Hei Lea!
På tråden min i
innlegg nr.18 av Fart66, fikk jeg en grei forklaring på noe som var lurt å tenke på hvis man vurderer to par Apistogrammaer i et kar. Gå videre inn på linken der, og se...
Like viktig å tenke på er innredningen du velger å ha! Det er viktig at det innredes slik at det kommer to naturlige revirer, de må slippe å se hverandre hele tiden (synsbrudd) og har rikelig med gjemmeplasser hvis det skulle bli litt temperatur oppi der. Godt med gjemmeplasser innenfor hvert revir også... Husk å introduser dem i akvariet på samme tidspunkt, slik at de stiller med blanke ark i de nye revirene. Ellers får du et par som skal forsvare karet sitt med nebb og klør! Hvis du får tak i et par først, må de tas ut før par nr.2 kommer. En omredning må til før begge går oppi igjen.
Jeg er enig med Lachris at to par holder. Men til gjengjeld blir det et fyrverkeri av atferd: territorieforsvar og revirhevding, trusler og advarsler, egglegging og yngelpleie mm... også innenfor det enkelte parret kan det skjer mye!
Lykke til, håper du prøver - for det er helt rått! Selv endte jeg opp med en hel Apisto-kjeller etter det jeg opplevde
. Mange gode Apistogramma bilder/øyeblikk/artikler mm på
tomc.no. Den er virkelig verdt en titt!
Mvh
Simen