Willow's nye hobby.

Hei

Jeg har egentlig hatt lyst på akvarium i mange år,
men først nå har jeg gått til anskaffelse av mitt aller første.
Anskaffelsen ble ett impulskjøp av en 60L startpakke fra den lokale dyrebutikken.
Innkjøpet ble gjort en lørdag, og etter råd fra personalet i dyrebutikken kunne jeg sette opp akvariet med litt planter, vente noen dager for så å sette inn fisk.
Heldigvis fant jeg dette forumet og leste meg til at jeg måtte belage meg på litt lenger ventetid enn det.

Etter enda litt lesing på forumet fant jeg artikkelen om innkjøring ved hjelp av salmiakk og bestemte meg for å prøve dette.
Jeg bestilte dråpetester på nett, bytta nesten alt vannet i akvariet og begynte å tilsette lilleborgs salmi.
Først i blinde, så med hjelp av testene.

Jeg har nå testet i 3 uker og alle bakteriene er til stede, (får utslag på testene i alle ledd), men balansen er ikke helt der enda.
Må tilsette natron hver 2-3 dag for å heve PH,og nitritt verdiene ser ut til å like seg langt utenfor skalaen.
Krysser fingrene for at riktig balanse snart er i box, slik at jeg får en liten stund med fisk i akvariet før jeg reiser på ferie i juli.

Ellers så har jeg brukt ventetiden med å lese her på forumet og til å skaffe innredning til akvariet.
Har ikke satt det i akvariet enda da, men planlegger litt mens jeg koker steiner fra fjæra og en rot fra dyrebutikken.
Har planer om å innrede når jeg tar vannbyttet før jeg setter inn fisk.
Så jeg prøver å kose meg med planleggingen foreløpig.

Jeg har forresten allerede merket den berømte litersyken, jeg går allerede rundt og drømmer om større akvarium. Og det til og med før jeg har fått fisk i det første. Hehehe..
Høres ut som om du kommer til å få en flott start på hubbyen! Så fint at du fant AF
Lenge siden jeg oppdaterte her nå.
Har skjedd litt siden sist, så jeg får prøve å få med det meste uten at det blir altfor langt.

Det gikk ikke mangen dagene etter sist oppdatering før vannverdiene var stabile og jeg kunne sette inn fisk.
Jeg fikk heldigvis nyte å ha fisk i akvariet en god stund før jeg reiste på ferie.

Siden jeg skulle være borte i hele 3 uker var jeg litt bekymret for at det skulle bli for varmt for fisken.
Skal ikke mer enn ett par timer med sol ute før tempen i stua er oppe i 30grader.
Måten jeg til slutt løste dette på var å sette en vanlig bordvifte til å blåse på akvariet de timene jeg vet sola treffer stuevinduene.
Jeg satte også ett lite vindu på kjøkkenet på gløtt slik at det da kanskje kunne slippe ut litt varme også.

Dette har nok fungert ganske bra, for all fisken overlevde ferien.
Eneste tabben jeg gjorde var å bruke feriefor.
Jeg tror i alle fall det er det som har gjort at jeg nå i ettertid sliter med gul-grønt skjær på vannet.
Har hatt hyppige delbytter på vannet etter ferien uten at dette har virket.
Vannet ser bra ut rett etter byttet, men allerede dagen etter er vannet gul-grønt igjen.
Så fra i dag av har jeg slått av lyset og dekket akvariet til, så får jeg se om dette tar knekken på problemet.

Ellers så har jeg ila ferien kjøpt meg ett brukt 300L juwel akvarium.
Så tiden fremover går vel med til å planlegge litt og handle inn diverse saker.
Har allerede bestilt inn ny lystopp, da orginal armaturet ikke virket lenger.

Fikk med en bakgrunn og noen røtter.
Skal prøve å rengjøre så godt det lar seg gjøre... det stinker i alle fall av det... tror det er bakgrunnen som stinker...
Men men.. burde vel la seg gjøre med salmiakk og en ny oppvaske børste..
Tenkte jeg skulle prøve å koke røttene.. for de var ganske grønne og skittne de også.
Jaja.. får se hvordan det går til slutt.
Varmekabel og silikon
Mens jeg venter på at det nye armaturet skal komme, har jeg nå bestemt meg for at jeg skal ha varmekabel i det nye akvariet.

Jeg sitter også å vurderer om jeg skal begi meg ut på å bytte den innvendige silikonen nå mens akvariet er tomt.
Det ser nemlig ut som om det har vert byttet silikon i bunn av akvariet, men ikke opp langs hjørnene.
Det er jo ett brukt akvarium, så det kan vel ikke akkurat skade å gjøre det.
Med mindre jeg klarer å rote det til og ikke få det tett nok da...

Jeg får tenke litt mer på det mens jeg prøver å mote meg opp.
Men varmekabel blir det!!
Blir nok spennede å se om det blir tett
Nå er det jo mange som silikonerer akvariumet selv så søk på det her inne på AF så kommer det nok opp mange lure ideer.

Og gratulerer med 300l
Takk for det!

Etter en nøyere undersøkelse av "fugene" virket silikonen myk og uten noen skader, så jeg fant ut at jeg skulle la være å bytte ut silikonen.

Da jeg kjøpte akvariet fikk jeg også med en bakgrunn som jeg nå har prøvd å få rengjort.
Da med spyleslangen, varmt salmiakk vann, oppvaskbørste og kokende vann fra vannkoker.
Fremdeles er den inngrodd i inntørka brune alge flekker.. (ser i alle fall ut som det er alger)
Hadde jeg hatt badekar hadde jeg nok forsøkt å bløtlegge bakgrunnen der for så å prøve å gnikke algene vekk.. men da jeg ikke har mulighet til det vurderer jeg nesten å bløtlegge bakgrunnen oppi akvariet... til tross for at det da blir vanskelig å jobbe med den.
Uff, får se hva jeg får til etterhvert..
Har også trøbbel med å få bort "vannstand" merke på bakgrunnen.. ekstra mye dritt der..

Jaja.. jeg skal vel ha noe å kose meg med jeg også.

Ellers så fikk jeg se kardinaltetraen spre egg rundtom i 60L her om kvelden.
Men blir nok ikke noe småttiser av det... coryene var nemlig godt i gang med "støvsugingen" sekunder etterpå.
Men er jo godt å se at fisken trives da!
hørest bra ut men har noen spørsmål jeg
hvordan fisk har du ? hsr du du stegn eller sand ? ksn du legge ut noe bilder
Alger på brukt bakgrunn
willow
Fremdeles er den inngrodd i inntørka brune alge flekker.. (ser i alle fall ut som det er alger) Hadde jeg hatt badekar hadde jeg nok forsøkt å bløtlegge bakgrunnen der for så å prøve å gnikke algene vekk.. men da jeg ikke har mulighet til det vurderer jeg nesten å bløtlegge bakgrunnen oppi akvariet... til tross for at det da blir vanskelig å jobbe med den. Uff, får se hva jeg får til etterhvert.. Har også trøbbel med å få bort "vannstand" merke på bakgrunnen.. ekstra mye dritt der..


Hei,

Har hatt samme utfordringen i et karr jeg kjøpte brukt som var helt nedgrodd av brunalger. Dette ble stående tomt noen uker mens stuen karret skulle stå på ble pusset opp. Algene tørket i den perioden, og så vidt jeg klarer å forstå har du samme utfordring.

Løsningen ble som du har nevnt å bløtlegge bakgrunnen i karret, noe som førte til råtnende alger i vannet som igjen gir ekstremt god grobunn for nye alger(om du har lyset på da). Jeg mistenker også at den brukte grusen jeg fikk med karret var mye alger og avfall på, selv om jeg vasket den. Jeg byttet til biltema sand så snart jeg fikk denne mistanken. Biltemasanden er billig, lys, pen og enkel å holde rent, da all møkka legger seg på toppen av sanda og ikke nedimellom.


Lot det stå i 3 uker under vann(hadde da vann til over tidligere vannskille som også var ekstra nedgrodd som hos deg) før jeg tømte ut det meste av vannet og børstet vekk det meste med naturfiber børst. Algene jeg børstet av blandet seg med sanden i karret mitt, og var vrien å få opp på annen måte enn å plukke med hendene(jeg har høyt karr så kanskje å plukke med hendene er lettere i ditt). Kan derfor kanskje være greit å bli kvitt algene før du har i sand/grus.
Jeg vil ikke anbefale å sette inn mye planter(i alle fall ikke dyre) for de vil også bli nedgrodd av alger. Ser for meg at mørkelgging av karret kan være greit i denne perioden.

Jeg tror nok at det ikke tar fullt så lang tid som 3 uker egentlig, men det fungerte veldig bra og enkelt for meg.

Nå var mitt karr veldig nedgrodd(bakgrunnen er egentlig hvit, men det kunne man ikke se), så er ikke sikkert du må ta like drastiske tiltak som meg

Uansett, lykke til, jeg håper innlegget kan hjelpe deg noe.

Mvh Kristian
AkvariumBoy
hørest bra ut :D men har noen spørsmål jeg :) hvordan fisk har du ? hsr du du stegn eller sand ? ksn du legge ut noe bilder


I 60L har jeg sand fra biltema og av fisker har jeg: Kardinaltetra, guppy, ancistrus og 2 typer corydoras. Paleatus og reticulatus.
Skal se om jeg ikke får tatt noen bilder etterhvert.
boia
[QUOTE=willow] Fremdeles er den inngrodd i inntørka brune alge flekker.. (ser i alle fall ut som det er alger) Hadde jeg hatt badekar hadde jeg nok forsøkt å bløtlegge bakgrunnen der for så å prøve å gnikke algene vekk.. men da jeg ikke har mulighet til det vurderer jeg nesten å bløtlegge bakgrunnen oppi akvariet... til tross for at det da blir vanskelig å jobbe med den. Uff, får se hva jeg får til etterhvert.. Har også trøbbel med å få bort "vannstand" merke på bakgrunnen.. ekstra mye dritt der..


Hei,

Har hatt samme utfordringen i et karr jeg kjøpte brukt som var helt nedgrodd av brunalger. Dette ble stående tomt noen uker mens stuen karret skulle stå på ble pusset opp. Algene tørket i den perioden, og så vidt jeg klarer å forstå har du samme utfordring.

Løsningen ble som du har nevnt å bløtlegge bakgrunnen i karret, noe som førte til råtnende alger i vannet som igjen gir ekstremt god grobunn for nye alger(om du har lyset på da). Jeg mistenker også at den brukte grusen jeg fikk med karret var mye alger og avfall på, selv om jeg vasket den. Jeg byttet til biltema sand så snart jeg fikk denne mistanken. Biltemasanden er billig, lys, pen og enkel å holde rent, da all møkka legger seg på toppen av sanda og ikke nedimellom.


Lot det stå i 3 uker under vann(hadde da vann til over tidligere vannskille som også var ekstra nedgrodd som hos deg) før jeg tømte ut det meste av vannet og børstet vekk det meste med naturfiber børst. Algene jeg børstet av blandet seg med sanden i karret mitt, og var vrien å få opp på annen måte enn å plukke med hendene(jeg har høyt karr så kanskje å plukke med hendene er lettere i ditt). Kan derfor kanskje være greit å bli kvitt algene før du har i sand/grus.
Jeg vil ikke anbefale å sette inn mye planter(i alle fall ikke dyre) for de vil også bli nedgrodd av alger. Ser for meg at mørkelgging av karret kan være greit i denne perioden.

Jeg tror nok at det ikke tar fullt så lang tid som 3 uker egentlig, men det fungerte veldig bra og enkelt for meg.

Nå var mitt karr veldig nedgrodd(bakgrunnen er egentlig hvit, men det kunne man ikke se), så er ikke sikkert du må ta like drastiske tiltak som meg

Uansett, lykke til, jeg håper innlegget kan hjelpe deg noe.

Mvh Kristian

Høres jo ut som om en enkel løsning, får håpe det fungerer for meg også.
Men tror derimot ikke at jeg klarer å la det stå i bløyt i 3 uker.
Får se om det holder med noen dager.
Har ikke sand i akvariet nå, men har planer om å bruke biltemasand i dette også.
Billig og ikke minst flott løsning det.

Har skura og kokt røttene så forhåpentligvis er det ikke noe alger som overlever der. Så får håpe jeg klarer å unngå å dra det med meg når jeg setter ting i gang her.
Hei!
Jeg legger bare et spor etter meg, og forteller at jeg nå abonnerer på tråden din. Det blir spennende å følge deg
Nyoppsatt 300l
Så koselig å få en abonnent da!
Har ikke akkurat vert så mye oppdateringer fra min side i det siste.
Ting har tatt litt lenger tid enn planlagt, så da har det ikke vert noe koselig å bare skrive om at en venter heller.

Varmekablene i 300 literen ble det ikke noe av.
Nettbutikken jeg bestilte varmekabelen av hadde problemer med å levere pga underleverandøren sin, så jeg valgte til slutt å kanselere bestillingen fordi jeg ikke orket å vente i det uendelige på å sette opp akvariet.
Jeg får heller vurdere varmekabler en gang i fremtiden.

300 literen er under innkjøring og har i dag fått sin andre dose med "gugge" fra 60 literen.
Jeg har også satt inn ett par planter i dag, og ting begynner å se bra ut.
Vannverdiene er i bevegelse og jeg gleder meg til å sette inn fisk.
Mest sansynlig kommer jeg til å flytte over all fisken fra 60 literen for å avvikle/selge det og så invistere i ett litt større (lite) akvarium med eget møbel.
Det er i alle fall den langsiktige planen.

Bakgrunnen:
Da bakgrunnen ikke passet 100% måtte det litt tilpassing til.
Bakgrunnen var litt for bred og litt for lav.
Dette løste vi med å silikonere fast en 2"4 på høykant som vi satte bakgrunnen på.
Vi brukte også en dremmel til å kutte av litt av kanten på bakgrunnen slik at vi fikk den på plass.
Siden jeg tidligere ikke hadde fått bakgrunnen skikkelig ned i akvariumet, så hadde jeg ikke fått gjort noe med de inngrodde algene heller.
Vi valgte å bare sette i gang akvariumet og bruke bakgrunnet slik den var, med alger og det hele. (bløytlegging og innkjøring i ett!)
Etter ett par dager (en uke?) med innkjøring lot algene seg lett skrape av med en skuresvamp/oppvaskebørste. Null mer alger!!

Bunnlag:
I bunn valgte vi å ha 3 stk av tetra sine gule bøtter med bunnlagsnæring og så biltema sin grovkorna sand oppå der igjen.

Innredning:
Som innredning har vi foreløpig valgt å bruke 3 store og en litt mindre rot, en selvplukka stein og en liten krukke som hule.
Jeg har rana 60 literen for mesteparten av ludwigia plantene pluss begge anubias plantene og satt de inn i 300 literen.
Var også å handla litt planter i dag. Den ene har jeg ikke helt funnet ut av hva er enda.
Men de andre er: Windeløv og Selaginella willdenowii.
Lurer litt på om den siste planten er "Echinodorus reni" men er ikke helt sikker.

Nå får jeg vel avslutte før denne posten blir flere meter lang.
Lover det ikke skal bli like lenge til neste oppdatering fra denne kanten!
Ha en flott natt folkens!
Jeg har fått tips fra en erfaren kar her på forumet, om at kickstart av filter med filtergugge kun virker hvis man setter inn fisk samtidig.

Jeg tør ikke påstå at du bør gjøre det, siden du henter gugge fra et lite filter over i et stort. Men sjekk litt, sånn at du ikke gjør bortkastet arbeid

Gleder meg til bilder av akvariene
Takk for tips!
Jeg skulle vel kanskje skrevet at jeg holder på med salmiakkmetoden også.
Det blir vel litt det samme som å sette inn fisk samtidig. (håper jeg)

Regner med grunnen til at mann burde sette inn fisk sammen med "gugge" er at fisken da skaper avfallsstoffer slik at bakteriene i "gugga" får noe å jobbe med.
I og med at jeg tilsetter salmiakk så tror jeg at det skal gå bra.
Hvis ikke, så får det bare ta den tid det tar med salmiakkmetoden.
Jeg tilsetter egentlig bare "gugge" fra det lille filteret i håp om at prosessen skal gå litt fortere.
Det høres ut som en veldig lur måte å gjøre det på.
Salmi og litt gugge er kjempesmart, og funker så godt at
Tenkte jeg skulle legge inn ett par bilder av 300 literen.
Gleder meg til å kunne la fiskene flytte inn i sitt nytt hjem.
Ikke helt sikker på hvilken plante dette er.
Lurer litt på om det kan det være denne
willow
[B]Bakgrunnen:[/B] Da bakgrunnen ikke passet 100% måtte det litt tilpassing til. Bakgrunnen var litt for bred og litt for lav. Dette løste vi med å silikonere fast en 2"4 på høykant som vi satte bakgrunnen på. Vi brukte også en dremmel til å kutte av litt av kanten på bakgrunnen slik at vi fikk den på plass.


Hei,
gratulerer med ny hobby og stort kar. Du ser ut til å gjøre dette veldig grundig og riktig.
Jeg har bare ett spørsmål til det du skriver om bakgrunnen. Den 2" 4" som du satte bakgrunnen på, er den fortsatt i karet? Konstruksjonsvirke er normalt av gran og det kan lekke kvae som ikke er noe du ønsker å ha i karet. Dessuten vil gran (og furu) råtne og belaste filteret.
Dersom du har "kledd" den helt med silikon er kanskje problemet mindre, men helt tett er det ikke lett å få til og råte vil oppstå.
530
Hei, gratulerer med ny hobby og stort kar. Du ser ut til å gjøre dette veldig grundig og riktig. Jeg har bare ett spørsmål til det du skriver om bakgrunnen. Den 2" 4" som du satte bakgrunnen på, er den fortsatt i karet? Konstruksjonsvirke er normalt av gran og det kan lekke kvae som ikke er noe du ønsker å ha i karet. Dessuten vil gran (og furu) råtne og belaste filteret. Dersom du har "kledd" den helt med silikon er kanskje problemet mindre, men helt tett er det ikke lett å få til og råte vil oppstå.


Hei,
og takk for besøket!
Den 2"4" stokken er enda i akvariet ja. Hadde faktisk ikke tenkt på at det kunne bli ett problem engang.
Jeg skal ha det i baktankene, tror ikke jeg orker å rive ned hele karet før jeg har fått det skikkelig i gang. Stokken sitter nok rimelig godt fast nedi der.
Stokken som ble brukt er ikke "fersk" og har ligget ute de siste årene, så håper det ikke er noe særlig kvae igjen i den. :-s
At den vil råtne og belaste filteret er jeg derimot ikke fult så bekymret for, men kanskje det også er av uvitenhet?
Min tanke var at så lenge jeg holder øye med vannkvaliteten og er flink med vannbyttene så burde akkurat det med belastningen på filteret gå bra?
Eller er det andre ting jeg også burde tenke på?
Korriger meg gjerne! Setter pris på alle råd!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap