Redningen for cyanobakterier er her!

Jeg har lest masse artikkler her på AF om de metodene man har måtte gå drastisk til verks med for å bli kvitt cyanobakterier. Jeg var uheldig å få et ganske kreftig angrep av denne bakterien som sprer seg og blir til et "teppe" på planter, bunn og alt annet den kan feste seg på i akvariet. Jeg fikk den ikke vekk. Må innrømme at jeg fjernet teppet for hånd en stund før jeg tilfeldigvis spurte akvaristen i butikken der jeg handler om han viste om noen bedre råd en salt slik som jeg har lest om på nett. Han fortalte at endelig har det kommet inn et skånsomt produkt som virkelig tar den, og det gjør den!

Det fantastiske produktet heter Blue Exit i fra produsenten Easy-Life. Inneholder ikke erythromycin. Harmløs mot planter, fisk og reker. Vannbytte/evt. påfyll skal ikke foretas under kuren og 14 dager etter siste dose for å bruke reststoffene i tanken og få maximal effekt.
Når man er 10 dager inn i kuren ser man at bakterien er så godt som borte. Nå er jeg snart ferdig og hele teppet i bånn har blitt borte av seg selv jeg har ikke slamsugd grusen eller noe slik som skrevet på flasken. Jeg ser at det ene anubias bladet er dekket enda, men det fjerner jeg bare...

Fornøyd med dette produktet altså...
:D
Sissimor
Dette var gode nyheter :D


Ja ikke sant?!
Kan jo legge til at butikk kjeden jeg handlet i var Buddy...
Løp å kjøp! :p
Kanskje verd å sammenligne innhold med HappyLife Algin Extra før man pøser det ut i kar med flyteplanter og/eller skjelløs fisk, ettersom de tar kvelden av det produktet. HappyLife vel er nokså likt EasyLife i alle andre sammenhenger...
Hm, her kom du med nye og skremmende opplysninger for meg Linda! Her har jeg tydeligvis sovet i timen...

Dreper andemat gjør den dog ikke...
Kvitt andematen også jeg...
Jeg er skeptisk til mirakelkurer, spesielt de som innebærer å tilsette stoffer til vannet. Alger (og BGA) kommer gjerne av overskudd av ett eller annet i vannet. Det mest skånsomme er da å finne ut hva, og prøve å finne en måte å redusere overskuddet på.

Det kan hende at dette middelet tar cyanobakterier og bare cyanobakterier, men jeg vil ikke tro det uten å se at mange akvarister sier det av erfaring.

Uansett, når kuren er over og middelet er borte, hva vil hindre cyanobakteriene fra å komme tilbake, så lenge man ikke har gjort noe med det overskuddet som forårsaket problemet til å begynne med? Å bruke et middel som man blir "avhengig" av regnes jo vanligvis som en dårlig ide.
Det har du selvfølgelig rett i Kampfisk, men jeg blir litt frustrert når jeg ikke finner årsaken.

Følgende står i artikkelen:
Årsaken til disse bakteriene er ganske klare: Dårlig stell med manglende delvannsbytter og ofte sammen med et filter som burde vært renset for lenge siden.

Dette er definitivt ikke årsaken hos meg, og mer jeg renser, jo værre blir det, så da begynner jeg å drømme om mirakelkur...
Noen fler erfaringer med dette produktet? Eventuelt hvor det kan kjøpes i Bergensområdet. Prøvde en buddy butikk uten hell. Ser jeg kan få tak i det på ebay ihvertfall.
Sissimor
Det har du selvfølgelig rett i Kampfisk, men jeg blir litt frustrert når jeg ikke finner årsaken. Følgende står i artikkelen: [I]Årsaken til disse bakteriene er ganske klare: Dårlig stell med manglende delvannsbytter og ofte sammen med et filter som burde vært renset for lenge siden.[/I] Dette er definitivt [I]ikke[/I] årsaken hos meg, og mer jeg renser, jo værre blir det, så da begynner jeg å drømme om mirakelkur...

Når jeg leser på wikkin på den Bakterien at den ikke liker surt vann, og bruker lys og næring til å formere seg. Næring for planter/bakterier er affalsprodukter, for, og karbon. Tanken min er at et akvarium som har hvert oppsatt lenge. kan ha mye næring, gjemt i bunnen av sanden.
Vanskift bringer bare inn mere næring til Cyanobakteriene.
Lurer på om disse kan få kontroll over dette problemet.

Vil jo helt sikkert få det selv en gang
Metode fri for kjemikalier:

Eplesnegler spiser BGA, iallefall om man ikke overfôrer karet med annet, fristende fiskefôr. Har hatt eplesnegler på opprydding av BGA før, jeg, og to eplesnegler i en 85 liter rensket karet helt for BGA på to-tre dager. Og så lenge eplesneglene ble værende i karet, så jeg ikke snurten av BGA noe mer der.

Sette inn en eplesnegle eller to, ikke fôre på en uke... da tror jeg alt er fjernet. Senere vil eplesneglene vedlikeholde og sørge for at det ikke blusser opp igjen.

Det er mange faktorer som kan være den utløsende faktoren for å bli rammet av BGA, tydeligvis.
Skitne kar med lav sirkulasjon er i faresonen.
Men det kan være motsatt også; at karet er FOR rent.

Jeg leste nettopp i en amerikansk tråd at BGA gjerne dukket opp om nitrat-nivået var FOR lavt, og det kan stemme veldig bra - jeg har nesten null i nitrat i mine 3 mnd gamle kar og et av dem har BGA. Husker jeg rett, ble det anbefalt å gjødsle med flytende pl.næring som faktisk inneholder nitrat (mange gjør ikke det, så man må finne en som faktisk har nitrogen). Et velkjent merke er Tropica, og "Tropica AquaCare Plus" inneholder nitrogen. Merk "Plus", det er den av de to som har det.
Jeg planlegger å kjøpe en flaske av det selv og prøve ut. Foreløbig har jeg blendet av et av de to T5 lysrørene i karet, ved å surre aluminiumsfolie rundt det, og det ser ut til å hjelpe veldig bra - bare en bitteliten flekk igjen av BGA'en. Den krympet drastisk når lyset ble halvert.
Har lest meg "grønn" på denne bakterien de siste dagene. I mitt kar tror jeg det er lite nitrat og en periode med lite strøm i karet som utløste det. Midtstaget i karet knakk, så måtte tappe ned 50% vann noen dager som resulterte i at strålerøret fra Eheim pumpen ga liten sirkulasjon i vannet. Nå kjører jeg en separat powerhead i tillegg. Fjerner all BGA jeg ser hver dag i håp om å stresse den vekk
Kan prøve meg på noen eplesnegler om jeg får tak i.
Doserer forøvrig med akvariekjellerens flytende gjødning.
mona o
Den krympet drastisk når lyset ble halvert.
Jupp, den bruker fotosyntese for å vokse.
Linda W
Kanskje verd å sammenligne innhold med HappyLife Algin Extra før man pøser det ut i kar med flyteplanter og/eller skjelløs fisk, ettersom de tar kvelden av det produktet. HappyLife vel er nokså likt EasyLife i alle andre sammenhenger...


Forstår jeg deg rett, Linda - Algin Extra kverker reker?
Men du mener også at vi her endelig har et middel mot andemat? Tar det alt av flyteplanter (fordi røttene er eksponert for vannet som behandles?). Betyr det også at enkelte stengelplanter kan få problemer?
Bga
Kjenner godt til Cyano både fra ferskvann og saltvann,.
Som kjent er dette ikke en alge , men en bakterie som kamuflerer seg som en alge.
Den er fotosyntetisk,dvs den får næring fra lys vha fotosyntes,og nitrat ,og fosfat og silikater,. jo høyere verdier av slike oppløste næringstoffer i vannet jo mere cyano kan man få.
å forhøye nitrat verdiene i et akvarium kan regelrett føre til en eksplosiv vekst av disse,for ikke å snakke om at andre typer grønn alger får en boost.

Cyano,liker ikke regelmessige vannbytter og næringsfattig vann. så vil man gå til krig mot cyano, er vannbytter og mekanisk fjærning samt ha nyttedyr som snegler den beste måten å få bukt med den på.

I saltvann , bruker vi RO annlegg som fjerner disse næringstoffene slik at man slipper uønsket algevekst av nettopp slikt kaliber.

å bruke kjemikalier for fjerning av alger og cyano,diatomer ol,. er ikke alltid så lurt da man rett å slett bare utsetter problemet.straks man slutter å bruke sånt, kommer skiten tilbake,kansje enda verre enn første gangen.

finn ut årsaken til at det blir så gærnt,ofte ligger feilen i lys,næringstoffer og opplsøte salter i vannet,dårlig filter(ikke renset ofte nok) lite vannbytter og kansje også lite planter som tar opp næring før alger ol, kan benytte seg av det.

RO annlegg er heller ikke så dumt å skaffe seg, selv om man kun har ferskvann.


mona o
Den krympet drastisk når lyset ble halvert.

Joakim
Jupp, den bruker fotosyntese for å vokse.

Ja, jeg vet jo det da, selvfølgelig, det var derfor jeg gjorde det

Har prøvd mørklegging (altså; å la være å slå på lyset, men ikke dekke til) en kort uke, og joda, den forsvant, men bare midlertidig. Den kommer naturligvis bare tilbake som regel når lyset kommer på igjen.

Halvering av lysmengden er en løsning som kan være mer permanent, iallefall over litt tid i det minste, og det ser ut til å fungere i dette akvariet. Jeg holder øye med en BGA bestemt flekk som var på rota, og den krymper mer og mer. Kan knapt se den nå. Så da er det ikke lenger lysforhold i akvariet mitt som BGA'en trives med (det er T5 rør)

Vi får se om jeg ikke må bytte ut plantene som er i karet, til noen som takler litt dårligere lys. Den jeg har nå er litt for lyskrevende, jeg tror ikke den vil trives mer i det karet.
Joakim
Forstår jeg deg rett, Linda - Algin Extra kverker reker? Men du mener også at vi her endelig har et middel mot andemat? Tar det alt av flyteplanter (fordi røttene er eksponert for vannet som behandles?). Betyr det også at enkelte stengelplanter kan få problemer?


Rekene klarte brasene her, men jeg har Neocaridina heteropoda av den udødelige sorten. Botia derimot sliter iflg denne tråden om HappyLife Algin Extra, og jeg var ikke alene om å miste flyteplanter, for mitt vedkommende andemat og Pistia, har ikke testet på Ceratopteris og Limnobium. Moser blir også slitne...

Nevner i farten også at ikke alle slimete greier er BGA, det finnes ufattelig mange algearter i all verdens former, en enkel test er å strø sukker på. BGA blir gul av det iflg Kyrre Siljan...
Etter halvering av lys samt mekanisk fjerning med hevert uten god effekt har jeg nå startet en "blue exit" kur.
Kan gi tilbakemelding om 14 dager hvordan det gikk.
Ting er vel hakket meir komplisert enn at "jo høgare verdiar" jo større sjangs for BGA. Det finnes ein teori rundt forholdet mellom NO3 og PO4 og at denne ratioen definerer risiko for både BGA og grønalger.

Sjekk ut: http://buddendo.home.xs4all.nl/aquarium/redfield_eng.htm

Linken til artikkelen fann eg forresten her på akvaforum i tråden under:

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=47400&message_id=380830#380830

men om man har prøvd alt og fortsatt har Cyano. så finnes et strålende produkt som heter chemi clean.Det er helt tryggt å bruke og fjerner cyano på 24-48 timer.

har selv brukt det og anbefaler bruken om ingen ting annet har lykkes.

kan brukes både i saltvann og ferskvann, Husk på å følge bruksanvisningen nøye.

[URL=http://www.marinedepot.com/Boyd_Chemiclean_Red_Slime_Cyano_Bacteria_Remover_Red_Slime_Cyanobacteria_Remover_Medications-Boyd_Enterprises_(Chemi_Pure)-BE1115-FIMERM-vi.html][/URL]
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap