Sylfersk, oppstart av selskapsakvarium

Hei!

Har fått tak i et akvastabil 63L akvarium. Det er litt gammelt (10 år ca), men en vanntest over natta viste ingen tegn til lekkasjer, så satser på at det er mulig å starte opp med. Medfølgende var en varmekolbe, et lysarmatur og en Fluval 2 plus pumpe (oppgitt kapasitet på 90L, så jeg håper det vil fungere tilfredstillende).

Vi skal dra på dyrebutikken og handle litt diverse i dag, og lurer på et par småting:

1. Hvor mange liter grus trenger vi? Grunnflata er 60x30cm, høyden er 35cm.

2. Hvilke planter anbefales som bakgrunnsplanter? Vil Gigantea bli for voldsom i størrelse til vårt akvarium? (har mulighet til å kjøpe brukt).

3. Bruker butikkene å gi bort filterslam hvis man ønsker det? Ser for meg at det må være gunstig for å få en litt raskere og bedre start på bakteriekulturen

4. Hvilket annet utstyr anbefaler dere? Jeg skjønner at butikkene sikkert vil prakke på oss mest mulig, men hva kan være greit å ha, og hva er totalt unødvendig? vannverditester, håv, annet?

5. Det samme med kjemikalier/tilsetningsstoffer. Så en oppstartsguide (reklamefilm for Tetraprodukter) hvor de tilsatte alskens produkter til både grusen og vannet for å få optimale forhold. Er det noe av dette som anbefales/ikke anbefales? Plantenæring o.l?

Ellers tips til nettbutikker med gode priser på fôr og annet vi trenger etter hvert?

Herlig forum dere har, gleder oss til å komme i gang


Håkon Johansen
Noen raske tips:

Sand kjøper du på Biltema. Billig, velkjent blant mange akvarister.
Biltema, sand. Varenr.:175425 Grovkornet, størrelse 0,2–1,0 mm
Én sekk holder lenge.

Anbefaler at du kjøper noen billige, hurtigvoksende planter i dyrebutikken. Når du får mer erfaring og akvariet er godt innkjørt kan du vurdere å kjøpe dyrere planter. Sjekk også rubrikkannonser her på akvaforum.no

Du må ha et termometer. Som regel dyrt i dyrebutikk. Kjøp et billigere på f.eks Clas Ohlson.

Følgende vanntester bør være minimum i en oppstartsfase:
pH
Nitritt
NH4 (Amoniakk)

Hov. Kjøp gjerne to stk. Lettere å fange fisk når du bruker to.

Min erfaring med Trondheimsvann er at du ikke trenger AquaSafe eller lignende produkter.
Såkalt "akvariesalt" kan du også droppe.

Nettbutikk som jeg har god erfaring med:
Aquaristikshop (Tyskland)
Registrer deg som bruker så får du oppgitt priser uten tysk moms.
Husk at norsk moms må betales når du henter pakken på postkontoret.

Filtergugge kan du få hos meg hvis du stikker innom

Forøvrig anbefaler jeg selvfølgelig Trondheim Akvarieklubb

Dråpetester for Amoniakk, Nitritt, Nitrat og PH er lurt å skaffe seg.
Strips er for unøyaktige. JBL's dråpetester er best, om du kan skaffe deg de

Jeg har aldri brukt noen vanntilsetninger i de årene jeg har holdt på, med mindre det er noe spesielt i vannet ditt eller du skal holde ekstra krevende fisk så bør det gå helt fint.

En håv som passer størrelsen på fisken du tenker deg kan være greit å ha.
Noen fisker svømmer gjerne inn i en kopp mens andre må man jobbe litt mer for å få tak i.

Hva slags fisk har du tenkt deg?
Hei og velkommen til en flott hobby ! Kjempebra at du søker kunnskap før du setter i gang, det gjør livet som akvarist mye lettere og morsommere :o)

1. 3-5 cm tykt bunnlag er passe. Hvor mange kilo det blir vet jeg faktisk ikke... men vil faktisk anbefale deg et annen butikk for å handle bunnlag, nemlig Biltema ! De selger en type sand som er utmerket til akvariebruk. Den "grove" er best, art. nr 175425. Billig er det også 16 kg for 65 kr. Det er vel det dobbelte av de du behøver, men da har du jo sand til et evt. akvarium nr 2 også ;o)

Mye av grusen som selges på dyrebutikker er skarp, kunstig farget og veldig dyr.

2. Tenker du på vallisneria gigantea? Den blir nok for stor til ditt kar, ja. Men det lønner seg å handle privat, så se gjerne under Rubrikk her på forumet om noen i ditt nærområde selger planter.

3. Spør, noen gjør det. Eller enda bedre, finn en privatperson som du kan få slam av. Butikker har jo mye fisk innom, så det er jo en sjanse for å få med sykdom på kjøpet også...

4. Vannet i Norge har veldig god kvalitet, og vi behøver sjeldent å tilsette alskens stoffer og vannforbedringmidler. En hov er lurt, et termometer ( om du ikke har det) , en rot til å ha i akvariet, og gjerne en slamsuger for å rengjøring. Ta med deg en vannprøve til butikken, så kan de teste vannet for deg (som regel). 2 tester bør du ha selv, nitritt (NO2) og pH. JBL sine dråpetester er best, og sånne papirstrimmel tester er alt for unøyaktige, så ikke kjøp det.

5. Plantenæring, dvs sånne kuler til å ha i bunnlaget er greit å ha. De meste av andre "mirakel"stoffer er til akvarister i Europa som misunner oss det gode rene vannet som vi har her ;o)

Jeg bruker Aquamanias.no ofte. Greit utvalg, god service og billigst i Norge på det meste. Alt som du planlegger å handle på dyrebutikken kan du bestille mye billigere fra en nettbutikk.
Jøye meg! På sykkelturen ned til skolen kommer det 3 utfyllende svar, jeg er imponert

Virker som det er en generell holdning at dyrebutikkene er dyre/dårlige på tilleggsutstyr. Mersalg er vel vitalt for butikkene, men studentøkonomiens vrede er mer styrende enn samvittigheten ovenfor lokalbutikkene, så da får det bare bli billigste utvei

Vil først fokusere på innkjøring, så kommer det nok mange fiskespørsmål etter hvert.

Sand/fisk:

Er Biltema-sanden en grei allrounder for mye fisk? Vi tenkte å starte med noe sånt som 2-3 sverddrager, platy eller lignende, pluss 1-2 algespisere. Senere supplerer vi nok med en liten stim neontetra, guppy eller lignende. Grei kombo (både i forhold til sand og fiskesammensetning)? Er vel av de mest vanlige selskapene, men vil ha en enkel og grei start Ellers et supert tips med biltema-sand, slikt liker jeg!

Planter:

Takk for tips. Går nok for et par billige fra butikken, og supplerer med næringskuler til bunnen av sandlaget. Er disse kulene bare for oppstartsfasen, eller varer de lenge? Fikk høre at flytende plantenæring er fint, og gir lite algevekst. Kom også gjerne med spesifikke plantetips.

Termometer:

Behøver man å ha et stasjonært termometer installert i karet, eller holder det å sjekke når man justerer varmekolben til riktig effekt, pluss en gang i blant ellers? Har et langt tynt glasstermometer (ala de som brukes til ølbrygging).

Underlag til karet:

Bruker dere en underlagsmatte til selve karet? Har plenty med skumplast man bruker som isolasjon under laminatgulv. Dette er 3-4mm tykt, og rimelig porøst, altså tåler det ikke all verden med trykk før det kollapser. Vil dette duge, eller trenger man ikke?

Gugge:

Vil dette virkelig få fart på stabiliseringen av vannet? Hvor lenge anbefales det at vi venter med fisk hvis jeg tilsetter en slump gugge. Skjønner at jeg høres utålmodig ut nå (og er nok sikkert det også), men lurer egentlig bare på om ventetiden reduseres betydelig?

Takk for tilbudet Blippblopp, setter pris på det Kan gjerne stikke innom (i kveld omså, hvis det passer?)

Vannmåling:

Kan jeg bare starte opp akvariet, tilsette gugge/planter og bestille måleutstyr på nett, slik at jeg får målt om 1-2 uker? Altså, er det målinger/justeringer man trenger å gjøre fra dag 1, eller holder det å sette i gang, skifte vann jevnlig, og måle etter hvert?

Og til slutt, litt ut av nysgjerrighet:

Jeg er ganske ivrig fluefisker, og synes det er morsomt å rote litt i elvebunn og lignende etter nymfer, larver, pupper osv. Er dette noe som går an å mate med? Leser at mygglarver er stor favoritt hos mange fisker, men fungerer nymfer av døgnfluer, larver av vårfluer o.l, eller blir det bare dårlig stemning og unødig mye avfall?

Igjen, takk for svar

edit: leif
HåkonJ
... Takk for tilbudet Blippblopp, setter pris på det :) Kan gjerne stikke innom (i kveld omså, hvis det passer?)


Velkommen skal du være!
Du kan få med en dæsj planter også...

Send meg en mail så avtaler vi nærmere. (Gå inn på profilen min her på akvaforum (klikk på avatar). Du finner en "Send epost"-link der.
Biltemasanda passer til det aller meste av fisk. Regelen er at ALL fisk kan ha sand, men ikke alle liker grus. Noen arter leter etter mat i sanda og siler sand igjennom gjellene, og hvis bunnlaget er for grovt og skarpt, så får ikke fiskene gjøre det som er naturlig for de.

Et lite termometer koster 20-30 kr om du bestiller i en nettbutikk, og det er greit å ha oversikt over temperaturen. Varmekolber må ofte justeres litt for å få den tempen man vil ha i karet. Om sommeren kan det fort bli fort varmt i karet, særlig om lyset står på hele dagen.

Om du drar innom Biltema etter sand, så kjøp en timer i samme slengen. Bruk den til lyset og still den inn på maks 12 timer, gjerne 10 timer lys pr døgn.

Det skader nok ikke med underlag, men om det som karet skal stå på er helt slett, slik at det ikke oppstår vridninger i glasset, så behøves det ikke.

"Gugge" stabiliserer ikke vannet, men inneholder filterbakterier som renser vannet. "Vask" filteret i guggen og tøm gjerne resten i akvariet. Om dette gjøres riktig, så kan fiskene setter inn med en gang.

Start opp akvariet så raskt som mulig :o) Så lenge du ikke har levende vesner oppi, så kan du herje og feile så mye du vil, uten det gjør noe. Vann, sand, pumpe, og etterhvert planter og evt en rot eller annen dekorasjon. Bruk gjerne litt tid på å ommøblere karet, ta vanntester og planlegg fiskeinnkjøp før du kjøper inn fisker.

Ang. fisk, så er det fint å starte med en tur på dyrebutikken for å titte. Hva slags fisker liker du? Noter deg navnet på de, og les om de i fiskebasen her på forumet om de kan passe i ditt kar. Platy og ancistrus (algespiser) er fine, hardføre og som regel rimelige fisker, og supre å starte med. Sverddragere vil gjerne ha litt mer plass, guppy er ofte litt skjør, og neontetra liker mer surt og bløtt vann enn levendefødere som platy, guppy og sverddrager.

Avatarbildet mitt er forresten av en voksen ancistrus dame på Biltemasand :o)
Hvis du først er på Biltema for å kjøpe sand og evt timer, ville jeg slengt på en hevertpumpe samtidig. Koster hele 40 kroner og gjør livet mye enklere Jeg har montert på en lang slange på min som jeg legger rett til sluk, men har litt større kar. Produktnummer 20365.
Med en slik trenger du ikke slamsuger, bare før den forsiktig et stykke over sanden så du ikke får med hele bunnlaget samtidig.

Husk også å ha egne bøtter til akvariebruk, så du ikke får såperester etc oppi der.
takk for svar

Nå har vi handla inn bøtte/kanne og timer fra Biltema. Sand hadde de dessverre ikke, men desperat som vi (jeg) var kjøpte vi en 10L sekk fra dyrebutikken. Ca samme grovhet, bare 2-3 ganger så dyr. Men den ekstra hundrelappen er glemt nå, for karet er satt opp og står og går Blippblopp inviterte oss inn til en hyggelig omvisning, og han proppet en pose med planter til oss (igjen, tusen takk!). Fikk også en god dose filterslam, som forhåpentligvis får fart på sakene. Vi skulle også få to fisk som vi kunne starte med, så dette skal bli gøy. Virkelig raust!

Bilder kommer nok etter hvert, nå er det meste brun suppe

Biltema har vært tomme for sand lenge nå syns jeg, men bra det løste seg alikevel. Jula har også en brukbar sand; bare som tips til neste karet du skal sette opp...

Med god hjelp fra Blippblopp har du jo fått en pangstart på hobbyen, så nå lover det godt! Håper å se deg på neste klubbmøte. Der kan det dukke opp mye spennende for deg på auksjonen ;D
Nå har karet gått et par dager, og vi oppdaget noen snegler. Har skjønt at man bare må regne med dette. De vi fant var selvsagt veldig små (2-3mm i diameter), men lurer på om noen kan hjelpe til å identifisere disse, hvis det lar seg gjøre? Alle vi har sett har vært flate og runde, og grå eller rødbrun i fargen. Alle vi fant hang i overflata, inntil glasset. Kan dette være Rød posthornsnegle? . Er disse vanlige? Har ikke noe imot å ha snegler i akvariet, det er bare morsomt å ha et så naturlig habitat som mulig Men er dette noe som er vanskelig å ha med å gjøre/krever mye vedlikehold?
Det er nok en skivesnegl .

De er utrolig hardføre og ofte vanskelig å bli kvitt. De gjør ingen skade, tvert i mot bidrar de til et sunt akvariemiljø ettersom de spiser alger og rester. Men de blir raskt mange. Veldig mange...
Nå har karet gått med fisk i noen dager (1 voksen guppy, 2 ung-guppy (2-2.5cm), 2 voksne platy). Har målt vannverdier nå, og NH3 + NO2 = 0, mens NO3 har økt litt. pH ligger stabilt på 7, sank fra ca 8 etter at fisk/røtter ble innført. Er ikke dette omtrent det beste tegnet man kan få på at filterkulturens kapasitet er god nok, at den klarer å ta unna belastningen? For tidlig å si?

Fiskene virker også i fin form. Eneste jeg tror er at guppy-hannen er litt ensom og/eller artsforvirra. Virker som han prøver å parre seg litt med en platy-hunn vi har (svømmer opp underifra, legger seg inntil siden på fisken og vibrerer o.l når han får øye på henne) Er dette normalt?

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap