Arresten - mitt første akvarium :)

Hei!

Da er vel tiden inne for å ta skrittet med å lage min egen akvarietråd.

Jeg er da en ung og uerfaren mann på 25 år. Jeg har aldri hatt særlig interesse for fisk og akvarium før i sommer. Nå har jeg (også) litersyken! Det hele startet med at min kjære flyttet inn til et vennepar som kun hadde et 19-liter rekekar. Hun kom så over en annonse på billig 70-liter (som viste seg å være tilnærmet 110-liter). Det ene førte til det andre, og fiskene som var med det karet fikk også de andre i husstanden til å få lyst på større kar, og litt fisker. Praten mellom de andre i husstanden gikk meg etterhvert på nervene, men jeg plukket da opp ett og annet, og interessen økte også for min del (damn you!!). I dag sitter vi med ganske mange liter under samme tak, og jeg er blitt lykkelig eier av et eget 110 liter stort fenomen!

Jeg var gjennom min kjære forberedt på den berømmelige nitritt-toppen, og gjorde mitt beste for å unngå at de få fiskene jeg hadde overtatt fra henne, skulle få en tidlig død. Nøye måling av vannverdier fra dag til dag, og jevne vannbytter sikret meg en fin oppstartstid, og fiskene ser i dag ut til å ha det ganske så bra! Nitritt og nitrat ligger akkurat der jeg har forstått at det bør være, og INGEN fisker strøk med i prosessen. *fornøyd*

For å la dere slippe å gå inn på siden min for å finne ut hva som befinner seg av levende underholdning i karet, kan jeg informere om at der bor det 8 gullbarber (de jeg fikk av kjæresten), to Ancistrus SP og 6 Palettciklider. En av barbene har det til tider fryktelig gøy med seg selv (og sugekoppene til filteret) og kan svømme rundt og rundt og rundt i sikkert mange timer! Ellers er jeg litt skeptisk til om Ancistrushannen min har det godt. Den stikker av når jeg nærmer meg karet, og holder seg som regel i bakre hjørne ved filteret.. :/ Jeg har for tiden to huler, en skifer, og en rot, pluss noen planter, men han ligger fortsatt klistret i hjørnet.. Noen som evt har tips for å få han til å komme frem litt mer? Han er ganske stor også, ca 7 cm, så jeg synes ikke han bør være sjenert! :p

Ellers ser jeg ikke bort ifra at jeg oppdaterer tråden med ujevne mellomrom. Ha en fin kveld/natt!
Det blir bedre. Det tok litt tid før mine ble husvarme.
Kanskje den ønsker seg dameselskap..? (eller omvendt)
Så tøft! Gleder meg til å lese videre på denne tråden
Selskap til algolf
Han har en frøken ved sin side, så litt selskap har han da. Men håper han blir tryggere etterhvert..
Ahh, litersyken de luxe altså, hahah Fint akvarie!

ang sky fisk så trenger han sikkert bare litt tid på seg. Jeg merket i starten at mine tetraer skvatt alle veier når jeg gikk forbi, uansett om jeg var forsiktig eller ikke.. men det tok ikke så lang tid før de lærte at det overhodet ikke var farlig

(og folk sier fisk har null hukommelse, fnys!)
Plussmedlem
Du skriver underholdende og bra, kan bli en morsom tråd dette... )))
Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Jeg håper (og tror) dere har rett mtp at "Algolf" kommer seg. Jeg har hatt de i... 20 dager..

I dag kom det også noen ekstra planter i. Anubiasene er for øyeblikket festet til rota mi med strikk, til de sitter fast på egen hånd..
Grapejuice
(og folk sier fisk har null hukommelse, fnys!) :D


blir sint når jeg hører sånt, for jeg vet jo selv av erfaring at fisk faktisk har hukommelse
Gratulerer med personlig tråd

Velkommen! Det er fasinerende og morro med fisk.

For et flott bilde av akvariet ditt! Ja det var sannelig bra.

Det kan vel bli noen palett barn på deg etterhvert da De yngler i alle fall godt om de får sjansen (en liten hule). Morsomme fisker. Og hva er vel bedre enn å nyte freden og roen i akvariet? TV'n er lite brukt her. Nå er det mest akvariet som gjelder. Men har jo fire stykkke så kan jo velge litt da
Takk for en hyggelig velkomst!

Ja, håper at de yngler snart! Har ikke sett noe enda, men de skal ha nok av huler iallefall, så det er nok bare å ta tiden til hjelp! Hehe, skjønner jeg veldig godt! TV er oppskrytt! Har det på samme måte!

Tenkte bare å informere om at i opprettelsen av personlig tråd, så skjedde det noe rart, og det ble opprettet to tråder i forumet (det skal jo egentli ikke gå an). Jeg har derfor sendt en mld til admin om å få fjernet denne tråden, og heller satt den andre som gjeldende, da det er litt flere innlegg der.. Til opplysning er tittelen og første innlegg det samme.
vet ikke om du har merket det selv, men du har to personlige tråder med samme navn osv. den ene er det skrevet en del mer i
Hehe, jo, merket det allerede da jeg laget de. Det ble noe feil, så fikk ikke laget den første, så på andre forsøk viste det seg at det plutselig var to. Har sendt to mld til adm, men ikke fått svar/slettet den ene enda.. :/
Èn tråd!
Woohoo! Da har webmaster ordnet opp i trådene mine, og jeg har nå en personlig! Let the writing begin!
Wuhu! (og masse bilder også kanskje? hehe)
Hehe, skal ikke se bort ifra det..
Da var d en liten oppdatering som sto for tur.

I helgen som var, skulle oppgaver utføres, og jeg dro på hytta. Ble borte i ca 3 dager. Foret fiskene før avreise fredag, og kom hjem igjen på mandag. Da jeg så kom inn døra og rettet blikket mot karet, viste det seg at jeg hadde fått en del alger.. :/ Plantene mine var blitt brune, antydninger til å visne, og alger hadde bosatt seg på hornbladene mine! Skuffelsen bredte seg raskt, da de var ganske fine noen dager før. Gulrotgresset har forresten vokst, da! :o Der hadde jeg en liten dott mellom hulene mine før jeg dro, og når eg kom tilbake var denne blitt myye større! :o Etter hjemkomsst, har jeg bare fortsatt min vante gang, ikke gjort særlige endringer, og plantene har begynt å se litt bedre ut. Fortsatt er ikke hornbladene særlig pene, så lurer på om jeg må rydde litt på den fronten. På en annen side, ser jeg nå en liten mulighet til å skaffe meg flere planter! Moahaha! ;D Vurderer innkjøp av Hemianthus.

Th-th-th-th-that's all, folks! ... Intil videre!
Ok, det var kanskje ikke alt.. Ehm...

En ting til. Jeg er på utkikk etter noen fisker som kan være litt mere i topp-sjiktet. Noen anbefalinger/frarådinger, tips eller triks på den fronten?
Vil du ha noen helt i toppen, så er jo øksefisk fine. Men de hopper...
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap