Akvarie

Da har jeg endelig fått kjørt igang karet mitt. (ca 100l) Det har stått med vann, planter og noen snegler i 5-6 uker. Har puttet i litt fiske mat noen ganger. Har nå skaffet meg følgende fisk : 2 ancistrus, 3 platy, 5 kardinal tetra som skal bli 10-15 etterhvert som filteret får bakteriekultur. Har også en par reker som renholdere. Morro å se de stikke av med malle tablettene. Ph blir litt i overkant for kardinal tetraene som ønsker en ph på 6 jeg ligger på 6.5. Tror det går greit
er et kompromi mellom rekene og tetraene. De 5 kardinalene jeg har stimer fint når lyset kommer på...

Noen som har tips på et godt utvendig filter til en grei pris til dette karet. (vil ha ned raten på hvor ofte filter på rengjøres.)

Skifter vann ca hver 2. dag nå når jeg nettop har satt i fisk. ca 20% av vannet


Hvilke andre fisker kan jeg tenke på etterhvert. Vil ha fisker med sterke farger. (Emma på 4 år som har bestemt det sier hun)
Inaktiv bruker
Lite tips. Platy og Kardinaltetra går ikke så bra i samme karr. Disse skal ha helt forskjellig vannverdier og uten rett vannverdi kommer de til å dø sakte men sikkert.
Så du burde bestemme deg for en av dem, (Mykt og surt vann (Kardinal) eller Hardt og basisk (Platy) )

Hvilket filter har du nå?
Har du vann teste sett? Link
Bilder?

Lykke til.
Ok. Takker for tipset.
Fikk butikken til å teste vannet for meg. Og hun sa at ph var mellom 6,4 og 6,6 en plass. Det er litt lavt for platy men tror det skal gå bra. jeg må øke litt på kh som er 4. nå. (verdiene er fra akvarievannet mitt. (men tappe kran har ca samme verdiene)
Skal øke kh til 8 tenkte jeg. Som er øvre grense for kardinaltetraen og bittelitt under platyen sin. Så får jeg håpe det går bra. Hvis ikke så skal jeg beholde tetraene tror jeg. (Finnes det andre pene stimfisk som kan gå med platy?)
Inaktiv bruker
:P Pen og pen, kommer an på hva du ser på som pent, men du har jo disse.
Heterandria formosa
Phalloceros caudimaculatus
Parambassis ranga
Poecilia wingei
øke kh? nå jeg er svimlende dårlig på dette med ph/kh, gh osv men har kh noe å si for fiskene? trodde kh var bare en bufrer for ph, altså med høy kh så vil ikke ph svinge så lett eller noe slikt? haha har ikke peiling men mener å ha hørt en gang at kh i seg selv ikke har noe å si for fiskene?
Øker man kh øker også ph siden disse følger hverandre. Ved veldig lav kh (2-3 eller lavere) kan ph bli veldig ustabil og falle raskt om det er andre ting i karet som påvirker ph, feks røtter, masse planter eller co2 tilsetning.
Det er nok GH som er tenkt regulert her, for som Grapejuice sier: øker du kh, så øker du ph.

Og du bør virkelig velge om du vil ha platy eller kardinaler...
Astrid, ahh jah! satt faktisk og lurte på for en stund siden hvordan man økte ph om man for eks hadde naturlig lav ph i drikkevannet. såklart, hadde glemt at ph øker sammen med kh!
Mente selvfølgelig Gh.... Får se hva jeg ender opp med da. Blir å bestille eget test sett om 2-3 uker. Skal ut på jobb en tur til uka.. Hvis vannet er surt å bløtt i kranen så blir det vel tetraer. Men hvis jeg legger verdiene i grenseland for begge artene fisk hva skjer da? ser at kardinaltetra står som akvarie venn til platy i fiske basen nemlig...

her er noen bilder også
Inaktiv bruker
Det at de står som venner, er bare det at folk blander dem, du må heller gå etter vannverdier.
Så leser du om gemytt, sånn som Kulefisker liker Platy vann, men jeg ville ALDRI hatt dem sammen! :P Siden kulefisker noen lunefulle små jævler. ;P
Tror ikke det hjelper å legge det i grenseland, noen kommer til og gi seg etter hvert, og jeg har erfart at platy tåler lite, når deg er snakk om vannverdier. :/
Men man kan jo legge tilrette sånn at du kan ha begge fiskene, bare i forskjellige karr.
Jeg får gi det litt tid å se hva som skjer. Datteren nektet meg å gi tilbake fiskene til butikken... Vanskelig å nekte en 4åring når det var hun som ville ha platy.. Får håpe de klarer seg eller at hun vil ha andre fisker som kan leve i karet. Jeg synes at tetraene er så kule. De trives ihvertfall Stimer som bare det frem og tilbake langs bakveggen når lyset kommer på på formiddagen, uansett om de er bare 5 enda. hvis platyene yngler betyr det at de trives? Hvis ikke får jeg gi de bort en gang når datteren ikke er så opphengt i de lenger... Skal prøve å legge verdiene så godt jeg kan

Nå har jeg et fluval 3pluss innvendig filter. Kjøpte karet brukt for en 500 lapp...
Platy yngler uansett!!! Det er ikke så lett å se om fisk virkelig trives, eller at de bare gjør det beste utav situasjonen. Jeg stemmer for 2 akvarier; et til platyene, og et til tetraene
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap