke og pille den vekk vil kanskje forverre problemet.

Jeg merket i et annet kar jeg har, at når jeg satte utblåset på en rot, så dukket denne algen opp her også, på roten og sverdplanten som ble stående i strømmen.. jeg flyttet litt på utblåset og algen er blitt mye gråere i fargen, sprer seg ikke (men forsvinner heller ikke) - den er veldig "hardnakket" men i mitt tilfelle er det ihvertfall god strøm i vannet som gjør at den florerer. Jeg syns forsåvidt det er en ganske OK alge i utseende.. finnes styggere, hehe.. men den er stygg når den setter seg på glass, dette fikk jeg spesielt når jeg rengjorde pumpa slik at den fikk en "boost", da kom liksom algen flyvende og noen timer senere så det ut som sånn frisørhåravklipp liggende strødd utover glasset... disse er bare å børste vekk men en finger, men irriterende.
Carbon tilskudd hjelper mot denne, det du gjør er å kjøpe "liqued carbon" tilskudd også en fordel med co2 som nevnt av noen andre. Du doserer med dobbel dose i forhold til annvisningen. Dette vil dog ta lang tid, men du bør se en forbedring de første ukene.
Jeg har brukt "easy life carbo" med dobbel dose. Husk også at denne algen blosmtrer opp om co2 nivået er ujenvt så DIY - kan gjøre ting værre, du bør bruke skikkelig co2 anlegg eller noe som gir stabil co2 i vannet for at det skal ha noe nytte. Husk hyppig vannbytte betyr at du må ha i carbon etter vanbtyttet ikke før
Amanoreker er effektive algespisere så lenge dei ikkje har tilgang på annen mat.
Så om du skal bruke Amano til jobben bør du fore minimalt ei stund framover.

Kjenner en som hadde en del algeproblem og han kjørte akvariet uten foring og lys i 3 uker når han var på ferie, han mistet ingen fisk og akvariet hadde aldri vert så reint og algefritt noen gang.
Han hadde 5 Amano i dette karet på 180L og noen Black molly som også spiser litt alger.
Husker ikkje hva annet han hadde i dette karet.
For han var dette en effektiv måte å bli kvitt algene på.
Tilfeldig bekjentskap
© Vidar Alfei
Reklame for plussmedlemskap