Hvor kan jeg få tak i tiurtorv?

Er det noen som vet hvor i området rundt Asker jeg kan få tak i Tiurtorv? Evt. annen torv som kan brukes til torv filtrering for å få ned PH? Har vært innom plantasjen på Rud (Bærum) men de hadde ikke noe...
Inaktiv bruker
du kan all torv som ikke er tilsatt noe neo form for kunstige ting så lenge den er 100% naturlig
david g
du kan all torv som ikke er tilsatt noe neo form for kunstige ting ;) så lenge den er 100% naturlig


Det har jeg skjønt, men hvor i nærheten av Asker får jeg tak i det? Alt som selges er jo tilsatt gjødsel? Ser ut som om det som het Tiurtorv før nå heter Floralux Naturtorv. Kan det stemme? I så fall: Hvor selges dette?
Inaktiv bruker
er ikke sikker hvor du får takk i det. men gå på felleskjøpet og spør om de har ugjøslet torv
Oslo er muligens for langt unna,men jeg kjøpte en 150 liters her for en stund siden.ugjødsla.Ikke Tiur,men funker godt.
Sprettfisk
Oslo er muligens for langt unna,men jeg kjøpte en 150 liters her for en stund siden.ugjødsla.Ikke Tiur,men funker godt.


Oslo er innen rekkevidde

Hvor kjøpte du det og hva het det?
Nordtvedt gartneri
Husker ikke navnet,da må jeg ned i kjeller'n,men ugjødsla torv. Gjorde jobben,men ph'n er ikke så høy lenger så bruker den ikke nå. Menntil vinter'n øker vel ph i kranvannet igjenn,så da er den klar.
Takk for svar! Var tilfeldigvis en tur innom Plantasjen igjen i går og da endte jeg opp med en sekk Solmull type ugjødslet. Prøver meg på den og ser hva som skjer. Har lest meg til at andre (Simen) også har brukt dette med hell. Prøver meg på å lage litt surt vann i en bøtte nå.
Jeg har brukt den ugjødslede solmullen siden jeg startet opp med torv-filtreringen, og synes det fungerer suverent. Det var en langt mer erfaren akvarist jeg så torven hos i utgangspunktet, så skal det være et trygt valg. Fordelen med å lage til det "sure" vannet i en egen bøtte eller tank, gjør at en har litt mer kontroll. Vannet får temperert seg og man får muligheten til å lufte det også.

S
Vore en "torv-kanon" intressant?
Torv-kanon (Torfkanone) är populära i Tyskland. Här är en link till en bygganvisning med bilder: http://www.remowiechert.de/torfkanone.html
Apistojohan
Torv-kanon (Torfkanone) är populära i Tyskland. Här är en link till en bygganvisning med bilder: [URLBLOCK1]


Ja, denne typen hørte jeg om på et foredrag av Heinrich Bayer hos Oslo Akvarieklubb på torsdag. Han brukte dette for å produsere sortvann til hold av labyrintfisk. Blir litt voldsomt og plasskrevende for meg egentlig så jeg prøver meg vel på en litt enklere metode med et kar med vann, en sokk med torv og en powerhead. Men, på vegne av alle i forumet: Takk for tips
Tilfeldig bekjentskap
© Maren Saxe
Reklame for plussmedlemskap