Førstegangs akvarist (side 6)

Jan Rune Røed
[QUOTE=Galemor]Mollyer skal helst ha brakkvann, jeg kjenner en som har de i sumpa til saltvannsakvariet sitt og der yngler de faktisk. Det er dalamatiner typen, sort og hvit spettet.


Hey!

Det er jo meg det jo

Måtte bare prøve det ut og akklimatiseringa gikk ganske kjapt egentlig. Dette var fisker som var drettet i privat eie og ikke sånn dårlig butikkkjøpt fisk. Her yngler de villig i saltvann

Skal man ha skikkelige genrer på levendefødere så burde man gå på storauksjoner f.eks. Der er det mange som dretter fisk av en betydlig bedre kvalitet enn importfisken.

Mvh JR

Okei. Blir disse auksjonene annonsert noe sted? Jeg er helt fersk, så er ikke veldig inn i det private-markedet kan man si
Mange av auksjonene blir annonsert her inne på af, under aktivitet feks.
Eller hvis man leser i hva skjer tråden, så dukker det gjerne opp informasjon om auksjon der også.

På rubrikker her inne kan du jo titte på gies bort, stadig vekk noen som gir bort eller selger fisk rimelig.

Galemor
Mange av auksjonene blir annonsert her inne på af, under aktivitet feks. Eller hvis man leser i hva skjer tråden, så dukker det gjerne opp informasjon om auksjon der også. På rubrikker her inne kan du jo titte på gies bort, stadig vekk noen som gir bort eller selger fisk rimelig.


Sitter å ser inne på gis bort her inne 2-3 ganger om dagen. Men de fleste fiskene som gis bort eller selges her er for store for karet mitt.
foreste, når du mener at du salter karet, mener du at du salter med "bordsalt"eller det gh saltet(pulver)? bare så vi ikke mistforstår, hehe
Grapejuice
foreste, når du mener at du salter karet, mener du at du salter med "bordsalt"eller det gh saltet(pulver)? :) bare så vi ikke mistforstår, hehe


GH-salt (pulver). Hva mener forresten når dere snakker om "sump" ?
Nina Broen
[QUOTE=Grapejuice]foreste, når du mener at du salter karet, mener du at du salter med "bordsalt"eller det gh saltet(pulver)? :) bare så vi ikke mistforstår, hehe


GH-salt (pulver). Hva mener forresten når dere snakker om "sump" ?

Hei!

Sump er et mer kjent begrep i saltvannsverdenen enn i ferskvann. Sump er helt enkelt et akvarium under akvariet eller ved siden av med forskjellige kamre som man filtrerer vannet gjennom. Det er her det meste av det tekniske utstyret befinner seg.

Man har da en overrenning og en returpumpe på et slikt system.

Legger ved et bilde av en enkel sump med kun 2 kamre. (det er mitt oppsett).

Mvh JRR
Sump er et slag utvendig filter, noe alla bøttefilter, bare at det er åpent og man kan skjule alt mulig der, feks varmekolbe.

Det er mest brukt til saltvann, da det ikke ser så pent ut med alt det utstyret de trenger å bruke, oppi akvariet. (skummer feks).
Jeg vil, jeg vil
Jeg får bare mer og mer lyst til å lage et skikkelig plantekar, men jeg er veldig "grønn" når det kommer til slikt. Så hvis noen har tips til hvordan plantene skal trives, fiskene trives og at det ikke koster skjorta å få til, kom gjerne med råd
Hei N-Broen!

Titter innom din tråd også, les hevn he he he, og kjente igjen flere innlegg fra tidligere. Ble spesielt imponert over førstegangs-innredningen av karet ditt. Da snakker vi ikke om grønne, men våte fingre! Hadde vært morsomt om du kunne lagt ut nye oversiktsbilder av karene dine...

Kanskje noen lesere på forumet i ditt område har overvekst i karene i sine, og trenger å luke unna litt til glede for andre??? Lykke til videre!

God lørdag videre fra Simen
Det var hyggelig! Jeg skal legge ut flere bilder til uken, får et nytt 60 liter på søndag, så da blir det bilder av begge to. Skal prøve å få om-inredet litt i begge karene da. Har noen ting jeg så gjerne vil få til. Så skal jeg fylle på litt mer sand også.

Den ene 60 literen blir nok betta og ancistrus-kar. (Den jeg har fra før nå), mens det andre blir selskapskar/plantekar, med blant annet kardinaltetra, malle, guppy, platy og molly(den skal flyttes over fra kampfisk-karet).

Gleder meg stort!
Hjelp/råd til oppbygging
Jeg har lyst til å lage litt ulike høyder i det nye akvariet. Som noen slags "terrasser" Gjerne med steder fiskene kan gjemme seg litt i osv. Alle materialer som egner seg i akvarium kan foreslås. Men – det skal lages med ting som ikke koster noe!

Så hvis noen har ideer/forlag kom gjerne med dem!
Og vips - så har man to akvarier
I dag var jeg å hentet mitt andre akvarium. Nok en 60 liter. Denne ble tappet ned da vi var der. Jeg fikk med:
-Akvarium
-Grus (byttet jeg ut med sand når jeg kom hjem)
-Filter (ferdig innkjørt)
-Planter (4-5 stk)
-Rot
-Varmekolbe
-Hov
-diverse fôr og vanntilsetninger, medisiner osv.
- 4 kardinal tetra
- 1 Malle (trenger hjelp til identifisering)
- 1 tetra av noe slag (vet ikke hva den er enda).

Alt dette for den nette summen av kr 0,-

Jeg er super fornøyd! Krevde skikkelig rens, for alle 4 glassveggene innvendig var helt dekker av grønne alger, men nå er det rent og pent, spraymalet bakgrunnen blå, fylt opp med sand & vann, plantet og fiskene svømmer fornøyde rundt.
Dagen i dag har gått med på å plante om litt i begge karene, flytte over et par ancistrus og eplesneglen til den nye 60 literen og flytte over en rot. Alt gikk veldig greit, innså at jeg hadde mer enn nok avleggere til å plante i soveromskaret (det nye karet). Flyttet også over den nye kampfisk-dama, så hun får gå "alene". Da ble det mer fart på henne, men hun gjemmer seg fortsatt. Noen som vet hva dette kan skyldes?

Fikk renset opp skikkelig i kjøkkenkaret (den gamle), noe som trengtes under røttene osv. Vannverdiene er stabile, nitritten på 0 og alt er bare fint og flott. Mollyen (den siste) lever i beste velgående og ser ut til å trives sammen med kampfiskene.

Den store Ancistrusen(?) er veldig sky, og jeg ser ham nesten aldri. Gjemmer seg stortsett bak pumpa og under røttene.

Alle gode ting er 3 ...
I dag har jeg vært inn til byen å byttet fisk og hentet fisk ooog hentet enda et kar. Så nå har jeg 3 akvarium hjemme.

Byttet ut tetraene og rasboraen til 3 ancistrus, hvor av en voksen hann. Så nå har jeg en voksen hann i hvert av 60 literene.

Var også å hentet guppy og platy yngel. Det ble 4 platyer, 1 voksen guppy dame (som jeg tror er/var gravid) og rundt 15 yngel i 3 forskjellige aldre. Så nå ble det liv i den nye 60 literen. Kampfisk damen måtte over til de andre igjen, for hun prøvde å spise yngelen. Men hun gikk overraskende bra overens med de andre kampfiskene denne gangen.

Hentet også et 15 liters akvarium med en reke og en fisk, (husker ikke helt hva det er, men tror det er en kili av noe slag).

Alt dette jeg har fått tak i i dag har jeg fått gratis, takket være "gis bort" her inne. Eller det har blitt byttet med noe jeg hadde fra før! Fornøyd!

Legger ut bilder litt senere.
Hei Nina.
Flotte kar du har og nydelige bilder. Den røde kampfisken er bare skjønn. Jeg skjønner din fasinasjon for kampfisker. Jeg har familiekar til mine, dvs at de går sammen hele tiden. En hanne og 1- flere hoer. Mine trives og yngler best i 30 litrene så der har jeg bare et par og de leker jevnlig. Jeg har masse planter og flyteplanter i karet til kampfiskene. Det er viktig slik at de ikke ser hverandre hele tiden og kan gjemme seg unna. Hannene mine har jeg vært veldig heldige med , alle har vært veldig snille med sine damer. De går aldri fysisk til angrep på hoene , bare litt jaging før leking men det hører jo med. Jeg gjør dette for å slippe å få så mange yngel. Nå har jeg et kar med 2-4 yngler som går sammen med sine foreldre som er Julian og Åshild. Er usikker på hvor mange yngel det er oppi der, vet jeg hadde mange før jeg reiste på ferie men nå har jeg sett bare to..og de er ganske store nå.

Jeg ville kuttet ut gh-saltet for det tåler ikke snegler og diverse maller. Kjøp GH/TH+ for det inneholder ikke klorider som er skadelig for snegler og fisker. Det bruker jeg for å få opp Gh. Skal du ha snegler så bør du ha PH på 7-7,5 og GH på 8-15. Jeg har PH på 7,5 i alle kar og Gh på 12 i de karene jeg har kampfisker. De tåler det veldig godt. Skallet på sneglene vil etse opp og de vil dø hvis de går i for surt vann, de vil ha hardt vann.
Blir morsomt å følge med på tråden din.
Velkommen
ser kjempekoseligt ut.
håper du får det slik du ønsker og at fiskene lever vell i det.
velkommen i klubben
Heidi: Jeg har fått GH/TH+ nå med den nye 6+ literen faktisk, så har kun brukt den nå. PH ligger på 7 i alle karene og GH ligger fortsatt på 5, så må vel litt mer pulver til. Nå har jeg heldigvis litt tid på meg før sneglene kommer. Så tror jeg en del av de kommer til å gå i hvert av karene. Slik at jeg får fordelt de.

Dodgechalanger: Takk skal du ha. Nå fremover blir det bare å vente på at guppy ynglene skal vokse opp. Har yngel i 4 størrelser nå. Den voksne guppyhunnen fikk 5 nye yngel når de kom i hus i går, så de er vel nærmere 20 yngel nå. Platy yngelen er en god del større enn guppyene. Moro å sitte å se på dem.
Bilder
Legger ut litt bilder jeg har tatt de siste dagene. Alle er tatt uten blits, så de ble litt så som så.

Bilde 1: Den nye 60 literen rett etter jeg hentet den
Bilde 2: Etter 30 min skrubbing
Bilde 3: Innbyggere i 60 literen
Bilde 1: 15 literen jeg fikk
Bilde 2: Innbygger 1
Bilde 3: Innbygger 2 (det er en reke)
Bilde 1: Guppy dame
Bilde 2: Yngelen som ble født rett etter de kom i hus av damen over
Bilde 3: Eplesneglen
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap