Magen sprakk på rio tetra

Er rimelig fersk med akvarium, og har hatt en stim med rio tetra i ca 3 mnd nå. Siste ukene har jeg lagt merke til at ene av fiskene har vært rimelig rund og god, men ikke tenkt noe annet enn at den sikkert har overspist. Jeg begynte derfor å fore mindre og regnet med det ville løse seg. De andre tetraene er og har hele tiden vært i fin form med normal kroppsform.
I går på morgenen så jeg at denne ene tetraen virket å ha vokst enda større. Da jeg kom hjem fra jobb om ettermiddagen var den død, med hull i magen.

Hva er dette? Kan den ha hatt egg som den ikke har sluppet og derfor til slutt har sprukket? Hva er årsaken til dette?

Takk for svar.
Inaktiv bruker
Hvor mye mater du ca?
Jeg tror ikke magen sprakk mens fisken levde. Det er mer sannsynlig at andre fisk har vært borte og spist på den etter at den har dødd. Det er vanskelig å si hva som har feilt den, men hvis de andre er friske, kan du egentlig ikke gjøre annet enn å følge godt med på andre og holde vannet så sunt som mulig, med regelmessige delvannsbytter og overvåkning av vannkvaliteten.
Ikke veldig mye, en liten fingerklype 2 ganger om dagen. Virker jo uansett ikke som om tetraene få spist så mye siden de ikke går opp til overflaten for å spise. Scallarene og zebrafiskene spiser det meste før det når bunnen. Og det lurer jeg også på, om dette er normal oppførsel av tetraer, å for det meste oppholde seg i bunnen av akvariet? De gjorde det før jeg fikk zebraene og de 2 scallarene mine også.

Men jeg skal overvåke de andre litt fremover.. virker helt normale de andre, så det kan jo ha vært en eller annen sykdom bare denne ene hadde.
noen tetraer holder seg veldig langt nede mot bunnen, andre holder seg i midsjiktet, og noen liker seg øverst. Som regel står det i fiskebasen, men jeg fant ikke "rio tetra" i fiskebasen? har de et annet navn?
De heter vel egentlig flammetetra. I fiskebasen står det topp og midt-sjikt, men disse holder seg helt nede i bunnen, som oftest bak plantene.. Kjøpte dem for å få litt liv i midten og øverst, siden jeg bare hadde maller fra før. Kan det være at det er for mye lys i akvariet?
Det kan godt være! Se om det blir bedre med litt flyteplanter?

Mine kardinaler er litt shy fremst i glasset, men de har begynt å venne seg til det (rødmunnstetraene mine skvatt unna i starten når vi gikk forbi, men etterhvert ble de vant med det og reagerte ikke i det hele tatt) - nå har jeg plantet litt i bunnen og kardinalene er allerede mer frampå i glasset, (de liker litt mørkere bunn tror jeg)
Ok. Skal stikke og kjøpe inn litt flyteplanter i dag da. Takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap