Alder på l340-yngel?

Oppdaget til min store glede en liten tass på ruta her igår. Har hatt en gjeng L340 i fire år, men aldri fått noe yngel på dem før. Det er ingen andre maller i karet, så det må stamme fra dem.

Karet er en totalt gjengrodd 250-liter som ikke har fått så mye stell i det siste, så jeg har ikke oppdaget hverken lek eller yngel før nå. Tror det er en del yngel; jeg så fem stk på kortveggen nå, og siden karet er stappfullt av røtter, huler og planter tipper jeg det er et bra kull. Av det jeg kan finne på forumet er 15-20 stk sannsynlig?

Karet er altså 250 L, skammelig sjeldne vannbytter, massiv filtrering med en Eheim 2028, en AmTop 3337 pluss en Fluval 3 med blåfiltervatt. 28 grader ca, og Tetra Tabimin som hovedfor. Kjøpte noen skiferhuler i jula, de så ut til å slå an bedre enn keramikkhulene de hadde fra før.

Ser at ihuga hypancistrus-drettere her tar yngelen over i fødekar etc, men dette er jo for sent her. Ser imidlertid ut til at romkameratene ikke skjønner at dette er mat

Det jeg da lurer på: hvor gamle kan disse være? De er 1.5 cm fra nese til haletupp, og fire mm på det bredeste, se bilder. Hvor store er de før de er over den mest kritiske fasen?
Gratulerer med yngel, Henriflette

Jeg har ikke selv drettet L340 og kan dermed ikke fastslå hvor gamle de kan være. Det er store variasjoner på hvor fort Hypancistrus-arter vokser, men må jeg tippe vil jeg si en 3-4 uker.

Takktakk!
Koste meg med flotte bilder i oppdrettstråden din før jeg postet den første
Er litt bekymret både for vannkvalitet og for at de ikke skal få nok mat. Er hypancistrusyngel følsomme for temperaturskifter? Bruker som regel kaldtvann fra hageslange ved vannskifte, men det blir kanskje fare for kuldesjokk?
Forer med Tabimin og plecochips. Tabiminen "støver" jo endel, så jeg håper at de finner det de trenger.

De er ellers utrolig artige å se på der de farer rundt i karet uendelig mye tøffere enn foreldrene, som jeg sjelden ser noe til
Hypancistrus liker ikke hageslanger med mindre den er koblet til en armatur så man kan justere vanntemperaturen ;p Noen liker å lufte vannet et døgn først, men det gjør ikke jeg. Nå er det jo bevist at noen yngel har overlevd kaldtvannsbytter hos deg, men jeg ville hvis det var mulig benyttet kuldslått vann. Yngel generelt er vare for store temperaturforskjeller.

Du kan gjerne variere med flere fôrtyper. Jeg synes JBL Novofect og NovoTab kanskje ikke støver like mye som Tetra sine tabletter. Jeg kan anbefale [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=125225+*+125226&t=temartic_e&userid=HZTPOgUeVLANIR968fSHqvDDhSRiGo8pQ5P]JBL Tabis[/URL]. De støver ikke, og så inneholder de krill og spirulina.

Det er utrolig spennende og morsomt å drette maller. Håper du blir bitt av basillen

Takk for gode tips!

Janne
Nå er det jo bevist at noen yngel har overlevd kaldtvannsbytter hos deg,

Vel, egentlig ikke... Når jeg skriver "skammelig sjeldne vannbytter" er ikke det noen overdrivelse. Jeg reiser svært mye i jobben, så det blir dessverre lenge mellom hver gang. Nå får jeg sikkert gjennomgå her inne, men det var nok sikkert 2-3 mnd siden sist! (Vet bedre, men jeg har ikke rukket). Nettopp pga sjeldne vannbytter har jeg overkapasitet på filtrering og store mengder planter for å ihvertfall håndtere nitrogensyklus best mulig og hindre nitrittproblemer.

Anyway: var litt engstelig for å røre karet pga yngelen (if it works, don't fix it!), men fulgte forslaget ditt og tok lunket vann fra krana idag, ca 1/3 vannbytte. Har brukt kaldtvann da VVT kan avgi metaller, men siden min er ganske ny bør risikoen være lavere.
Sukk... Prøver å poste resten av innlegget over, men alt bare forsvinner. Hva skjer?
En gang til:
Målte før bytte: pH 7, nitritt under 0.3, nitrat 12.5 mg/L, KH 2. GH-testen så litt pussig ut i fargen ut fra flaska (gammel?), så den fikk jeg ikke tatt.

Etter vannbytte og luking av 1/2 bøtte vallisneria har yngelen gått helt bananas, fyker rundt i karet ennå mer enn før (på en bra måte). skikkelig propellyngel. Klarte å telle 10 stk på et tidspunkt, men karet er fortsatt overgrodd så det er nok fler. De jeg har klart å måle nå er 2 cm, så de har vokst bra på en uke

Dette er et godt eksempel på hvordan ting IKKE skal gjøres mht hypancistrus, men artig at de har fått det til allikevel.
Med fare for at dette begynner å bli en "personlig tråd" må jeg legge ut noen flere bilder tatt etter beste evne med mobil. Stolt "bestemor"...

Fine bilder av flott yngel

Det finnes ingen fasit på hvordan man skal gjøre ting, og det er gøy å se at det også går veldig bra uten å bytte vann så ofte. Her har vi et godt eksempel på at det er svært viktig med god filtrering, og at det kan være lurt å ha opp til flere filtre til et kar.

Det blir spennende å se hvordan fiskene vil takle oftere vannbytter og mer stell ;p Hold oss oppdatert
Nytt kull :)
Jommen har jeg ikke fått et kull til Har hatt en mistanke siden størstemann har ligget i "gromhulen" og viftet ustanselig. Da jeg skiftet vann igår tror jeg de slapp ut av hulen for første gang, så plutselig en drøss med yngel mye mindre enn de fra førstekullet er nå. Så ikke disse i forkant av vannbyttet.

De fra første kull har nå tatt etter sine foreldre og blitt skikkelig sky, så det er vanskelig å få målt størrelse. Vil tippe at det er nesten en cm forskjell i lengde på det to kullene, og de eldste er mye kraftigere. De har også gått fra å være spraglete sort-hvite til å bli mer stripete. En av dem har funnet et yndlingsgjemmested i en rotsprekk som er godt synlig, og halen stikker utenfor, så jeg ser ihvertfall den jevnlig.

En times tid etter vannbyttet igår så jeg også tegn til intens knuffing utenfor gromhulen. Den ligger gjemt i en stor rothaug så jeg så ikke skikkelig hvordan det endte, men krysser fingrene for at det var en hue som ville inn. Tror ikke det ble noe egglegging, for da jeg senere serverte en squashbit var alle de fem voksne frempå for å spise. Regner med det ikke ville skjedd med nylagte egg?

Anyway: har dristet meg til å registrere oppdrett siden førstekullet fortsatt ser ut til å ha det finfint. I tillegg er nå et nyanskaffet par Ap. Macmasteri igang med lek. "Love is in the air..."

Får seff blod på tann av dette og vurderer å skvise inn en 360 MarkII med en annen hypancistrus i. L201, kanskje? MÅ jo ha en prikkete variant også
Grattis med flere yngel, alltid moro med yngel
Vet ikke om du tenker og ha disse to artene i samme kar, men vær obs på at de ulike hypancistrusene kan krysse seg med hverandre!
MVH Pål
Pål sine fisker
Vet ikke om du tenker og ha disse to artene i samme kar, men vær obs på at de ulike hypancistrusene kan krysse seg med hverandre!

Litt kjapp i lesingen der kanskje ;D

Henriflette
vurderer å skvise inn en 360 MarkII med en annen hypancistrus i

...kjøpe en 360-liter Akvastabil MarkII, altså, og ha en annen hypancistrusart i den. Kryssing driver jeg selvsagt ikke med...
Stemmer nok at jeg kun skumma tråden
Flotte fisk disse L201!
Pål
Triks for å fange hypancistrus ungfisk?
Yngelen i denne tråden har utrolig nok klart seg fint uten tilpasset pleie fra min side. Mange flere kull har det også blitt Sikkert ikke så høy oppvekstrate, men de går sammen med foreldregruppe pluss noen få andre fisk, så de som klarer seg er vel sterke eksemplarer ihvertfall

Ingen aning om hvor mange jeg nå har, siden karet er tettpakka av planter og røtter, men utfra hvor mye slam og gris det nå blir i karet må det være endel. På tide å selge noen mao.

Men da kommer jo problemet: hvordan i alle dager få tak i dem? Disse får jo hetta og stikker av bare jeg ser på karet fra andre siden av rommet! Ikke sjans i havet å få tak i noen med hov uten å ribbe karet for inventar. Og DET orker jeg ikke... Noen som har go'triks for å tak i dem?
Henriflette
Men da kommer jo problemet: hvordan i alle dager få tak i dem? Disse får jo hetta og stikker av bare jeg ser på karet fra andre siden av rommet! Ikke sjans i havet å få tak i noen med hov uten å ribbe karet for inventar. Og DET orker jeg ikke... Noen som har go'triks for å tak i dem?

Denne fiskefellen, [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=108363&t=temartic_e&userid=Ivr2lEawp10l609zll9VylKgDJRvSo0Vu0A]Genius Fish Trap[/URL]. Rigg deg til med en god stol foran akvariet, sett nedi fiskefellen flere timer før du skal begynne, og la tråden til fall-luken henge over kanten av karet og bort til stolen. Da er fiskene vant til at fellen og stolen står der når du skal begynne, og er ikke redd den mer.

Når du er klar, sett på tv'en (om du kan se den fra stolen foran karet) så du har noe å gjøre på mens du venter Det første du gjør er å lade fellen i karet med det beste å spise som denne mallen vet. Så setter du deg og venter, med stram tråd fra fall-døren i hånden og felle-døren åpen. Ikke rør deg, vær tålmodig. Et øye på fellen og et på tv'en eventuelt. Det kan bli litt ventetid, så belag deg på det. Men det kan gå fort også, plutselig er fella full før du vet ordet av det.

Jeg har fanget mange vriene fisk, inkl sky L-maller, med denne metoden F.eks. L134 og lignende.
Du vil få fisk som ikke har noe i fella å gjøre også. Mitt tips er å ta dem ut av fella og ikke slippe dem løs i karet igjen men heller sette disse fiskene i en egen vente-tank (bøtte, balje e.l.) så lenge, så du slipper å få de samme uønskede fiskene i fella på nytt og på nytt.

Lykke til!

PS!
Jeg linker til Aquaristikshop i Tyskland her i dette innlegget, men fellen var å få kjøpt i Norge før. Webzoo solgte denne fellen før, men jeg fant den ikke med søk .
Ellers koster jo fella bare litt over hundre kroner fra Tyskland, så den er gratis å importere (ingen toll eller moms pga den er under 200 kroners grensa).

REDIGERT:
Webzoo har en ny type fiskefelle istedet; Aqua Medic Fish trap. Den kjenner jeg ikke til og det er ikke noe bilde i nettbutikken, men du kan se på denne videoen på You Tube av den.

Bilde fra Google.

[External Image]
Aha, takk for tips, Mona Må bestille med en gang. Kan bli mange lange timer med venting for å få ut en gjeng, men bedre enn full ribbings av karet. Litt redd for at de da ikke liker hjemmet sitt fullt så godt etterpå og slutter å produsere.

De har forresten fått presang idag iform av et nytt "monster"filter Eheim 2028'n jeg hadde før gikk skikkelig lekk etterhvert, så i noen måneder har de bare hatt en AmTop 3337 og en Fluval 3+. Har gått greit med vannverdier, det skal jo være nok i en 250-liter, men i det siste har jeg fått centimetertykke lag av gørr på bunnen. Slammet ca en gang/uke, men etter få dager er laget der igjen. Kom over et tilbud på Eheim-filtre på TAM Alna, så nå har jeg akkurat satt opp en 2075 i tillegg. Skal si det ble storm! Kommer vel til å ta ned 3337'en om en stund, men enn så lenge får de ha litt "tivoli" i tanken. Åpnet den gamle for å hente ut litt gugge, og det er nesten utrolig at den fortsatt hadde gjennomstrømning, har aldri sett et så ille nedslammet filter noengang...
mona o
REDIGERT: Webzoo har en ny type fiskefelle istedet; [URLBLOCK1].

Hm, kanskje jeg skal prøve denne isteden? Trenger endel mer stasj også, så da passer det jo best å bestille innenlands. Får rapportere senere om den virker
Tilfeldig bekjentskap
© Terje Aareskjold
Reklame for plussmedlemskap