Yngel i mallehula,hva nå??

For 3 uker siden byttet jeg til meg en leksgruppe med L066 2+2.Jeg plasserte de i en 160L sammen med mange andre voksne maller og mye huler.Det er noen røtter og dempet belysning med mye strøm i vannet.Idag når lyset slukket tok jeg lommelykt og kikket for morro skyld inn i hulene og i hula til den største L066 så jeg yngel med eggeplomme som beveget seg inni hula.Hva er det beste og gjøre nå?La de være eller ta de ut og ha de i ett egent kar??Setter pris på kjapt svar
Skal prøve og få tatt noen bilder senere,men vil ikke stresse han mer en nødvendig..
La de være der de er , der er de tryggest.
Flytter du de til et annet kar så dør de garantert.

Mvh. Kai
Takk,men det er egentlig det jeg hadde tenkt og gjøre.Men når de kommer ut av hulen burde jeg ta de ut da?Hva gjør du med dine,Kai?
Plussmedlem
Hei Kim..
Jeg var så totalt borte vekk og hjernedød i natt, så jeg fikk ikke svart deg...

Utrolig morro at de har lekt hos deg..

Jeg har alltid latt han slippe yngelen i karet hvis de ikke har noen "fiender" der. Hos meg gikk de jo i en 325 med bare snill fisk, og jeg har hatt grei overlevelse med den metoden...

I andre kar og på andre arter flytter jeg ofte hulen over i en luftdrevet breeding box som henger på siden av karet, men jeg har aldri gjort det med L066.
Jeg bruker å riste yngelen ut av hulen når plommesekken nesten er brukt opp. Så tar jeg dem over i en Easy Breeding-box som er tilkoblet moderkaret, slik får de fremdeles gå i samme vann. Når jeg ser at yngelen tar til seg mat og vokser bra flytter jeg dem videre til eget oppdrettskar. Jeg opplever svært lite frafall, og jeg synes denne metoden gir bedre vekst enn når de vokser opp i moderkaret.

Denne fremgangsmåten krever daglig stell, og er lite egnet i ferietider
Nå vet jeg ikke åssen andre maller er med yngel,men ser for meg at det skal gå bra og la han slippe dem selv og deretter prøve og fange de etterpå og ha de i en breedingbox?
Jeg er vant til og ta meg av andre yngel så ferie har jeg ingen planer med det første
Tar malleyngel nyklekt artemia eller er det andre ting og foretrekke??Takk for svarene jeg har fått
De er bort imot klin umulig å få tak i etter de er ute av hula. Skal du fore med nyklekt artemia må du ha lys under tanken, og nesten stillestående vann under foring. Dette er ikke å annbefale hvis du ikke VET hva du gjør. Bruk malletab og granulat.

Hør på Janne , og lykke til Kim
Ok,da får jeg følge med litt fremover og gjøre som Janne gjør det.Og fore med artemia i egen box.
Men åssen er andre voksne maller mot yngel??De tar de ikke..Det er sikkert ett dumt spørsmål,men er ganske grønn på akkurat maller
Du trenger ikke nyklekt artemia på malleyngel, de tar malletab med en gang

Yngelen får stort sett gå ifred for de voksene
Jeg fôrer malleyngel hovedsaklig med frossen artemia (veldig små porsjoner i starten slik at alt blir spist opp) og TabiMin... Denne miksen fungerer veldig bra for meg…
Kan jeg slippe og "koke" artemia er jeg bare glad til,det var en tid her hvor det stod og gikk 2 flasker med artemia her i sikkert 2mnd i strekkDa er det greit og bare kunne fore med malletabl.Siden det er første kullet jeg har på maller så tror jeg at jeg lar de gå med foreldrene den gangen her.Får heller prøve og ta de ut hvis jeg er heldig og får flere kull på denne eller noen av de andre jeg har
Når det er snakk om fôring...

Hypancistrus bør ha innslag av grønt i kosten når de er unge, og du bør tilby dem en variert kost.

Oppdrett av King Tiger Pleco Hypancistrus Sp L-066.

Plussmedlem
Jeg forer stort sett med fryst artemia, cyclops og dafnier, samt JBL Novotab...
Agurk funker vel greit for de små også??
Agurk inneholder veldig lite næring, og du kan heller gi dem erter, squash eller salatblader. Jeg bruker å forvelle salatbladene, det gjør fibrene mykere og lettere for yngelen å spise.
Hele erter??Har alltid trodd at agurk skulle være så bra,hmm..Salat har jeg sett mallene tar og jeg har gitt dem squash innimellom og det funker bra.
Plussmedlem
Squash KAN misfarge vannet om du forer for mye med det.

Agurk er ganske lite næring, men mange maller elsker det...

Rosenkål er endel maller glad i, jeg bruker det til blant annet Panaque og Sturisoma...

Paprika er litt rart i smaken til å begynne med visst, men når de får smaken på det så går det unna...

Erter er grei mat, og det kan være j****g moro å se på når de skal spise... Jeg hadde en stakkars 4cm L144 som prøvde å spise en hel grønn ert.
Ulempen var 1) Erten trillet unna hver gang den la seg oppå¨for å gnage av en bit.
Ulempe nr 2) Stakkaren bodde i en 600liter, så erten hadde litt plass å trille på.
Men det var en iherdig liten tass da, og den ble mett tilslutt...
Jeg syntes jeg ser det for meg Men det må jeg prøve på mine også,tror jeg skal prøve noe annet av det du nevnte også..Mye fine råd her,takker!
Tilfeldig bekjentskap
© Nicolai Draugsvoll
Reklame for plussmedlemskap