Umulig å fjerne grumset i vannet! trenger hjelo

Inaktiv bruker
Jeg kjøpte et 115-liters akvarium for cirka 2 dager siden,
Jeg tok oppi grus fra mitt gamle 60-liters akvarium, men skjylte det godt først.
etter en stund ble vannet nokså grumsete, så idag skiftet jeg 95% av vannet, skylte grusen + dekor-steinene og plantene. Også renset jeg filteret.
Jeg tok oppi AquaSafe og EasyBalanse. Jeg tok noen striptester,
Viser at PH er normalt, ingen nitritter eller Nitrater, KH-måleren viser både Gult og Grønt, så jeg er ikke sikkert, enten er det veldig lavt eller veldig høyt.
GH måleren viser både rødt og gult, enten er det på ca 3-10
eller 0.
Jeg har et stort AM-TOP 29cm langt 1000f filter.
og et 180 liters am-top filter i akvariet.
Men vannet er like grumsete! hvorfor er det det?
Og hva kan hjelpe?
Se på bilde hvor grumsete det er.
Det er jo vanlig med uklart vann i et nystartet akvarium... Hos meg har det ihvertfall blitt klart etter noen dager, kanskje en uke, må bare være tålmodig. Så jeg feil, eller er det fisk oppi der allerede?!?
Inaktiv bruker
Det oppstår ikke Nitritt og notrat før etter 2-3 uker.
Om du bytter vann så bør det forsvinne, eller bare vente, 2 dager er ikke mye.
Siden du vasket filteret og byttet 95% vann begynner nok innkjøringen nesten på nytt igjen.
Har du prøvd slamsuger/hevert?
Fisker i karret?
(Tips: AM-TOP 1000f filteret er dessverre for dårlig. Det er til max 150L Det er bedre og ha et utvendig og kraftigere enn et innvendig som er for dårlig.Godt nok filter som er bra og billig)


Diskusdrømmer
Så jeg feil, eller er det fisk oppi der allerede?!?

Jeg ser i allefall noen Ancistruser. :O
Det er litt tidlig, siden filteret ikke er innkjørt og litt vell lite.
Synes det lignet mistenkelig på en gibbicept sitt mønster jeg da.... og da vil den jo bli stoooooor :/
Skjønner ikke helt hvorfor vannet er grumsete når sanden er skylt, og alt annet, til og med filter. Vil anbefale deg å få skaffet deg en kraftigere pumpe, å få skaffet deg noe "filterguffe"fra noen , så du kan kickstarte det. Du burde ikke skylt grusen, å vasket filteret, da alle de gode bakteriene ligger der. Selv pleier jeg i nye akvarier å bruke gammel sand/grus, og klemme ett gammelt filter inn i det nye - å har aldri hatt fiskedød pga dette Grumset vil nok legge seg iløpet av en uke, bare gi det litt tid.
Grumset er nok infusorier, bittesmå organismer som dukker opp hvis du legger en bit tørket bananskall i vann for eksempel, det brukes som startfor for bittesmå yngel og er ikke farlig. Blir borte når ting begynner å stabilisere seg.

Fisken du har på plass nå vil bli "innkjøringsfisk", ikke helt enkelt og ikke veldig bra for fisken. Kan du få dem over i noe innkjørt til akvariet er klart? Eller skaffe filtergrums fra en annen akvarist? Salmimetoden nytter jo ikke når det er fisk i karet...

Og fordi jeg har plantedilla kommer jeg med enda en festlig nyhet - den stripete er en Dracaena, flott stueplante som veldig raskt vil råtne og forgifte vannet, få den opp og i en potte jord og sett den i vinduskarmen. Kan ikke fatte hvorfor butikkene selger den som akvarieplante, antagelig er den billig i innkjøp...

Den flotte grønne du har bak den stripete liker ikke så godt å stå med sand på tærne, Anubias trives montert på en sten eller rot (bruk fiskesene eller gummistrikk til den fester seg..)

Velkommen til AF forresten, de fleste av oss har hatt bratt læringskurve første gangen og holder på fortsatt. Mye nyttig informasjon hvis du bruker søkefeltet(søkte på oppstart med fisk, minst 500 treff, du er ikke alene , og under Artikler står det mye om nyttig. Lykke til videre!
Inaktiv bruker
Ja, det er fisk oppi allerede. 4 platy, 2 gullfisk, en shubunkin gullfisk og 2 ancistrus
Inaktiv bruker
Ja, det er fisker der. Jeg har 2 ancistruser, 4 platy, og 3 gullfisker. Jeg tok dem oppi det nye akbariet fra det gamle. Jeg bruker slamsuger. Og gjorde det da jeg bytttet akvarie
Inaktiv bruker
okei, takk for tipset, jeg tok ut Dracenaen.
Jeg hadde et gammelt akvarie med gamle fisker, men tok fiskene oppi det nye akvariet.
Da jeg våknet idag var vannet litt klarere, men fortsatt grumsete.
Inaktiv bruker
Synd at pumpen ikke er god nok.
Jeg brukte alle pengene mine på det + akvariet.....
men nå har jeg konfirmasjon neste uke så da får jeg sikkert masse penger,
er det filteret du ga meg link til bråkete?
og hva er 'innkjøringen' ?
Grattis med akvarie! Konfirmasjonspenger er jo som skapt til å brukes på hobbyer, ikke sant? Hehe

Her er en artikkel på innkjøring av akvariet. Jeg er helt elendig på å forklare det der, for jeg skjønner det knapt nok selv, men det er sikkert noen her som kan korte det ned/fortelle det mer konkret hva man må gjøre om du er usikker.

Heldigvis er ikke filterpumpe noe man kjøper så veldig ofte, det blir litt pengebruk i startfasen men så plutselig er man selvforsynt med planter og alt mulig rart.

Jeg ville også anbefalt å selge/gi bort gullfiskene. De trenger større plass, det blir myeee avfall fra de, og ehm, ja en hel andre del ulemper. (om jeg ikke husker helt feil så vil de vel ha litt kjøligere vann enn de andre typen akvariefisk, uten at jeg skal påstå det) Forsåvidt om det er en gibbiceps du har, så blir disse for stooore også.

Det finnes masse annet å velge mellom til 115 liter, i alle slags farger (og prisklasser). Et tips er å være veldig kritisk til hva du vil ha.. tenk igjennom hvor i akvariet fisken vil bo (bunn, midten, øverst), hva slags vannverdier den vil ha (står i fiskebasen når du søker etter fisk), om den er fredelig osv. Fiskebasen her er helt genial!

Vil du for eks ha et par fisk som er litt størrelse på, og som ikke trenger å være mange ilag? Vil du ha en stor stim med småfisk? Kanskje du vil ha en hel gjeng med bunnfisk som Corydoras eller kuhlii ål? Skal du drive oppdrett på noe? Man trenger jo ikke ta stilling til dette med en gang, men å måtte bytte ut/angre hele tiden vil etterhvert kanskje koste litt.

Husk at mange av de som jobber i dyrebutikk helst vil selge deg alt mulig skvip du ikke har behov for, og mange kan finne på å selge deg fisk uansett om den blir tre meter lang eller vil spise alt annet du har av fisk. Dobbeltsjekk heller med folket her på AF så slipper du å måtte kaste bort tid og penger.

Og som Linda sier, de fleste av oss her har hatt en rimelig bratt læringskurve.

Inaktiv bruker
Det ville vært litt synd å gi bort den største gullfisken, den er 3 år gammel og jeg ønsker å ha den helt til den dør.
Den har levd meseparten av livet i en bolle, men endelig har den fått et stort akvarium
Er det dyremisshandling å ha gullfisker i et 115-liters akvarium?
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap