Kan jeg sette inn fisk allerede nå?

Inaktiv bruker
Hei!

Satte opp akvariet 26. Februar, har målt det meste nå og verdiene er som følger:

Ph: 7
no2: 0,0 mg
Kh: 3
Dgh: 4

Det blir ett selskapsakvariet, men med stor vekt på Sør amerika.

Så etter det jeg har lest meg opp til, vil dette tilsvare vanntype 3?

Er det virkelig så enkelt, eller er det noe mer jeg bør da høyde for før fisken slippes til?

Takker for svar, og ikke minst ett fantastisk kunnskapsrikt forum!
Det er ikke så enkelt, selv om det heller ikke er vanskelig. Du må bare gjøre ting i riktig rekkefølge.
Du har målt verdier i helt rent vann og da er det ikke så underlig at du ikke ser spor av nitritt, det er ingenting som har kunnet frembringe det.

Jeg foreslår at du først leser: "Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig", enten i artikkelforumet under Annet eller som klistret tråd først i nybegynnerforumet.

Hvis du setter inn fisk nå, gjør du den klassiske feilen som fører til ett av to alternativ: fiskedød om ca to uker eller daglige vannbytter med minimum 30% i fire til fem uker.
Inaktiv bruker
Skjønte ikke helt det svaret.

Hvordan mener du jeg skal måle?
Akvariet har vært i gang i en uke nå. er vannet fortsatt rent da?
Har gjort ett vannbytte i går, ca 25-30 %

Har lest tråden du henviser til, pluss bøkene akvariet fra a til ø. Akvariet mitt. og norsk akvarie og hagedamsleksikon.

Men hvis jeg har forstått deg rett, så trenger filteret en lenger innkjøring?

Mvh Jostein =)
Så lenge du ikke har fisk i akvariet, trenger du ikke å bytte vann.

Har du lest artikkelen Fiskeløs innkjøring med salmiakkmetoden?

Hva mener du forresten med vanntype 3? Jeg har aldri hørt om «vanntype N» før, er det noe fra en tabell eller bok eller noe?
Har du målt amoniakk? Slik jeg har skjønt det, så kommer amoniakken først, og så nitritt.

Det tar noen uker før før det har dannet seg nok filterbakterier til å opprettholde en biologisk balanse i akvariet, så det er kanskje lurt å la det stå å kjøre en periode før du putter i fisk. Putter du i fisk nå kan du risikere fiskedød, og det er jo både trist og dyrt.
Hei

En liten hjelp på veien frem mot et ferdig innkjørt akvarie.

Det er altfor tidlig og sette inn fisker der nå.

Les nøye det som står i linken jeg har lagt ved her:

Jeg personlig vil si at ventetiden på at akvariet er klar for sine aller først fisker er på 4-6 uker. Pluss at det er en ting som ikke er skrevet opp i artikkelen og det er jo at det aller første som dukker opp er amoniakk som er enda mer gifting en nitrit.

PS! ikke sett inn mer en max 3 først og øk deretter gradvis for da vil forhåpentligvis pumpa/filteret klare og holde unna giftstoffene. Det er alltid vannet i akvariet som du skal måle verdien av og ikke fra springen.

Legger i tillegg med en link til ei side med dråpetester som er nyttig og ha selv,
for da slipper du og dra på dyrebytikken får og få det testet der.



Lykketil
Jostein Engmark
Skjønte ikke helt det svaret. Hvordan mener du jeg skal måle? Akvariet har vært i gang i en uke nå. er vannet fortsatt rent da? Har gjort ett vannbytte i går, ca 25-30 % Har lest tråden du henviser til, pluss bøkene akvariet fra a til ø. Akvariet mitt. og norsk akvarie og hagedamsleksikon. Men hvis jeg har forstått deg rett, så trenger filteret en lenger innkjøring? Mvh Jostein =)


Det har ingen hensikt å teste vann som ikke er belastet med fisk, dvs. i det stadiet du er i nå. Det er ingenting som forurenser og derved heller ikke noe å måle. Når du kommer i gang med innkjøringen, må du også teste ammoniakk (NH3/4),
nitritt (NO2), pH, og etterhvert nitrat (NO3).

Innkjøring, hvis gjort riktig, tar ca 4 uker, av og til mer av og til litt mindre.

Innkjøring vil si, som det er beskrevet i artikkelen, at du "dyrker" bakterier i filteret. Disse bakteriene er til stede i alt vann, men i så små mengder fra naturens hånd at de ikke klarer den oppgaven de skal ha i et akvarium: bryte ned fiskenes avfallsstoffer (urin og ekskrementer =ammoniakk) til nitritt og deretter til nitrat som fjernes med ukentlige vannbytter ( ca 20 - 30%, avhengig av filterstørrelse og mengde fisk). Det er to forskjellige typer bakterier som tilsammen gjør denne jobben.

Du må derfor sørge for at bakteriene øker voldsomt i antall før du kan ha inn fisk. Både ammoniakk og nitritt er svært giftige for fisk. De bakteriene som bryter ned (kall det gjerne spiser) ammoniakk (altså fiskenes avfallstoffer) til nitritt, lever av ammoniakk. Hvis du ikke gjør annet enn å la akvariet stå med rent vann, og dessuten bytter vann med noen få dagers mellomrom, har disse bakteriene ikke noe å leve av og kan derfor heller ikke formere seg. Det samme er tilfelle med de bakteriene som tar seg av neste ledd i kjeden mot et levelig vann for fiskene, de som bryter ned nitritt. Om de første bakteriene ikke finnes, blir det heller ikke noe nitritt som de siste kan leve av.

Altså, for å kjøre inn et filter må du tilsette det bakteriene skal leve av, i mine øyne er det enklest gjort med vanlig husholdningssalmiakk som egentlig er ren ammoniakk blandet med vann. Jeg bruker Salmi fordi jeg vet den er trygg. En annen fordel er at du mot slutten av innkjøringstiden, kan øke den daglige dosen med Salmi slik at du, når akvariet er klart for fisk, kan sette inn alle på en gang, om du vil. Start med en milliliter pr hundre liter vann (altså rominnholdet i karet ditt).

Altrnativet er å bruke fisk til innkjøringen, dvs. å la disse fiskene produsere det avfallstoffet som bakteriene trenger for å leve og formere seg. Dessverre vil fiskene produsere mye mer ammoniakk enn bakteriene karer å ta seg av og fiskene svømmer derfor rundt i stadig mer giftig (ammoniakkholdig) vann. Når de første bakteriene er mange nok til å bryte ned ammoniakken til nitritt, tar det også tid før de bakteriene som skal bryte ned nitritt er mange nok. Derved får fiskene sjokk nummer to, hvis de har overlevd sjokk nr. 1, nemlig altfor høye konsentrasjoner av nitritt. Gjør du det på denne måten, må du bytte vann daglig. Det vil tynne ut ammoniakk og nitritt, men derved blir det også lite næring for bakteriene og prosessen ta lenger tid.


Kampfisk
Hva mener du forresten med vanntype 3? Jeg har aldri hørt om «vanntype N» før, er det noe fra en tabell eller bok eller noe?


Dette har jeg hentet ut fra boken Akvariefisker av Ulrich Schliewen, side 24.

De 7 vanntypene er i boken er beskrevet ut fra vannets karbonathardhet (KH) og surhetsgrad (pH):

Vanntype 1: pH 4,5 - 6,5 KH 0 - 3

Vanntype 2: pH 5,5 - 6,8 KH 3 - 8

Vanntype 3: pH 6,8 - 7,5 KH 3 - 8

Vanntype 4: pH 6,8 - 7,5 KH 8 - 16

Vanntype 5: pH 7,2 - 8,5 KH mer enn 12

Vanntype 6: pH 8,0 -9,5 KH 0 - 3

Vanntype 7: pH mer enn 8 KH mer enn 12 og med 2 -3 teskjeer havsalt/10 liter vann
Tilfeldig bekjentskap
© Silje
Reklame for plussmedlemskap