Nybegynner - med gullfisk

Inaktiv bruker
Hei. Jeg har altså kjøpt meg et akvarium på 100liter. Jeg tenker at jeg skal ha 2 gull fisker i akvariet. Så har jeg kjøpt grus,kolbe,planter,aqua safe og pumpe. Så er spørsmålet mitt da, Hva skal temperaturen ligge på i vannet når jeg får 2 gullfisker der?. Temperaturen står på rundt 25-26 grader nå. Er det passe, for kaldt eller for varmt?
Hei
Du kan lese om gullfisk og hvilke forhold de behøver for å trives best her:
Gullfisk
Inaktiv bruker
Takk. Skal lese det som står der. Da har jeg hvertfall ikke for varmt.
Inaktiv bruker
Også noe annet jeg lurer på. Jeg er litt usikker på om hva slags fisker jeg vil ha i akvariet?
Hva passer sammen og hva som ikke passer sammen. Også jeg vil helst ikke ha så veldig store fisker, jeg vet jo at gullfisken blir stor, men jeg tenker på om det er andre fisker som kanskje ikke blir så store som er fine å kommer godt over hverandre? som ikke blir fullt så store?
Inaktiv bruker
Husk at du bør bygge en bakteriekultur i filteret før du putter fisker oppi, les om det Her
Det står at gullfisk kan ha 10-35 men det er kaldtvannsfisker og liker litt kaldere vann, da jeg hadde gullfisk var det på 18 grader
Et spørsmål, har du kjøpt gullfisk?
gullfisk passer desverre best i dam, og bør ha minst 200l.
de er en veldig misforstått fiskeart, det finnes mange forskjellige typer gullfisker som har blitt avlet fram, f.eks slørhale, moor, bubble eye etc.
Før gullfisk ble avlet fram var de helt normale, koi-lignende kaldtvannsfisker som ikke hadde fancy farger og fasonger. de kan bli flere tiår gamle om de får godt nok plass og stell, de kan bli opp til 38 cm lange så de bør ikke være i 100 liter.
jeg ville enten hatt andre type fisker i avkariet, eller hatt gullfisker der og kjøpt et større akvarie etterhvert som de blir større.
Inaktiv bruker
Jeg leste alt som sto der , men jeg er ikke så smart. Men hvordan bygger jeg bakteriekultur i filteret?
Inaktiv bruker
Ikke ha fisk oppi før det er ferdig.
Først bør du kjøpe vanntester, du bør ha dråpetester og ikke stripstestere (disse er unøyaktige)
Du kan spør en venn som har akvarie om å få filterguffe fra han/hun (slam fra filteret)
Eller så kan du spørre dyrebutikken, dette er bare for å gjøre innkjøringen raskere.
For å gi bakteriene mat kan du bruke salmiakk, ta 1-2 ml salmiakk og test vannet etter noen minutter, la testglasset bli et eksempel, så ikke hiv vannet i testglasset ut. etter noen timer kan du teste igjen, hvis det fortsatt er like mye salmiakk(ammoniakk) i akvariet kan du vente en dag før du tester igjen, om det er mye mindre ammoniakk når du tester kan du hive oppi 1-2 ml til.
Så tester du etter noen timer/dag, ta oppi salmiakk hver gang du merker at det er lite eller ingen ammoniakk i karet, bakteriene spiser salmiakken opp og gjør dem om til nitritt, du bør også teste for nitritt etter noen dager, men jeg har lært av erfaring at nitritt ikke blir brutt ned til nitrat før minst en uke, (bakterien som omdammer ntritt til nitrat må vokse først) bytt 20-50 l vann vær uke IKKE RENS FILTERET., når du har merket at nitritt begynner å minske kan du begynne å teste for nitrat, etter noen uker (med tilsetning av filterslam tar innkjøringen 2 uker ca) så skifter du ut alt vannet, fyll på nytt og tilsett 2-3 ml salmiakk, hvis det blir brutt ned til nitritt>nitrat i løpet av 24 timer er filteret klart for fisk, ta først og skift alt vannet før du tar fisk oppi.

Dette var kanskje litt ufårståelig men spør meg gjerne(eller andre personer på forumet) hvis du lurer på noe.

(pass på at salmiakken IKKE har såpe eller vaskemiddler, de kan drepe bakterier og lage skum i vannet)
det står som regel om det inneholder slike middler, jeg bruker coop sin salmiakk, det inneholder bare vann og ammoniakk
Inaktiv bruker
Fiske forslag
Hei! kan noen komme med noen fiskeforslag?
altså fisker som ikke blir så store. Jeg er nybegynner. Så jeg vil starte lett med små fisk som ikke blir så store? også som kommer godt over hverandre i et 100l akvarium.
Inaktiv bruker
jeg skal ha corydora og neon+kardinaltetra i et 115-liters kar nå snart
Platy, Guppy or blackmolly er også en fin blanding. Men ikke ha disse sammen med neontetra/kardinaltetra.
Inaktiv bruker
Som nybegynner, kan jeg f.eks 10 neontetra? går det?
Her kan du lese om neontetra.


Det er veldig bra å planlegge hvilke fisker man vil ha før man begynner å kjøpe inn. Titt gjerne litt rundt på fiskene i fiskebasen, og finner du noen du liker så se om du kan gi de riktige leveforhold i ditt kar :o)
Inaktiv bruker
Spørsmål angående ..kolbe
Tenker jeg skal kjøpe 10 neontetra på Mandag eller Tirsdag, men jeg leste at temperaturen skulle ligge mellom 20-22 for at neontetra skulle leve lengst mulig.
nå har jeg tatt ut varme kolbe, men temperaturen i akvariet er på 26grader. Hvordan kan jeg justere kolben? Den står på 3, skal jeg flytte den ned på 2? eller?. Det er en sånn justering på kolben?
Inaktiv bruker
og filteret er innkjørt?
Inaktiv bruker
Mener du at jeg har hatt filteret i vann i 1døgn?
Inaktiv bruker
Nei, 4-5 uker, for å bygge en god og stabil bakterie kultur, ellers vil du utsette fiskene for unødvendig stress og forgiftning, de vil med stor mulighet DØ! Du bør lese mer FØR du kjøper fisker. Akvarieskolen
Bare la pumpen med filter stå og gå i vannet i fire, fem uker. Om du ikke har lyst å fikle for mye. Tror du kan ha litt fiskemat oppi av og til for at bakteriekulturen skal ha noe å bryne seg på. Ellers kan du kjøpe planter i mellomtiden om du ikke har gjort det.

akvariekjellern.no har billige planter, mye billigere enn i butikk. det er også mange private som selger over rubrikk her, og for eks Aquaticmagic på Ebay har masse fine planter til latterlig pris, og ofte gratis frakt!

Om du har fin sand (for eksa Biltema sin sand) kan du ha corydoras (eller andre sand-silende fisk, som kuhlii ål) også.

Neontetra (eller kardinaltetra) er et godt valg.. de er fine å se på, og høvelig lette å holde.
4-5 uker, 2 uker holder vell rikeligt.
ser du lurte på hvordan du kjører in eit filter, du bare lar det stå og gå i karet så bygger det seg opp bakteriekultur som kan handtere avfallet til fisken når du da kjøper det, du kan også tjuvstarte ved og få dritt fra eit filter som allrede har stått og gått i eit annet akvarie viss det er noen du kjenner med akvarie, så kan dem fks klemme filtersvampen sin nedi ein pose akvarievann som du deretter heller oppi ditt kar så tar filteret det til seg og så får du alle dem gode bakteriene, men det bør ikke gå for lenge fra du får filterdritten til du får det oppi ditt kar da bakteriene dør ut dersom det er stillestående vann og blir store temp forskjeller.
nå om sommeren er det vanskeligt og holde akvariet noe særeligt kaldt, fks har man det på 26grader stiger det offte oppi 28 utover dagen uten at det er pgr av varmekolben, men bare heten i rommet og lys.
Inaktiv bruker
Kolbe
Da skjønner! Men spørsmålet var hvordan jeg justere varme kolben? Jeg skal kjøpe 10 neontetra i morgen tenker jeg også leste på denne siden..http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9102 at de skulle ha temperatur mellom 22-26oCgrader? vis det er for varmt dør de fortere er det noen som sier. Jeg skal legge ved et bilde av den , så dere kan se. Hvordan jeg får temperaturen litt ned igjen. Utydelig bilde men den står på 3 tallet skal jeg sette den ned på 2? Eller hvordan får jeg litt kaldere vann? Sånn at temperaturen ligger på 20-22?
FØR du kjøper fisk bør du teste vannet for ammoniakk og nitritt. Og strengt tatt bør du vente med å anskaffe deg levende vesner inntil du har kontroll på de tekniske duppedittene som hører med ;o)

Ja, varmekolbe kan sammenlignes med en kokeplate. Hvis den er for varm, hva gjør du da...? ;o)

Les denne artikkelen.
vandeligvis står det tempratur på varmekolbe, og ikke 1 2 3 osv så det vet eg ikke, men uansett om du setter varmekolben ned så får du det troli ikke kaldere en 25 grader nå på sommeren uansett. om vinteren da det er litt kjøligere i rommet klarer man fks 22 grader, da eg hadde reker som liker litt kaldt vann hadde eg ikke varmekolbe i, og da var det laveste eg kom 22 grader.
neontetra klarer seg nokk fint i eit selskapskar som holder 26 grader fordiom det står 22-26. eg har hatt neontetra før og dem jekk no i akvariet på 26 grader som noen ganger steg til 28 på varme dager og opplevde ikke noe problem med det
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap