Vannverdier ph / gh

Leser at det skrives mye om vannverdier tenker da på PH GH med mere. Her er min erfaring: Totaltsett har jeg hatt akvarium ca 30 år. Det har vært 1-3 kar omtrent hele tiden. Den siste tiden har jeg øket antall opp til ca 30 kar. Jeg driver hovedsaklig med oppdrett av levendefødene og maller. Hjemme hos meg så er PH i kranen ca 6,8 og GH ca 1. Jeg leser at flere av dere er veldig opptatt med å regulere dette etter hva slags fisker som går i karet samt etter vannbytte. Jeg selv gjør ikke dette, jeg måler nesten aldri, og bruker ikke noe for å senke eller øke verdiene, Temperatur bryr jeg meg ikke heller så mye om, på sommeren har noen av karene mine oppimot 30 grader. Fiskene svømmer og leker hele tiden, og yngler og koser seg, dette gjelder bæde maller og andre fisker. For noen år tilbake hadde jeg noen venner som jeg drev å byttet fisker med, vi hadde forskjellige fisker som vi avlet på og drev dermed og byttet rundt. Etter en periode begynte vi å lese om vannverdier og diverse, et par av mine venner blev veldig opptatt av dette, og drev og målte og helte i stoffer for økning og minsking av PH og GH. Dette gikk ikke bra, og etter en stund så gav de opp og sluttet helt med akvarium., Det blev til slutt veldig dyrt, med alle fiskene som døde, og alt av sttoffer som blev innkjøpt.

Min erfaring er at så lenge du har ukelige vannbytter og fiskene ser ut å ha det bra så får det bli sånn. Når jeg setter opp et nytt akvarium bruker jeg 60% vann fra andre akvarium og resterende kalt frisk vann fra kranen, fiskene flytter inn dagen etter. Jeg mister nesten aldri noen fisker, og har nesten aldri hatt sykdom i noen av karene.

Hvis dere går inn på min profil så ser dere litt av fiskene jeg har, og dretter. leser dere videre så står det at mange av disse fiskene skal ha svært høy GH, noe jeg ikke har. Jeg har mye røtter i karene noe som gjør at verdiene senkes ytterlig.

Konklusjon av dette er det ikke finnes noe fasit på dette, det enkleste er å rett å slett prøve å se, virker det som fisken trives, så la vær å begynn å hive i masse stoffer.

Jeg kan og nevne at en av de beste oppdrettere i Norge skal ikke nevne navn, men denne personen har oppimot 100 kar, han bruker ikke pumper i vannet, bare mye planter som gir oksygen. Fiskene hans vokser og trives og koser seg.

Det finnes sikker mange som vill si noe annet enn hva jeg skriver, men dette er min erfaring , og hvordan jeg gjør det, så får hver enkel gjøre som de selv vill

Lykke til til alle mine akvarievenner!!!
Har en sterk følelse av at det eneste du oppnår ved dette innlegget er fremtidig latterliggjøring av alle som faktisk bryr seg om vannverdier, innkjøring og det å legge forholdene til rette for de artene en har...
Det er ikke det jeg vill oppnå, men snarere at hver enkel prøver selv og ser hvordan det går. Mange nye akvarister leser seg til fant etter å ha kjøpt seg nytt akvarium, det er veldig lett å bli forvirret om hva man skal bruke, hva man skal måle osv. Derfor ønsket jeg å skrive om min erfaring etter 30 års intresse, der man ser at det ikke finnes noen fasit om hvordan man gjør ting, og heller prøver selv.!!! For meg så funker det å gjøre som jeg skriver, for andre så er det kanskje andre metoder å gjøre ting på.
Så fint at du får det til på din måte :o)

Det viktigste er vel å ha stabile vannverdier, og fravær av nitritt og ammoniakk. Hvordan man fikser dette er jo uvesentlig. Syns også det er viktig å påpeke at å ikke måle vannverdier, og ikke ha filter er noe for den erfarne akvaristen, ikke for en nybegynner med masse fisk i en 50 liter, med et puslete filter og overfôring.

En annen ting er begrepet trivsel , som gjerne brukes om dyr/fisk som lever og får unger i fangenskap. Jeg skjønner ikke hvem som har kommet på at "de får unger, dermed har de det bra". Hvorfor klager så mange over pelsrever i bur da, de får jo unger i massevis? Ting skal være veldig ille før dyr slutter å formere seg, det er ikke et tegn på trivsel.

Levnendefødere og maller er jo heller ikke de vanskeligste å få unger på, særlig ikke i vannverdier vi har i Norge, som ikke er så ulikt mange av biotopene i Sør - Amerika (og Asia). Du ville nok slite litt mer med Malawi i norske vannverdier ;o)

Angående å prøve selv... forumet har mange tråder fra folk som har "prøvd selv" og de begynner som regel med "hjelp, fiskene dør" eller "hva feiler det fisken"...

Det er levende individer vi snakker om, å anbefale noen å ikke søke råd med å bare prøve selv, det er rett og slett forkastelig !
Så flott at du får det til på din måte, men som StineMari her sier er ofte det viktigste å holde stabile vannverdier noe du sikkert har.

Vannet ditt passer bra til mange Sør-Amerikanere, men mange her inne holder en del uvanlige arter og prøver å legge forholdene til rette for at disse skal trives og forøke seg som om di var i sin naturlige biotop. Selvom mange arter sikkert ville overleve i vannet ditt, vil ikke det bety at de har det bra. Og for de fleste av oss er det ikke godt nok at fiskene bare overlever.
Hvis målet er å ikke gjøre noe med ledningsvannet før det brukes i akvariet, er det viktig å finne fisker som passer til akkurat disse vannverdiene.
Hei Vegard sant det du skriver, borde kanskje formulert meg litt mer om akkurat de sortene jeg har, Foruten om levendefødene og Maller så går det også en del Tetra og Danioer . En av grunnene at jeg skarev var at mange mente at jeg ikke ville få det til med en del av de levendefødene som jeg har pga ekstremt hart vann, tenker da på fisker som bla Limia nigrofasciata , Poecilia caucana, noe av årsakene til at det går så bra er trolig at vannet stadig blir utjevnet, og fisken vender seg, men det skal jeg ikke sie for mye om.

Etter deg jeg leser,virker det som om fiskene dine trives, det er no det viktigste, fleste fisker kan vennes til forskjellige PH og andre verdier, så lenge de er stabile. om en skal begynne å makke med det kvar gang en skifter på vannet blir det alltid forandringer. istede for at den holder seg på samme nivå som rett ifra springen.

Men så har det mye med hvilke fisker en har, noen tåler litt mer, andre ikke
Christian K
Etter deg jeg leser,virker det som om fiskene dine trives, det er no det viktigste, fleste fisker kan vennes til forskjellige PH og andre verdier, så lenge de er stabile. om en skal begynne å makke med det kvar gang en skifter på vannet blir det alltid forandringer. istede for at den holder seg på samme nivå som rett ifra springen. Men så har det mye med hvilke fisker en har, noen tåler litt mer, andre ikke

Godt poeng!! Å ha samme verdier heletiden er nok det beste, jeg har Levendefødene og maller egentlig to fisketyper med forskjellig hardhet, men dette går bra. Ukelig vannskifte uten noe tilsetningstoffer i. Heller ikke salt, regner med at det blir en del salt som følger artemiatanken, da jeg nesten daglig mater fiskene med det. Derimot reker har jeg slitt litt med, finner ingen døde, de bare forsvinner!!
reker veldig flinke til rydde ett rekelik over natten

salt og maller er endårlig kombi, har aldri brukt salt.
Er helt enig med Arild, det eneste ting som er viktig for alle oss akavarister er at fisken( uansett art ) trives, og ikke dør, hva er vann verdier er ikke så viktig , så lenge alt er som skal være, og som Arlid sier og jeg er 100% enig med han er at det fantes ikke noen fasit på dette.

Lykke til Arild
Takk for det Arsalan, bra at noen er enig, og ikke henger seg så mye opp i disse vannverdiene
Tintin69
PH i kranen ca 6,8 og GH ca 1

Akkurat samme som hos meg, og siden eg hovedsaklig holder L-maller som trives i slike verdier tilsetter heller ikke eg noe for disse. Men enkelte L-maller eg holder er umulige å drette i slikt vann, og da må jo vannet nødvendigvis justeres for å lykkes med oppdrett. Hvilke L-maller er det du dretter?

Angående levendefødere som det sies skal ha høyere verdier er eg sterkt uenig med deg. Evolusjonen har tilpasset artene til gitte forhold, og det er ren logikk at å gå godt utenfor disse grensene på sikt ikke er optimalt for fiskene. Mange fisker kan leve i årevis under dårlige kår, men akvarister bør strebe etter å forhindre slikt.
Dine levendefødere er stort sett akvarieformer? I så fall er det vanskelig å sammenligne med VF-fisk. Som et eksempel: neontetra fra Tsjekkia og VF-neontetra krever ikke samme krav til vannverdier.

Vannverdier er faktisk ikke vas, selv om du tydeligvis er så heldig å holde "midt på treet-fisker" i så henseende.
Dersom du dretter en riftsjøciklide i pH 6, og en Nannostomus mortenthaleri i pH 8 skal eg vurdere å skifte oppfatning.

Tintin69
Jeg kan og nevne at en av de beste oppdrettere i Norge skal ikke nevne navn, men denne personen har oppimot 100 kar, han bruker ikke pumper i vannet, bare mye planter som gir oksygen. Fiskene hans vokser og trives og koser seg.

Han driver neppe storstilt malleoppdrett han da, men sannsynligvis med killi eller lignende. Fornavnet begynner kanskje på M?

Hei Donald!! Maller er ikke det jeg drettet mest, får jevnlig yngel på Vanlig Ansistrus og L-180, men denne får jo de fleste yngel på. Har nylig skaffet meg litt andre maller, L-046, L-134, L-333, L-200. Om jeg lykkes med disse hvet jeg ikke. Men sånn jeg har forstått det så skal ikke disse mallene ha for høy ph og GH, så får tiden vise om det blir yngel eller ikke. Av levendefødene så har jeg 25 forskjellige arter de fleste med vanlig akvarieform, men og en del med lokasjon. Av disse har jeg nesten fått alle til å leke å yngle. Jeg prøvde en liten periode og høye ph til noen av disse artene, pga verdiene som det står at de skal ha, da så fisken daff ut og så ikke ut til å trives... Som jeg og skriver så er dette sånn jeg har valgt å gjøre, og foreløpig virker dette for meg, jeg kjenner oppdrettere som gjør det helt annerledes, og andre som ikke bryr seg så mye. Jeg har respekt for dette, og skulle jeg få problem med mine, så skulle jeg nok tenke annerledes. Jeg har ikke Ciklider så jeg skal ikke uttale meg om det, men har hørt at mange av disse skal ha høye verdier..
Jeg synes det er bra at du deler denne erfaringen. Vi har hatt akvarium da jeg var liten. Nå har guttungen fått, som vi selvsagt har ansvar for. Fiskene koser seg, og jeg har ikke målt pH enda... heller ikke nitritt.

Skal sette opp et nytt akvarium i dag som jeg skal ha fisk oppi i morgen, så jeg er litt nervøs for disse verdiene nå kjenner jeg. Føler meg litt betrygget ved å lese ditt innlegg da jeg ikke har tid å vente på lang innkjøring. Har et stakkars mobbeoffer som bor i en krukke som skal få nytt hjem.
Finding emo
Jeg synes det er bra at du deler denne erfaringen. Vi har hatt akvarium da jeg var liten. Nå har guttungen fått, som vi selvsagt har ansvar for. Fiskene koser seg, og jeg har ikke målt pH enda... heller ikke nitritt. Skal sette opp et nytt akvarium i dag som jeg skal ha fisk oppi i morgen, så jeg er litt nervøs for disse verdiene nå kjenner jeg. Føler meg litt betrygget ved å lese ditt innlegg da jeg ikke har tid å vente på lang innkjøring. Har et stakkars mobbeoffer som bor i en krukke som skal få nytt hjem.

Så lenge du har et gammel akvarium å ta vann i fra så bør ikke dette være noe problem. 60% av det gamle og 40% nytt vann er min formel for oppstart av nytt akvarium!!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap