Selskapsakvarium

Jeg har nettopp startet opp et 180l akvarie, og lurer da på hvilke fisker jeg kan ha..
Litt usikker på ph verdien pga at jeg ikke har fått sjekket det.
Hei Camilla! Gratulerer med akvarium. 180 liter er en fin størrelse, og du har endel fisk å velge i. Det blir for mange å skrive opp her. Søk i fiskebasen og legg inn Max antall liter på 180 da vil dufå opp navn og bilder. Sjekk ut litt hva du liker. Så kan du etterhvert få hjelp her til hvilken fisker som passer sammen Ventetiden til akvarie erferdig innkjørt til å sette inn fisk er gjerne 4-5 uker.. ( Les litt på forumet om oppstart av akvarium, under akvarieskolen) hvis du ikke har gjort det : )Føles som en evighet, men bruk tiden på å plante, innrede osv.. Lykke til !!
Hvis du har vann fra Kroksjøen vannverk, er vannet ditt veldig bløtt, med pH omtrent 7 og GH nesten ikke målbar. Dette vannet passer godt til fisk fra Søramerika og Asia. Hvis du vil ha levendefødere som feks guppy, molly og platy, eller fisk fra de afrikanske innsjøene, må vannet justeres så pH og GH blir høyere.
Jeg glemte å skrive at det var selskapsakvarium jeg ønsker meg
Hjelper det kanskje da på hvilke fisk jeg burde ha?
Jeg vil ha, guppy og neontetra, så spørsmålet er kanskje hvilke fisker som går sammen med de Litt større fisk og noen i samme str
Grattis med 180 liter, så morsomt! Hvilken bunn skal du ha, altså grus eller sand? Mange her bruker en spesiell Biltema sand, den er ypperlig! Kjempebillig, fin (ser ut som strand-sand) herjer ikke med vannverdier, og bunnfisk som corydoras o.l kan sile den gjennom gjellene uten å skade barter!

Om du vil ha neontetra kan jeg anbefale kardinaltetra... de er vel nesten 1 cm større som voksen, men de har lik farge (mer farge på buken enn neontetra) og de stimer bedre enn vanlig neontetra) Begge disse har mer eller mindre likens vannverdi-trivsel. Noen som har neontetra bruker å sette inn noen kardinaler slik at de stimer bedre som helhet, men jeg vet ikke om dette fungerer.

I et selskapsakvarium er det ikke unormalt å ha guppy og neontetra isammen, men hvis jeg får foreslå det, så velg enten eller.. det er så mye greiere å ha fisk som trives i samme vannverdier.

Når det gjelder hvilke fisk du er interessert i er jeg selv ganske nybegynner.. personlig liker jeg corydoras-arter (krever fin sand) så liker jeg også stimfisk som rasbora-arter og tetra-arter. I alle disse tre er det mye variasjoner i farger, størrelser og væremåte så det er noe for alle vil jeg si. Så har man jo litt større fisk også, men der er jeg helt ubrukelig, hehe.

For plantekjøp kan jeg anbefale rubrikk her, eller akvariekjelleren.no - vet ikke hvilke priser det er på planter i nærheten der du bor men her er det ihvertfall svinkostbart i butikk, så rubrikk/klubbmøte auksjoner/snille akvaforum-medlemmer/nettbutikk er å anbefale
Takker
Tenkte litt mer på kanskje begge deler, altså sand og grus.
Jeg er åpen for tips Må jo ikke være tetra eller guppy, men syns de er så utrolig fine

Planter å sånn bestiller jeg kanskje et sted, for det var ikke noe billig på Dyrego i sverige i hvertfall.
Har sett noen har oppdelt halve karet i sand, halve i grus.. sikkert flere som har erfaring med dette om om det lønner seg?

Sand og grus oppå hverandre er ikke mye vits i, da sanden vil havne nederst og grusen øverst.. dette har jeg selv gjort, haha og jah guppyer syns jeg også er fine, hannene ihvertfall! Der er det myyye flotte farger og mønster.. men i fremtiden vil du sikkert få "litersyken" og ende opp med ett eller flere akvarier til! :p

Et annet godt tips er å være ekstremt kresen/skeptisk til tips/info i dyrebutikker.. der er det mye feilinformasjon og sånt.. ikke hos alle men noen er veldig sleipe eller uvitende.. Gå heller tomhendt ut av butikken om du ikke er sikker på noe - der gjorde jeg noen brølere da jeg startet opp..
Hei!
Før du bestemmer deg for fiskeslag, er det lurt å vite hva slags vann du kan tilby fiskene dine. Hvis kranvannet ikke passer til de fiskene du helst vil ha, finnes det midler å korrigere vannkjemien med, men det betyr ekstra arbeid som det er godt å slippe. Disse korrigeringene må nemlig gjøres ved hvert vannbytte.

Det blir også mye kontrollmåling ved vannbyttene, i hvert fall til å begynne med, til du vet hvor mye du må tilsette for å komme dit du vil. Hvis du ikke har lest de artiklene om vannverdier og oppstart av akvarium som ligger i forumet, under akvarieskolen, anbefaler jeg at du gjør det.

Siden du bor på Magnor, gjettet jeg at du har vann fra Kroksjøen vannverk Dersom du velger fisk som feks guppy, bør du derfor justere vannets hardhet og antagelig også pH, ved hvert vannbytte. Hvis du velger neontetra slipper du justering. Det er riktig som Grapejuice sier at mange har disse to fiskeslagene sammen, men det er ingen god kombinasjon, og jeg også vil foreslå å velge enten det ene eller det andre.

Guppy og andre levendefødere trives dårlig når pH går under 7. Det har vannet fra Kroksjøen vannverk lett for å gjøre hvis du ikke har grus som inneholder kalk i bunnen av akvariet. Med biltemasand i bunnen går pH fort ned mot 6 for dette vannet. Vannet er som skreddersydd for de fiskegruppene jeg nevnte i mitt forrige innlegg.

Hvis du ikke har skaffet deg tester for vannovervåkning, vil jeg anbefale at du skaffer deg dråpetester for pH og NO2 (nitritt) til å begynne med.
Grapejuice: Planen var å dele det litt. Litt sand i hjørnet f.eks eller noe
Ja, jeg digger guppy hannen Har hatt akvarie før, og da hadde jeg det Fikk yngel å greier Men etter en uke på ferie døde de alle :'/ Men nå føler jeg at jeg vil prøve igjen på nytt
Har hatt 68l, så nå måtte jeg ha et på 180l, så kanskje jeg slapp unna litt av den "litersjuken" :p Beste er at jeg har ikke plass til mer akkurat nå.


*

Tove H: Jeg bor ikke på Magnor, så jeg har ikke vann derfra
Har lest og lest, men følte at jeg skulle spørre her om noen viste hvilke fisker som går best sammen
Jeg har nok ikke ph under 7 vil jeg tro.
Har hatt både guppy og neontetra uten at det har sett ut til å være noe problem
Inaktiv bruker
Det som skjer når du har fiskene i feil vannverdi, er at de dør sakte men sikkert, blir fort utsatt for sykdommer, (Hvitprikk, finneråte, osv)
Så for at fisken skal trives så må du prøve og gjennskape dens naturlige miljø og vannverdien er jo en del av det.
Derfor går ikke guppy og Neontetra sammen.
Finnes mange andre fisker som går sammen med guppy og omvendt. du bør innvestere i et JBL vannteste sett med det kan du finne ut og følge med vann verdien din, da blir det lettere og se hvilke fisker som passer hos deg.
Jørg1 AKA Spock : Skjønner! Planen er å sjekke vannverdien å sånn, men jeg tenkte jeg skulle sjekke ut hvilke fisker jeg evt kunne ha Sånn at jeg se kan hva jeg vil ha frem til vannet er bra
Må jo ikke være guppy eller neontetra, kanskje noe som er litt større
Inaktiv bruker
Det er enklere å velge fisk når du vet hvilke fisker som passer i ditt akvarium, da er det greit og vite vannverdien.
Da har jeg endelig fått sjekket PH'n i vannet, og den ligger på 7,5.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap