Død fisk

Hei.
Lurte på om det va nån som hadde litt info/teori å dele me mæ.

Vi arva/kjøpte akvarie tel naboen førr 3 ukle sia.
Å alt har vært fint tel æ i går savna en fesk oppi dær.
En pansermalle.
I dag da æ kom hjæm fra jobb tænkte æ at æ nu skulle leite ætter den.
Å istede fant æ 2 døde feska.
En sugemalle og en sverdhale ting.
Å den pansermalla som æ leita ætter finn æ ikke i det hele tatt.

Ka som har skjedd????
E det nån som vet?

Vi har bytta ca 30% av vanne hver søndag.
Gjort sånn som naboen sa vi skulle.
Alt har sett nydelig ut.

Hvor lang tid tok det fra dere tømte karet hos naboen til det var igang igjen hjemme hos dere? Flyttet dere filteret i akvarievann i en bøtte? Vasket dere noe, filteret f.eks.?

Har dere testet vannet for ammoniakk (NH3/4), nitritt (NO2)? Kan være at filterbakteriene har fart ille og ikke klarer å bryte ned fiskenes avfallsstoffer.

Les under Innkjøring og se om noe av den infoen dere finner der kan hjelpe.

Kjøp eventuelt JBL dråpetester for ammomniakk, nitritt og pH (surhet) snarest mulig. I alle fall, skift min. 30% av vannet daglig til dere får tester i hus og kan sjekke vannkvaliteten. Pass på at temperaturen er omtrent den samme på nytt vann og i karet. Spør naboen om han brukte noe middel for å endre pH fra den som er naturlig i kranvannet.
Takker førr svar sia æ blei kjæmpe lei mæ når vi hadde mesta di hær feskan.

Akvarie va igang etter ca 30 min.
Vi har gjort akkurat det han sa vi måtte gjøre.

Han jobbe i kommunen/vannverke (naboen) så han vet om det måtte gjøres nåkka ekstra, men han har ikke sakt nokka...

Må bestille vann prøver hvis vi skal få tatt.
Bytter vertfall 30% av vannet nå.
Vi skal vaske filteret i akvarievannet??

Filteret vasker du i akvarievann ja, men svært forsiktig, husk at det er mange gode bakterier der som du ikke vil vaske ut, bare vask vekk overflødig "gugg".

ps, vær så snill og skriv bokmål eller nynorsk, blir helt forstyrret av de som skriver dialekt, det er feil :P
Anbefaler deg å kjøpe inn vanntester for pH, nitritt og Ammoniakk. JBL sine tester er best, og det er billigst å bestille de fra aquamanias. Ikke bestill sånne all-in-one papirstrimmeltester, de er alt for unøyaktige.

I samme slengen kan det være lurt å ha et fiskeapotek, for regner med at dere ikke hr dyrebutikk i Mehamn ;o) Medisinene Esha 2000 og Ehsa exit er lurt å ha liggende i skuffen, sånn i tilfelle...

Har oppførselen til fiskene endret seg? Og hvor mange fisker har du?
Lisbeth Eliassen
Vi skal vaske filteret i akvarievannet??


ja.

fikk du hele akvariet, med pumpe, fisk, vann og planter i?
om den tidligere eieren har hatt akvariet stående med vann, planter osv uten problem med nitritt. helt til du hentet det, skal ikke nitritt ol. være problemet.
I akvarie vårt (180liter)
er det igjen i dag neontetra, siamesisk algetere, praktbotia, palettciklider, noe jeg tror er blårygget dolkestikktetra, en kampfisk (hun).
usikker på om det er en platty jeg har eller om det en hunn av sverddrager.
En sverddrager er igjen vertfall.

Fiskene har vært til dels rolig og ryddet mye. Så vi har "oppfattet" dette som at de trivdes hos oss.

Men nå når jeg sitter og ser på fiskene synes jeg praktbotiaen er meget agresiv mot de andre fiskene.
Kan di ha tatt livet av de andre???

Akvarie kom fulstendig fra naboen og han hadde ikke hatt noe problem.
Akvariet er 4 år gammelt.
Har du en praktbotia? Den er ikke aggressiv, men botiaer er stimfisk, og mistrives alene, og blir derfor en bølle. Den trenger også større plass enn du har, da dette er aktive fisker, men det er vel ikke barebare å få omplassert fisker oppi nord.

Hvor mange fisker har du?

Ang. vask av filter, dette trenger du kun gjøre når det er skittent av vannstrømmen begynner å avta. Da tar du ut filtersubstraten, og klemmer det forsiktig oppi ei bøtte med vann fra akvariet. Det er viktig å ikke ta bort for mye "møkk", da mister du mange av de gode bakteriene som hjelper til med å holde vannet rent.

nå er det vel 25 igjen i akvariet.

8 neontetra.
3 blårygget dolkestikktetra(tror jeg)
5 siamesiske algeetere
3 Ciklider
1 kampfisk(hun)

usikker på di 4 siste da jeg ikke er helt sikker på om det er sverddragere alle eller 2 og 1 platty.
Har akkurat bestilt medisin og vann test )))
Krysser fingrer og tær for at alt er i orden...

Har byttet 30% vann og "vasket" filteret.
Alle fiskene virker fornøyd.
Men pansermaller er og blir borte... (((

Så bra :o)

Akvarieskolen har forresten mange fine artikler som er verdt å lese :o)


Ang. platy og/eller sverddrager: De er ganske like, og ofte er de krysset med hverandre. Kun hannserddragere har dette sverdet på halen, ikke hunnene. Sverddragere er litt større enn platy.

Du må gjerne legge ut bilde av karet ditt :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Teksnes
Reklame for plussmedlemskap