Lettere forvirret veteran! (side 5)

Halla!

Da har jeg vært over fjorden igjen idag da
Selvsagt måtte vi stå over ei ferge idag også. Les: galemor og jeg sto over 1 ferge når vi skulle over fjorden på lørdag

Skulle liksom bytte denne retupumpa til Tor, men alle pumpene i pappesken var likedane uten gjenger. Så da ble det improvisert med gjengerørkobbling og pvc lim isteden
Godt å være litt nevenyttig i denna hobbyen

Røska med meg en gummipakning til ei Boyu 45 utvendig pumpe til en annen kamerat. Sjøl fikk jeg med meg ei ordentlig algeskrape med langt nok skaft til at jeg rekker ned til bunnen. Jøss var det sånn det så ut nederst i karret

Fikk jo vært på Korallen en tur også da

Måtte ha ny pumpe til Tunze skummeren min som hadde streika her. Gjett hvem som hadde en slengendes på lager (les gulvet) som støvet ned. Så nu blir det fart i sakene i karret mitt igjen

Fikk han også til å demontere 2 kalkmixere for å "knabbe" motorene til disse. Har et par salte venner over her som trenger nytt til sine Deltec mixere. Glad for å kunne hjelpe

Kenneth er en trivelig fyr som er best på service til sine kunder

Mvh JRR
Halla!

På tide å oppdatere litt her igjen

Nå er jeg i veldig godt humør, da jeg har fått bekreftet sending fra Japan i Mai, med noen heidundrandes flotte koikarper på 40-46 cm

Legger ved bilder av de.

Disse er Aka Matsuba hann på ca 41 cm og 2 Kujyaku damer på henholdsvis 40 og 46 cm.

Det røyk på noen tusenlapper, men pokker heller. Det er verdt alle penga

Må få lagt ny duk i dammen ute og gjordt klar til mottak av nye fisker fra Japan i kjellerdammen inne

Mvh JRR
Plussmedlem
Jeg vil ha hagedam!
Anders K
Jeg vil ha hagedam! :-)


Hei anders!

Morro at du vil ha hagedam

Å ha hagedam er en ting. Å holde Japanske Koikarper er en helt annen. Her løper det på litt ekstra kostnader i forhold til om du kun skal ha en liten hagedam uten fisk, med beplantning rundt den.

Jeg har bygd filterannlegget mitt sjøl for å spare tusenlapper og kjører med UW i tillegg. Alikvel blir det jo litt kostnader på et slikt prosjekt. Det som koster en hel del er jo selvsagt filterannlegget og damduken. For det må være litt overdimensjonert i forhold til hva slags fisk du tenker holde i dammen. Jeg har jo valgt de største fiskene som griser litt vel mye. Faktisk vannvittig mye mer enn f.eks gullfisker.

Hold av koi krever gjerne store og dype dammer for at fiskene skal ha det optimalt.

Jeg sier ikke dette her for å skremme deg fra å sette spaden i jorda, men kun til ettertanke for jeg vet hva det koster

Må jo si lykke til med dambygging da

Mvh JRR
Plussmedlem
Det blir nok ikke hagedam i overskuelig fremtid, og iallefall ikke for koi, men jeg tror det er veldig gøy med fiskedam i hagen

Halla!

Det kan jeg love deg at det er

Bare å sette spaden i jorda og grav ivei

Har vært over fjorden i hele dag/kveld på Landsmøte i NAF (Norsk Akvartie Forbund) og feiret samtidig Moss Akvarieklubbs 60 års jubileum på Olsens selskapslokaler i Kambo i Moss. Måtte jo selvsagt innom Dahls Dyrerike på veien

Kom heldigvis med siste ferga over fjorden her
Litt råning opp og ned storgata med annlegget på full spiker og et par p(rivat)irat turer ble det jo også

Litt småtjøtt i tjynet nå

Mvh JRR
Lenge siden jeg oppdaterte noe her (en uke siden nå )

Vært en tur og besøkt en gammel venn på Norkoi i Grimstad idag sammen med Bengt. Jaggu blei det ikke med noen lekkre små Tosai mix fra Kawakami i Niigata, med hjem

Så nå har jeg litt mere små (7-10 cm) koi her også

Gleder meg fortsatt til de nye store ruggene fra Japan kommer i Mai da

Passerte jo selvfølgelig Elefun på vei hjem da. Å jeg som trengte en ny mottager i Dolphin Chopper`n min

Godt jeg skal nedover til Arendal i slutten av Mai for å holde foredrag for klubben der Blir nok både Koi og RC utstyr på meg da gitt

Mvh JRR
Hallais Jan Rune

Når en snakker om små fisk som er 10 cm vet en at det er store fisk en snakker om som voksen. Som Apistogramma entusiast er dette størrelser jeg skjeldent eller aldri skriver eller snakker om, men så har jeg heller ikke dam.....

Bitaeniataene mine har fått kull nr 2 siden jeg var innom her sist, og ca dobbelt så stort. Dette er stort for meg og gleden enda større.

Uti mai en gang kommer det noen arter til i hus og det blir helt vilt her. To av de som kommer er forhåpentligvis Apistogramma luelingi og Apistogramma schwarzkehl. To skjeldne apistoer jeg tidligere ikke en gang har hørt om. Søk på disse Jan Rune og se bildene... da skjønner du min begeistring

Ha fortsatt en heseblesende og hyggelig helg =)

Leif
Hei Leif!

Kunne ikke helt dy meg vøtt

Har forresten en gammel kamerat i Sande som kunne tenke seg apistogramma fremover her. Skal sette han i kontakt med deg, når den tiden kommer

Sjøl holder jeg meg til det jeg har her foreløpig da

Dam er ikke vanskelig. Bare å sette igang å grave ut høl i plenen

Mvh JRR
Jan Rune Røed
Hei Leif! Kunne ikke helt dy meg vøtt ;-) Har forresten en gammel kamerat i Sande som kunne tenke seg apistogramma fremover her. Skal sette han i kontakt med deg, når den tiden kommer ;-) Sjøl holder jeg meg til det jeg har her foreløpig da ;-) Dam er ikke vanskelig. Bare å sette igang å grave ut høl i plenen ;-) Mvh JRR




Hehe, begynner kjenne deg nå. Samme hvor gammel han er duger det nok også med apistoer i Sande også..... Har du spader nok og stor fam/vennekrets er det jo bare å komme å grave her i hagen. Skal holde kaffe og vafler jeg vøtte!!! Kan også piske tempo om nødvendig..... Så må du komme ukentlig å gjøre vedlikehold...... Da kunne jeg også skryte av dam i hagen. Kanskje den eneste i hele Hof kommune?
Nei! Du er nok ikke enestående med hagedam i Hof. Har en annen kamerat oppi der (Vigulf) som akkurat har gravd høl i plenen (6x10 meter). Venter bare på damduk nå

Står over kaffen (magetrøbbel av kaffe), men vaffler kan jeg nok smake på

Mvh JRR
Halla!

Tenkte jeg skulle slenge opp et par bilder fra Turen til Grimstad og Norkoi som Bengt og jeg hadde på lørdag

Mvh JRR
Halla!

Var en tur bortom Tor med litt eksperthjelp til akvariet hans nå ikveld. Sliter litt med lyd og skummer som ikke skummer så bra. Måtte jo bare ut ikveld å se på det for han.

På vei hjem så klinget det velkjente toner fra E-Type og da bare måtte jeg ta en rånerunde opp og ned storgata med lyden på bånn guffe med loudness på

Vekker gamle råner minner dette her

Føler at jeg savner den gamle "rånerbørsa" mi nå

Mvh JRR

slenger opp et par bilder til fra Norkoi besøket
Halla!

Liten oppdatering fra meg.

Igår var jeg og Tor Erik på en liten rundtur over til "are sia" fjorden for å "shoppe" litt i butikken til Thor W Dahl og akvariegutta. Var jo meninga at vi skulle få tatt med noen ildreker og slikt, men slik ble det ikke. Kjørte knallhardt på karantenefristen og vi måtte fint se langt etter salte objekter

Selv ikke gode argumenter som eget karantene annlegg hjalp nevneverdig.

Sjøl var jeg jo så heldig å finne en gruppe Ceylon Killi fra Sri Lanka som ble med hjem. Aplocheilus dayi. En gjeddelignende killi som jeg bare måtte ha

Ifølge Geir så var jo jeg mer informert enn de ansatte på hva slags fisk de hadde fått inn
Kjekt med direkte nummer til TWD

Driver fortsatt å rydder litt i reolen nede, sånn at det kun blir killier i den. Har jo disse Endlersene og imbellisen som skal ut.

Fikk jo også med meg noen andre varer som et akvarium og diverse pumper, samt en pose med sort akvariegrus. Hadde et par nye folk i miljøet her i Horten som har satt opp et selskapsakvarium og ville ha sort grus i det. De kom jo på besøk i 9 tida om kvelden, så det ble jo litt seint da. Vanskelig å la være å prate "høl i hue" på folk om akvaristikk

Siden det ikke blei noen ny "illdur" på Tor Erik, så tok vi liksågodt omveien om Oslofjordtunnellen til Drammen. Ringte opp Aral på dyrebutikken utenfor CC og joda, han hadde ei reke på lur han

derfra ble det med 1 ildreke, 1 pussereke og noen Electric Blue (Calsinus elegans) eremittkrepser

Fikk nyheter her om dagen at glasset til det nye storkarret på 840 liter er på vei fra Polen og vil komme om tre uker. Gleder meg til å ta fatt på dette prosjektet

I mellomtiden skal jeg rigge til et mindre (Juwel Lido 120) prosjekt som skal inneholde steinkoraller. Dette blir det nye korallrevet mitt. 840 literen skal være et reint fiskeoppsett med LS (levende stein) såkalt FOWL karr.

Har allerede skaffet meg ny belysning til Lidoen da disse to orginale lysrørene ikke helt strekker til. Da blei det en 150 watt HQI med 2x24 watt T-5 og LED Moonlight og viftekjøling på den

Regner med at det skulle holde, ellers så har jeg en gammel 250watt Giesemann nova 2 liggende

Har fra før noen wawemakere liggendes, så da skulle vel sirkulasjonen være ivaretatt også

Her blir det minimalt med fisk, men proppet med koraller. Kun noen små gobier og eventuellt et par Darwini clowner ( litt mer "fancy" nemo )

Mvh JRR
[External Image]
Her er forresten bilde av den

Hadde ikke noe bilde sjøl, så jeg måtte låne et på nett

Mvh JRR
Godt du ikke ga deg med hobbyen slik det så ut en bitteliten stund.

Jeg burde egentlig styre med dammen her idag, men kjenner jeg meg selv rett, så kan det bli vanskelig å få utført i det hele tatt.
Burde gjøre litt i akvariet til mor og hos meg selv, kjøpte 2 små røtter tidligere i uka.
Ja ja samme det, hvilke planer har du for helga, kanskje jeg kunne kommet en tur?


Hei!

Fant ut at det var helt umulig å fjerne hobbyen helt fra meg i det hele tatt. Har blitt prega å ha vært i den alt for lenge, tror jeg
Men det var bare litt tungt en stund her. Går noe bedre nå

Skulle jo hatt gjort noe med dammen sjøl, men har ikke fått tid til det enda. Burde jo ha tømt den og bytta duk også. Samt reparert filteret som har stått og frysi litt i røra i vinter. Ikke noe big deal egentlig, det er bare å resilikonere litt så er det igang igjen.

I går kveld var jeg på kino med en kamerat for å se The Avengers i 3D. Det ringer i øra her enda av all den lyden i kinosalen, makan til bra film. Tror jeg må gå å se den i 2D i morra

Blir borte idag og inatt nede i Porsgrunn, men søndag er jeg vel ledig. Har planer om å ordne med akvariene på søndag, så da kan du vel komme litt utover dagen (Men ikke klokka 7 liksom P.

Mandag har jeg fridag, men vet ikke helt hva jeg skal da. Det er jo Akvariemøte utover det vanlige i Moss om kvelden, med treff på Peppes pizza og foredrag av Bjørn Rildå om hagedam. Vurderer sterkt å dra over til Dahls, siden jeg ikke rakk å få med meg en annen killiart som var ventet inn sist jeg var over fjorden

Mvh JRR

Ps! Synd med den bilen da
Halla!

Tenkte å komme med litt oppdatering her igjen da

Mandag var som sagt fridag for meg, siden denne var en inneklemt dag før 1.Mai.

Dro en tur til Lier og Asker for å hjelpe en kamerat av meg å flytte noen akvarier. Noen med og uten fisk og noen med ørkenrotter i. Blei jo med noen akvarier hjem til meg også da

Det er samme kameraten som jeg skal til Afrika i Desember med. Han har lovet meg en heldagstur på Zambesi River og noe de kaller for White river rafting. (får Sjoa til å virke som en liten bekk i forhold ). Kan jo si jeg gleder meg til den turen. Kanskje jeg får fanga noen Killier på veien også

Vel hjemme igjen var det bare å få karret (Resun DM-600) på plass med fisk og vann.

Derette dro jeg en tur over fjorden igjen, til Moss sammen med Tor Erik. Entret Dahls og akvariegutta for å kikke litt. Endte opp med et par planteposer til det nye karret, som ble plassert på soverommet av plasshensyn

Det var jo litt annerledes akvariemøte denne gangen. Det skulle være hagedamforedrag av Bjørn Rildå og bespisning på Peppes Pizza ved Rygge Storsenter denne kvelden.

Hadde visst mista klublokalet etter landsmøte over noe så banalt som å glemme å kildesortere avfallet etterpå eller noe i den duren. Ja,ja. Da får vi finne andre løsninger på den problematikken etterhvert.

Idag har jeg holdt på med akvariegreier i hele dag. Fikk sågar besøk av galemor som ryddet litt i karrene mine for fisk og planter, samt at hu fikk med seg det ene karret jeg fikk i Asker. Regner med hu blei fornøyd med det.

En ikke fullt så gladnyhet er vel at drosselen til min 400 watts HQI har tatt kvelden her. Skjønte ikke helt hvorfor lyset ikke gikk på som det skulle. Etter mye feilsøking og litt banning så endt jeg opp med å sette inn en AM ocean light 4x54 watt T-5 som en nødløsning ikveld. Har en gammel HQI 250 watter liggende som jeg skal få satt opp i morgen.

Mvh JRR
Halla!

Var en liten tur i Oslo igår. (dvs fram til kl 21 iallefall).

Foranledningen var et møte i arbeidsgruppa etter landsmøtet Norsk Akvarie Forbund (NAF) holdt i Moss i April.

Så var det jo klubbmøte hos Oslo AK med foredrag om Hypancistrus av Erlend D. Bertelsen, som jeg bare måtte få med meg. Litt lettere å finne frem denne gangen enn når jeg var der i Mars

Fikk med meg en Back To Nature bok om L-maller fra klubblotteriet

Ellers så blei det ikke så mye tid til akvarieting annet enn å fore fiskene når jeg kom hjem. Er fortsatt i planleggingsfasen på de nye prosjektene.

Mvh JRR
Jeg lurte på å ta turen innover selv, men det blir for sent. Jeg var i seng like før 9 igår igjen så...

Fiskene svømmer glade og fornøyde rundt, de to nye hjalp utrolig mye på gutsen til de andre, nå er de en fullverdig stim (5 stk) og farter rundt så og si hele tiden på jakt etter mat.
At de ikke har rotet opp grumset på bunnen og tåkelagt dammen er selvfølgelig bare finfint.

Jobbet overtid idag igjen jeg, skulle lissom slutte halv 2, men reiste først halv 5. Det blir penger av sånt, må kanskje jobbe imorgen også, men det venter jeg og ser med.
Meldte meg frivillig for at vi skal bli ferdig med prosjektet.

Meg og mamma planlegger for muligheten til reol på vaskerommet, en liten en.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap