Hjelp til å komme igang med akvarie

Hei

Jeg er ny her, men interessen for akva er også ny.

For min del ønsker jeg å starte med et 60-100 liter akvarie.

Når det gjelder penger, så er det i starten litt viktig for meg at det blir rimelig.

Altså handle brukt er nok et fornuftig alternativ, men jeg skulle gjerne hatt noen råd til fisker som egner seg til nybegynnere, som er rimelige og gjerne i forskjellige farger, og størrelser.

Algeetere, Reker og lignende ønskes også tips på.

Hvordan er det med prisnivå på dekorasjons objekter?, Hva anbefales?

Takk på forhånd for råd å tips.

Hei og gratulerer med en spennende hobby! Først og fremst vil jeg anbefale at du leser litt om oppstart av akvarie.

Deretter er det lurt å ta en tur eller tre i en akvariebutikk og se om du finner noen fisker som tiltaler deg. Dernest kan du sjekke på nett eller andre steder om disse passer. Ikke ta de ansattes ord for akkurat det. Vi har (nesten) alle kommet hjem med fisk anbefalt av akvarieforretning som viste seg å trenge mange ganger plassen vi kan tilby eller knapt går overens med noen annen fisk.

Platy er en ganske vanlig nybegynnerfisk som kommer i utallige fargevariasjoner.. Det er også blant de rimeligere på markedet, og om du sjekker rubrikk her på akvaforum kan det hende du finner noen privat, evt å ta turen innom neste medlemsmøte i din lokale akvarieforening for å se om noen har. I en 60-100 liter begrenser det seg litt hva du kan ha av størrelser oppover da store fisker trenger stor plass, men av litt mindre fisker har du f.eks leoparddanio som er en aktiv stimfisk (trives kun i grupper på 6 eller flere).

Til alger bruker de fleste ancistrus, men noe annet som ofte fungerer topp i mine øyne er amanoreken. Merk dog at med mindre en fisk er vegetarianer vil de potensielt anse reker som mat så vær litt forsiktig hvilke fisker (og særlig størrelse på dem) du har sammen med dem.

Håper dette var til litt hjelp, ellers er det bare å fortsette med spørsmålene.
Jeg kan også anbefale Kileflekkrasbora. Vi har 11 stk i vårt akvarium, og de stimer veldig pent og holder seg som regel samlet.

Ellers har vi også en stim med Kardinaltetra, og Neontetra. Kardinal skal visst stime bedre enn neon, men vi kjøpte neontetraene i går, så jeg har ikke fått sett dem så mye enda.

Alle de tre sortene er ganske rimelige og vanlige fisker. Kardinaltetraen er vel den som har vært dyrest, og jeg har sett den for 15 og 20kr stk. i butikkene, men det er ofte kvantumsrabatt på stimfisk om du kjøper 10stk.

Ellers er jeg enig med Truls med ancistrus som en god algeeter. Vi har denne selv, og jeg er veldig glad i disse mallene. Ingenting er morsommere enn når de klistrer seg opp etter akvariumsglasset. =)
Dekorasjoner
Dekorasjoner er jo veldig efter ens egen smak. Noen liker plastslott og andre sten. Dersom du går for ancistrus må de ha røtter å knaske på. Røtter kan fint dekoreres med anubias eller javabregne om du ikke liker synet av røtter isolert sett. Mose kan også gjør dem mer spennende. En rot trenger ikke koste all verden, og om du kjøper et brukt oppsett kan det vel hende det følger med også. Tass innom dine lokale butikker og se om de har noen fasonger og former som du liker.
Av dekorasjoner vil jeg anbefale deg røtter og/eller steiner, og planter. Stein kan du finne ute i naturen (elle dyrebutikk) - men om du finner de ute i naturen, så pass på at det ikke er stein som glitrer. Vanlig gråstein kan brukes.

Røtter vil jeg anbefale å kjøpe da det kan være litt vanskelig å vite om de i naturen kan brukes i akvariet.

Pyntegjenstander og slikt, med mindre du har ekstremt lyst på det, er ikke vits å kjøpe...du går sikkert lei de etterhvert og da er det penger bortkastet.

Planter kan du få billig her på rubrikk, akvariekjellern.no (de har litt dyr frakt) eller på aquatic magic på Ebay. Aquatic Magic har mye gratis frakt og latterlige priser! Men det er ikke så mye å velge mellom. Det går for det meste i sverdplanter, cryptocoryne og mose i utvalget deres. Akvariekjellern.no har mye å velge mellom, til veldig bra priser, men som sagt litt dyr frakt så det lønner seg å kjøpe mye om du skal ha der.

Når det gjelder fisk er det bra å være kritisk. Ikke stol blindt på dyrebutikken, som nevnt allerede. Med mindre du har et svæært akvarie er det heller ikke vits å ha fem forskjellige stimfisk med 3 stk i hver stim. Ha heller en eller to store stimer, da får fiskene det mye bedre og viser sin naturlige adferd. Eller fisk som ikke vil være i stim, men kanskje i par eller alene osv.

Når det gjelder å holde det rimelig, så er det også en god del tull de i dyrebutikken sikkert vil selge del..all slags midler og vannforbedringer. De fleste av oss trenger ikke Aqua Safe o.l for å fjerne klor osv i vannet, og om de mener du trenger noe gugge for å få fart på bakteriene i filteret så er dette også bare tull.

For øvrig er det lurt å lese artiklene her, spesielt den om Innkjøring av akvariet. Jeg er horribel på å forklare dette, men i bunn og grunn skal akvariet helt stå minst fire uker og god-gjøre seg før man kan ha fisk i det. Og om dyrebutikken sier noe annet så er det bare for å selge fisk som nesten garantert dør, for så å måtte kjøpe mer.

Sand til akvariet kan du kjøpe billigst på Jula (og Biltema, samme sanda). Vet ikke artikkelnummeret der (artikkelnummer på Biltema: 17-5425) men det er sikkert noen her som vet? (!?) Den er ihvertfall mye myeee billigere enn noe sand fra dyrebutikk, og er en av få typer som ikke skader bunn-fisk. Fin er den også, ser ut som strand-sand!

Lykke til! Du må gjerne holde oss oppdatert! :3
Hei.

Du sier du ønsker å start med et 60- 100 liters akvarie.
Du bor på Jæren så jeg.
Hvis du går inn på
www.akvarieboden.no
Der har de et 125 liters akvarium med lystopp.
De har også en fantastisk service og hjelper deg gjerne med det du trenger.
De er lokalisert på Ålgård. Og det er ikke så veldig langt fra deg.

Hvis ikke vil jeg anbefalt deg å ta deg en tur innom
Tropehuset på Braut. Mellom Bryne og Klepp.
De har masse utstyr til fantastike priser.

Les deg også opp på innkjøring av akvariet.

Lykke til med akvarie kjøpet og oppsettet.
Hei hei.

Først av alt er jeg bare målløs over så mye aktivitet her
Tusen takk for alle råd, når jeg får begynt skal jeg selvfølgelig holde dere oppdatert. Bilder regner jeg med kommer også. Er det den finkornet sanden som skal brukes?

Veldig mye fint på ebay som kjøpes... (Bruker mye penger der hehe allerede)

Tropehuset på braut er godt kjent. Familien min har brukt disse i noen år. Og de er flinke. Gode priser Skal sjekke opp Akvarieboden på ålgård.

Innkjøring er noe jeg leser på nå, greit å ha dette på stell før en kjøper fiskene.
Akvariekjellern.no skal også sjekkes ut.

Må ta en tur å sjekke opp litt hva slags fisker jeg liker. Notere ned å høre med dere ? =)

Takk for tips om litt fisker, og all råd sålangt.

Hmm, nei den skal visst være "grov" den Biltema sanden. Den er altså utroolig fin og lett, men sammenlignet med den fineste er den visstnok grov. Det artikkelnummeret er ihvertfall til den eksakte pakken. Om du velger å kjøpe på Jula (billigere der) uten artikkkelnummer, så se på grovheten på den hos Biltema (0,2–1,0 mm) - den på Jula skal være likens.

Lykke til!
Det er bare å spørre, de fleste her er snille og gir råd. =)

Du kan også bruke fiskedatabasen her og søke etter fisk. Du kan enkelt sette inn i målene som stemmer overens med ditt akvarieoppsett, og ønsker av fisk, så kommer det opp forslag til fisk som passer for deg. Husk å lese litt om fisken for å se om det faktisk er en fisk du kan ha.

Hvis du har biltema i nærheten, så kan denne sanden være noe. Du er på jakt etter den med varekode 175425, den groveste av de to. Veldig mange her inne bruker denne uten problemer. Jeg har også selv kjøpt den og skal benytte meg av den i mitt nye 70liter. Den er en del billigere enn det du får i dyrebutikkene.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap