Apistogrammet (side 75)

Hei Grapejuice . Karet er på 2,5m og veggen er på ca 3,40m. Jeg har satt opp en sort "vegg" på hver side av karet, i høyde m karet. På baksiden av disse veggene, er det damduker fylt m lecakuler og potter m planter som er stappa nedi!! Tåler vannsøl og griseri... uten å være i berøring m akvariet. På baksiden av karet og inntil veggen er det 20cm hulrom. Dette og sidene skal tettes og fylles med med visne blad for å likne jungelgulv, og skjule potter mm.. Så jeg har litt igjen før prosjektet er helt i mål. Litt for mye utenomsportslig aktivitet om dagen, så det blir lite tid til å se på plantene gro eller holde meg oppdatert på nett hehehe. Takk for titten!! Satser på at arbeidet her kommer skikkelig igang igjen om tre-fire uker. Og nye Apisto-eventyr skal nytes 8)
Veldig smart, og ikke minst flott! Gleder meg.
Dafnie-tanken går så det suser!!
Mye god mat der ??Står det karet ute? Har aldri fått dressen på dafniene, så det har lukta mer enn det har gitt glede....
Pål
Lenge siden jeg var inne. Beklager seeeeeent svar Pål!! Tanken har stått ute i hagen. Ingen vannbytter, kun en etterfylling i sommer med hageslangen. Ellers så har regnet fikset biffen. Ved 6 anledninger har jeg blandet ut litt tørrgjær i lunket vann og slengt oppi. En meget kurant sommervariant, der det har vært rikelig med mat for mine Apistogramma og ditherfish!! Det er fortsatt dafnier og noen få mygglarver igjen oppi der. Blir nok til at jeg slenger oppi noen eikekvister som kan godgjøre seg i vinter. Så får det bli materiale til vårens interiørarkitektaquascapingmoro.

Sist, men viktigst: En ny og STOR takk til Tom C som bidrar til at akvariehobbyen og Apistogramma-lidenskapen min fortsatt er der den skal være!!! Jeg ser fram til årstiden som ofte blir litt mer amazonsk enn ellers. Da hører det hjemme med litt
mer Apisto-sladder her også etterhvert.

Go' hælj
Hei Simen! Jeg har tittet litt i tråden her og profilen din, og jeg syns du har mange fine Apisto-kar Utrolig flott det lange karet som det vokser bregner og co i/opp av! Jeg driver og snuser litt på Apistogramma for tiden, og lurer på om du kan gi meg 3 gode grunner til å prøve nettopp det? Eller til å la være, hehe...
Takk for hyggelige ord Kuledrøm!! Jeg håper du får muligheten til å prøve ut Apistoeriet skikkelig, det unner jeg alle hehehe. Mine argumenter;

3 gode:
1. Den viktigste grunnen er atferden!! Hvordan den kommuniserer (kroppsspråk, kroppsbevegelser, endring av farger mm) yngelpleien, revirhevding... Et fyrverkeri av atferd jeg aldri har sett makan til, hos noen annen art.
2. Det er en fantastisk og morsom utfordring!! Og ved å legge tilrette forholdene, får man maks ut av opplevelsen!! Det er en sør-Amerikaner som krever surt vann. Og siden den er revirhevdende krever den en gjennomtenkt innredning med sandbunn og revirer/strukturer/synsbrudd/gjemmeplasser.
Og så er det selvfølgelig det å lykkes med oppdrett.
3. Det er mye spennende info/nettsider rundt arten og dyktige kunnskapsrike Apistoianere rundt omkring! Det betyr at om man har lyst, så finnes det mange muligheter til å sette seg mer inn i materien!! Det har virkelig løftet min interesse flere hakk. Selv om det ikke er en nødvendighet for å drive med det.

3 dårlige:
1. Hvis man har lyst på et selskapskar med mange forskjellige arter, så er dette ikke rette "fiskevennen". Artene vil da sannsynligvis ødelegge for hverandre. Når det er sagt, så er det flere arter som går fint sammen med Ap.
2. Arten er kjent for å trigge litersjuken
3. Tilgjengeligheten av artene. Det kan sikkert noen ganger vanskelig å få tak i Apistogramma, avhengig hvor man bor osv. Noen arter er enklere å få tak i, mens andre arter som er så sjeldne - at man kun leser/hører om dem. Det er godt over 200 arter, og fortsatt oppdages det nye... Det er jo forsovit spennende i seg selv 8)

