- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Hold av meitemark og reproduksjon av dem...
Hold av meitemark og reproduksjon av dem...
Noen som at erfaring mht hva som er best å fore meitemark med for at de skal i overleve samt reprodusere seg? Tenkte å sette opp en kasse i kjelleren og tilsette en haug meitemark som jeg nylig kjøpte på en aportsfiskebutikk.
Men hva er sunnest å fore dem med osv slik at fe formerer seg i fleng og ikke minst overlever. Salatrester - er det noe å bruke? En som nevnte at han hadde hørt at honning (?) ble brukt...
Er for tungvint å gå ut i hagen og grave etter mark hver gang jeg skal fore med dem...
Men hva er sunnest å fore dem med osv slik at fe formerer seg i fleng og ikke minst overlever. Salatrester - er det noe å bruke? En som nevnte at han hadde hørt at honning (?) ble brukt...
Er for tungvint å gå ut i hagen og grave etter mark hver gang jeg skal fore med dem...
Postet 10.06.12 kl 13:58
Dette har jeg lurt på også siden coryene blir helt gale når jeg fôrer med meitemark, så jeg fant frem til denne siden med oversikt over arter meitemark og hvem som spiser hva, noen spiser planter og noen bare jord.
Det står litt om fôring med meitemark på corydorasworld, b.l.a. at man ikke skal fôre med marken før den har kvittet seg med jorda den har i fordøyelsessystemet, de skal gå i en boks med vått tørkepapir i et døgn, da har de renset seg.
Jeg gjør denne prosessen hver gang jeg skal fôre og det fungerer fint
Det står litt om fôring med meitemark på corydorasworld, b.l.a. at man ikke skal fôre med marken før den har kvittet seg med jorda den har i fordøyelsessystemet, de skal gå i en boks med vått tørkepapir i et døgn, da har de renset seg.
Jeg gjør denne prosessen hver gang jeg skal fôre og det fungerer fint
Postet 10.06.12 kl 14:43
Postet 10.06.12 kl 17:32
Postet 10.06.12 kl 17:35
Huffda, jeg har visst gjort noe rart med den linken, prøver igjen her
Postet 10.06.12 kl 17:45
Vi skal jo rigge til en kompost i hagen til sameiet så kanskje jeg skal sette ut noen der også og ha to "fabrikker"... Rigger til en isoporboks i kjelleren med litt jord og dumper oppi 100 mark så får vi se om de formerer seg og spiser matrester o.l.
Etter reaksjonen i stuekaret og i akvariekjelleren vår etter fôring med meitemark siden fredag så må jeg få disse til. Heros "Red Shoulder" paret gikk rett i leksmoduis og det samme gjorde Hoplosternum'ene hjemme i stuen - skumrede og egg er allerede på plass...
<embed src="https://www.youtube.com/v/Q_BfV9OXqJU?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Etter reaksjonen i stuekaret og i akvariekjelleren vår etter fôring med meitemark siden fredag så må jeg få disse til. Heros "Red Shoulder" paret gikk rett i leksmoduis og det samme gjorde Hoplosternum'ene hjemme i stuen - skumrede og egg er allerede på plass...
<embed src="https://www.youtube.com/v/Q_BfV9OXqJU?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="281" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Postet 10.06.12 kl 18:34
Postet 10.06.12 kl 18:38
Postet 10.06.12 kl 18:46
Postet 10.06.12 kl 19:33
Ja, uff jeg håper ikke jeg tramper på noen ømme tær her nå, for jeg synes å huske en diskusjon om meitemark her i forumet en gang som tok litt av....men ja, jeg kutter marken kjapt i småbiter og putter den opp i akvariet.
Jeg regner med at marken da allerede er død, men smådelene beveger seg og det synes jo coryene er fryktelig spennende, og de skrur fargene på for fullt og blir helt elleville.
Det er bare i karet med C.Eques jeg fôrer med dette og de krangler faktisk om maten og prøver å stjele meitemark ut av munnen på hverandre
Jeg regner med at marken da allerede er død, men smådelene beveger seg og det synes jo coryene er fryktelig spennende, og de skrur fargene på for fullt og blir helt elleville.
Det er bare i karet med C.Eques jeg fôrer med dette og de krangler faktisk om maten og prøver å stjele meitemark ut av munnen på hverandre
Postet 10.06.12 kl 20:01
Er nok ikke så mange tær å trakke på her, men noen føler seg jo alltid litt truffet på nettet av en eller annen grunn. Er det lov å tre levende meitemark på en krok da er det lov å slippe dem oppi akvariet i min verden.
Har aldri hatt dårlig samvittighet for å klippe dem opp eller fore hel. Gjør begge deler slik at de større fiskene får sitt og coryene og de andre får sin del av kosen også...
@ Simen: stemmer det at det er apistoer her også. Lekspar med ap. Hobgsloi F1... Blir ikke noe særlig yngel som vokser opp av disse da dette er satt opp som selskapskar. Yngel passer ekstremt dårlig med Hoplo'er som spiser ALT de kommer over og blir aldri mett...
Har aldri hatt dårlig samvittighet for å klippe dem opp eller fore hel. Gjør begge deler slik at de større fiskene får sitt og coryene og de andre får sin del av kosen også...
@ Simen: stemmer det at det er apistoer her også. Lekspar med ap. Hobgsloi F1... Blir ikke noe særlig yngel som vokser opp av disse da dette er satt opp som selskapskar. Yngel passer ekstremt dårlig med Hoplo'er som spiser ALT de kommer over og blir aldri mett...
Postet 10.06.12 kl 21:00
Har foret discus på meitemark i mange år, ja faktiskt 41 av de og da jeg begynte med discus i 71 så kunne man ikke gå på den lokale zoosjappa å kjøpe frossne røde mygg eller andre arter, det var bare å gå ut å lete under alle mursteiner eller bordbiter som fantes, samle de sammen å rense de under kaldt vann for derefter å hakke de opp og fryse de ned i porsjoner. Jeg måtte jo ha for til mine discus gjennom hele vinteren, november til mars, bodde i england den gang og vintrene er nok litt kortere der enn her. Ypperlig for som jeg fortsatt bruker mye av. Kjøper nå på XXL og kjøper medium str. bokser (50 stk) til kr. 35,-. Disse kan du lagre i kjøleskapet og lagres i kansje en måned eller mer, men vær nøye med at de ikke fryser, det tåler de ikke.
Å la de tømme seg før bruk har jeg aldri praktisert, men har foret de hele til store discus og de bare suger de i seg for derefter å bearbeide de med tenner i halsen, så svelger de kjøttet og spytter ut jorda som en støvsky, helt rått å beskue.
Lagring og kultivering har jeg også praktisert over flere år og da kompostmark som lagres på ca 20 c.
Foret med grønsaker og risengrynsgrøt.
Det tar litt tid før de kommer i gang, men etter tre måneder så kan man begynne å sanke daglig.
Beste er å ha to kasser gående og fore de hver måned slik at man sanker i to uker fra kasse 1 før man forer marken og lar denne stå urørt i to uker før man begynner å sanke fra kasse 2 osv.
Forer kasse 1 den 1. i måneden og bytter til kasse to den 15. f. eks.
Dette er fiskequisin på sitt beste og ikke er det parasitter i dette heller.
Å la de tømme seg før bruk har jeg aldri praktisert, men har foret de hele til store discus og de bare suger de i seg for derefter å bearbeide de med tenner i halsen, så svelger de kjøttet og spytter ut jorda som en støvsky, helt rått å beskue.
Lagring og kultivering har jeg også praktisert over flere år og da kompostmark som lagres på ca 20 c.
Foret med grønsaker og risengrynsgrøt.
Det tar litt tid før de kommer i gang, men etter tre måneder så kan man begynne å sanke daglig.
Beste er å ha to kasser gående og fore de hver måned slik at man sanker i to uker fra kasse 1 før man forer marken og lar denne stå urørt i to uker før man begynner å sanke fra kasse 2 osv.
Forer kasse 1 den 1. i måneden og bytter til kasse to den 15. f. eks.
Dette er fiskequisin på sitt beste og ikke er det parasitter i dette heller.
Postet 10.06.12 kl 22:32
Postet 11.06.12 kl 02:25
Her eller [URL=http://www.gmax.no/produkt/149220(BC_6)/riverside-mark-levende-50-stk/]her[/URL] kan du bestilles eller du kjøper lokalt om du har en XXL butikk i nærheten... Men stort sett alle sportsbutikker har nok disse, eller kan i det minste skaffe...
Tror nok det blir å rigge til to-tre beholdere i kjelleren og prøve meg på egenproduksjon til torss for at prisen på disse er veldig lav, er tross alt lettere å hente i egen kjeller når man trenger påfyll i kjøleskapet enn å reise til en sportsbutikk hver gang...
Tror nok det blir å rigge til to-tre beholdere i kjelleren og prøve meg på egenproduksjon til torss for at prisen på disse er veldig lav, er tross alt lettere å hente i egen kjeller når man trenger påfyll i kjøleskapet enn å reise til en sportsbutikk hver gang...
Postet 11.06.12 kl 06:25
Endret: 11.06.12 kl 06:32
Postet 11.06.12 kl 22:16
Marita EkdahlJeg regner med at marken da allerede er død, men smådelene beveger seg og det synes jo coryene er fryktelig spennende, og de skrur fargene på for fullt og blir helt elleville.
Fun fact: Når man deler en mark i to, fortsetter begge delene å leve. Den bakerste delen vil dog dø av sult pga. manglende munn
Postet 11.06.12 kl 22:52
Lars JamneNoen som at erfaring mht hva som er best å fore meitemark med for at de skal i overleve samt reprodusere seg?
Jeg har en komposthaug i hagen hvor jeg graver mark til fisketurer. Der er det alltid store og fine marker, hele sommern. De får ikke akkurat mat, men av og til etter at plenen er klippt så tømmes graset i komposthaugen og blir vendt inn med jord. Hender seg at det kommer litt bioavfall oppi der og de størte markene jeg finner legger jeg tilbake igjenn, for de legger egg å da blir det mer mark
Forer mine Oscarer med mark av og til og de elsker det, samma med bikiren og redtailen.
Postet 11.06.12 kl 23:20
Lars JamneNoen som at erfaring mht hva som er best å fore meitemark med for at de skal i overleve samt reprodusere seg?
Jeg har lest mye om meitemark siden jeg ønsket å sette i gang med markkompostering. Du kan søke på "worm compost " finner du mye om meitemarkoppdrett.
Såvidt jeg har kjønt så er det litt vanskelig å starte opp men så går det veldig lett. Ikke alle mark egner seg til oppdrett og mange gir opp fordi de prøver med de markene man finner ute etter en kraftig regnskyll. Det går ikke disse lever i dyp jord. Markene du kjøper i fiskebutikk eller de du finner inn i en hagekompost skulle gå greit.
Markene trenger mørke, fuktighet, luft og mat.
Nå har jeg nettop startet så jeg har ingen erfaring. Jeg kjøpt 50 mark i en sportbutikk og lo dem på en potteplante som hadde inneholdt urtekryder (full av fuktig jord og røtter). Jeg lo den potte i en 10 L bøtte på fuktig høy. Bøtta har millimeterstor hul i bunn så vann kan renne ut i en annet bøtte men markene kan ikke komme ned. litt mat har de fått i form on grønsakkskrell. Kun lite i begynnelsen. Så må jeg vente noen uker til markene har funnet seg til rette. Da har jeg tenkt å mate regelmessig med rå avfall fra frukt og grønnsaker, brød skulle gå fint også, og eggskall i pulver. Mat må økes gradvis når de begynner å formere seg. Når de har kommet i gang kan de spisse sin egen vekt om dagen. De formerer seg fort og antalet vil avhenge om mat de får og plassen de har.
Jeg brukt høy fordi jeg har så mye av det jeg jeg fjerner fra kaninkasse. Aviser kuttet i små bitter skulle gå fint.
Postet 05.07.12 kl 10:58
Mark finner man i komposthauger, og hva består så de av ?
Gress, planterester, tørt løv og annet som finnes i naturen
Har selv holdt på med det noen år og om vinteren har jeg svartsekker med tørket løv og gress som jeg hiver på når det trengs
Vær klar over at dette fort kan avgi dårlig lukt, så sørg for at jorda ikke blir for fuktig/våt
Er det krise kan du strø på med havregyn (trengs svært lite før det lukter) som du ser at markene spiser opp på ca 2 dager
Ønsker deg lykke til
Gress, planterester, tørt løv og annet som finnes i naturen
Har selv holdt på med det noen år og om vinteren har jeg svartsekker med tørket løv og gress som jeg hiver på når det trengs
Vær klar over at dette fort kan avgi dårlig lukt, så sørg for at jorda ikke blir for fuktig/våt
Er det krise kan du strø på med havregyn (trengs svært lite før det lukter) som du ser at markene spiser opp på ca 2 dager
Ønsker deg lykke til
Postet 05.07.12 kl 20:35