Litt inspirasjon;
tomc.no
apistogramma.com


En gruppe med viltfangede Apistogramma viejita flyttet i helga inn i den lange tanken. Det er fantastisk deilig og endelig kunne sitte foran der å glo. Da er vinteraktivitet Nr.1 for 2016 sikra.
Hei igjen, og tusen takk for utfyllende svar! De tre gode grunnene du oppgir er midt i blinken for hva jeg tiltrekkes av i akvaristikkens verden - atferd, utfordring, kunnskap! Og ang. de tre dårlige: 1) fiskesuppe hører hjemme på matbordet og ikke i akvariet - samtidig er det fint at de ikke trenger å gå helt alene (skjønner at f.eks. Nannostomus er en god venn); 2) Litersjuka har jeg allerede; 3) En "enkel" og litt vanlig art er sikkert en bra nok start for meg, f.eks. A. borellii. Yeah, jeg får fortsette å veie litt for og mot her - min største betenkelighet/begrensning er at jeg kun har et 63-liters kar (60 cm) til rådighet, og vet ikke helt om det er noe vits i/tilrådelig å starte såpass smått.

Gratulerer med vakre A. viejita i det kjempeflotte karet! Har du forresten lagt til akkurat dette karet i profilen din? Kunne jo godt tenke meg å nominere det til månedens akvarium

Plussmedlem
Fyyy fela for et kar, Simen! Helt fantastisk flott! Ikke minst arbeidet du har gjort over det
Takk Anders & Kuledrøm 8)!! Det er en liten jålebukk i meg som skal kose seg litt til med å fullføre prosjektet. Så fingrane må være både grønne, brune og våte en stund til hehehe. Men nå kan iallefall nyte livet under vannskorpa, mens jeg slenger meg rundt i tretoppene. Jeg er nødt til å få meg en sånn leopardshorts 8D

Kuledrøm, du har sikkert snoket litt rundt på AF ang Apistogramma i 60litere'ish. Hvis ikke, så har jeg lagt ved 3 linker der temaet er belyst. Lykke til i tenkeboksen!!!


Apistogramma viejita i krangel om rangstigen...

[External Image]
S i m e n
Kuledrøm, du har sikkert snoket litt rundt på AF ang Apistogramma i 60litere'ish. Hvis ikke, så har jeg lagt ved 3 linker der temaet er belyst. Lykke til i tenkeboksen!!! [URLBLOCK1] [URLBLOCK2][URLBLOCK3]


Mange takk! Jeg har såklart snoket litt, og har nok noen tanker om en evt. "prosess" her, vi får se hva det blir til!
To skritt fram, og et tilbake... Årets eikeblad er i boks. Jeg oppbevarer de i en striesekk, da det også er en grei måte og la dem ligge til tørk. 1-0. Vannbytte i boks, alltid deilig. 2-0. Ikke fullt så deilig med en halvliter full av deilig nyklekt artemia ut over gulvet. Etter et års innsats, var tydeligvis den silikonerte luftslangen lei av å bli blåst i. For å gni det inn, måtte jo dette skje så jeg fikk overvære seansen. Rystet, men fattet, skjønte jeg at 2-1 er et skummelt resultat å ri på. Så jeg dro fram et nytt ess fra reservebenken: en reservekork med en fastsilikonert luftslange på. Det var nok til å sikre seier'n idag. [External Image]
Tidligere, før og etter... siste prosjekt (niks!) som trengs å prosjekteres i prosjekteringa. Går fortsatt forover innimellom tilbakeslaga, men et greit utgangspunkt før planteriet skal plantes...
Apistogramma atahualpa

[External Image]
I Apistogramma viejita-tanken gjelder det å holde lav profil hvis du ikke er alfahannen. Godt det er flust av løv på bunnen!!

[External Image]

[External Image]
Apistogramma viejita-hua har gått med den gule bunaden i ca 1 uke. Morsinstinktet er på plass, og det får alle merke hvis de kommer innenfor ca 100cm fra rota i tankens venstre side.

Bilde 1:
Hua på artemiajakt ved rota hun forhåpentligvis vokter ørtisjuogtredve egg...

[External Image]

Bilde 2:
Merket område til venstre er her hun vanligvis kjeppjager uønskede inntrengere som blir oppdaget...

[External Image]
Fantastisk oppsett, kjenner jeg og vil ha
Livsforvalteren
Fantastisk oppsett, kjenner jeg og vil ha :)


Takk Livsforvalteren!! Jeg har også løst på... flere hahaha
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap