Ferskvann @ akalars

Velkommen til min akvarie tråd. I tillegg til denne tråden har jeg en akvarie-blog, som er en videreføring av min saltvannsblogg. Akkurat nå finnes bloggen på http://mittkorallrev.blogspot.no/ men når blogger starter å virke igjen kommer den på http://ferskvann.akalars.no/

Fra tid til annen kommer jeg nok til å reposte hele blog innlegg inn i denne tråden også. Er ikke noe stor fan av bildefunksjonaliteten på slike forum, så det blir nok litt mer begrenset med bilder i en repost av et blog innlegg.

Så dagens bloginnlegg
Orginal post med bilder: http://mittkorallrev.blogspot.no/2012/09/ferskvann.html

Etter en tid med saltvann har jeg bestemt meg for å gå tilbake til ferskvann. Har aldri hatt så stort ferskvannskar som jeg nå kommer til å få. I kronologisk rekkefølge har jeg hatt følgende freskvannskar: 25l, 200l, 8l, 30l, 120l.

Karret er et woha hel glass kar med møbel. Det har ytre mål på 150x75x60. Dette gir car 675 liter. Det har overrenningsboks ned til en 120l sump. I tillegg er det et 50l ekstra vannreservoar ved siden av sumpen. Til karret har jeg 8x54w dim-bare T5 lys. Disse styres av en Profilux Ex III computer, som også kommer med nivå sensor, termometer, pH probe samt muligheten til å styre 6 stikk i en strømskinne.

Etter at alt salt tingene var ute ble karret skrubbet med eddik og grundig skylt. Mens jeg holdt på fikk jeg rigget til en ganske hendig løsning før fylling og tapping av vann. Sikkert ikke revulusjonerende, men ny for meg. Jeg tok en bøtte på en stol i dusjen. her lot jeg vannet renne så bøtten var full. Jeg satte så en bitte liten pumpe oppi og koblet til en hageslange som jeg trakk inn til sumpen. I sumpen brukte jeg nivå måleren til profilux-en til å styre når returpumpen kunne løfte det opp i karret. Funket som bare det. Må nok raffinere det litt mer, men det lover godt for fremtidige vannbytter.

Planen er å lage et plante akvarium, med litt fisk. Vet at jeg ønsker å dekke bunnen med små planter. Har sett meg ut cuba som en god kandidat til dette. I tillegg skal jeg ha litt java mose mellom stenene og på røttene. Mulig det kommer noe flere forskjellige planter etterhvert for å skape noe farge kontraster. Min kjøre kone vil gjerne ha noen røde planter.

Av fisk tenker jeg å starte med en relativt stor stim av en eller annen stimfisk. Tenkte kanskje kardinal tetra for å gjøre det enkelt, men må se det litt ann i forhold til hvilke større fisker jeg da kan ha.

Tenker å bruke sumpen som filter. Har rigget til slik at vannet kommer ned i ene enden, og må passere igjennom en filtersvamp for å komme over til den andre hvor returpumpen står. Håper dette kommer til å fungere. Har vurdert å finne frem mine bioballer (som fulgte med et kar jeg kjøpte en gang) og legge dem i forkant av filtersvampen.

Som nevnt har jeg også et vannreservoar. Originalt var dette brukt til ferskvann som ble automatisk tilsatt saltvannet når det fordampet ferskvann. Dette for å hindre at vannet ble for salt. Nå gir det meg muligheten til å sjeldnere etterfylle karret. Folk sier at det fordamper mye mindre med et ferskvannsoppsett enn fra et saltvannsoppsett og at et vannreservoar er helt bortkastet. Det er godt mulig, men jeg begynner med det så får jeg se litt over tid om det blir fjernet.

Nå som karret er oppe å går merker jeg en enorm fordel med byttet fra salt til ferskvann, det er muse stille i stuen. Det nye oppsettet lager knapt en lyd. Kan kanskje ha noe med at en red dragon 6500 l/h pumpe, en skummer, algescrubber og en vifte er fjernet, deilig er det i alle fall. Spørsmålet er gjør det i konas øyne opp for tapet av de lilla steinene?


Kult

Denne skal jeg nok bokmerke.
Blir spennende å se hva du gjør og hvordan Karet blir.

Alle gode ønsker for at opplevelsen med Ferskvann fortsetter like positivt som du opplevde stillheten.



Kona??
Finnes edelstener i mange utrolige farger.
Ametysten feks

he he



Det har begynt å vokse i akvariet. Håper "Cuba" plantene jeg puttet oppi har det bra, algene ser i alle fall ut til å trives. Det har kommet lange grønne trådalger i løpet av de siste dagene.

Etter at jeg hadde i litt stuff for å få fart på bakteriekulturen har det holdt seg stabilt med NH3/NH4 på 5-7 og NO2 rundt 0.2. Nå er det bare å vente til algeoppblomstringen har gitt seg, og vann verdiene stabilisert seg. Normalt tar det 2-4 uker. Det har bare gått ca en uke og allerede begynner jeg å bli utålmodig.
Algene ser ut til å stortrives. Egentlig er det ganske pent og trollsk med trådalger over hele karret. Hadde man bare kunne unngått teppet på bunn og bare hatt trådene hadde det kanskje vært noe å beholde.

Monterte CO2 anlegget i går. Har enda ikke koblet det til computeren med magnetventil, driver å justerer det manuelt enda. pH-en stupte i alle fall. Fra litt over 7 og ned til 5,7. Det passer bra da jeg har en ambisjon om å legge på 5,5 til 6 i pH. Etter at jeg monterte CO2 anlegget har jeg lagt merke til at det stiger gassbobler opp fra bunnlaget. Ser dem ganske tydelig på bildet over som små hvite streker. Noen som vet hva som forutsaker dette? Kan jeg forvente at det slutter?


Det er flere bilder av algenes trolskhet i bloggen: http://mittkorallrev.blogspot.com/2012/10/co2-og-alger.html
Bblene vil nok fortsette fra substratet i en viss grad.

snart ser du det samme fra de planter som vil vokse i karet.

Er det ikke flott *S*
Boblene stoppet når jeg gikk tom for CO2....

Det som er mer problematisk er at jeg gikk tom for CO2. Beholderen skulle vare i flere mnd, og varte ikke i to uker Tror jeg har stilt noe feil på den...

Innkjøringen går bra. Karret tar unna 7ppm NH3/NH4 på to dager, men NO2 er fortsatt over 1 og utenfor skalaen til test kittet mitt.
Her er det noe feil.

Hvor mye hadde du på ( bobleteller)
Er alle slanger uten lekasje.
var flasken faktisk full ??


To uker er 5 - 6 uker mindre enn det holdt med en 0,5kg engansflaske hos meg.






Har ikke boble teller, så jeg må vel skaffe meg det. Tror bare jeg åpnet for mye. Skal bestille meg ny bobleteller og reaktor. Noen anbefalinger på reaktor for 7-800l med vann?
Hei

Lurer på hvordan det går med prosjektet ??
Det meste begynner å komme på plass. Filteret tar unna NH3/NH4 på no time, men NO2 er fortsatt litt høyt. Det er flust av alger som man kan se av bildet.

Har fått inn to typer mose, en plant som jeg fikk med når jeg kjøpte CO2 reaktor og en bunch med "Cuba." Hadde også oppi 12 amano reker. Må innrømme at jeg trodde de skulle være veldig mye større. De er så små at de lett smetter igjennom grillene på avgreningsboksen. Så jeg frykter at de ikke får et langt liv

Dette går seg til.
Jeg satte inn noen Amano i karet mitt også. men de var borte dagen etter.
14 dager siden i allefall.

Men i dag hadde jeg en serie med rydding i karet og litt bytting av en oppspist plante

Da serru kom de alle til syne mens gjemmestedet ble byttet ut.
Litt morsomt da jeg trodde at de hadde tatt kvelden.

Men turte du å sette inn reker når du ennå har litt nitritt ??

Håper også at du fikk satt ned vekstene uten for mye strul.

Rotala W er jo grei men tenkte mere på HC Cubaen.


Gromsete vann
Vannet i karret mitt er og forblir grønn tåkete. Det er så tykk tåke at jeg kan se kanskje 30cm inn i karret før det som ligger lenger vekke bare er en grønn vegg. Er dette alger som går bort av seg selv med tiden, eller bør jeg iverksette noe tiltak.


PS: Har postet noen nye bilder her.
Heftig!
Dette er så gale at jeg ville bare renset akvariet og startet på nytt.

Et alternativ er å sette i gang med ofte vannbytter, redusert foring og en rekke hurtigvoksende planter. (du må utkonkurrere algene)
Kan også være en ide å kjøpe 5-10 SAE.
For å gjøre vannet klarere kan du kjøpe et uv filter.
Siamesiske algespisere.


Blander du forresten litt? Viser til det du har skrevet tidligere:
NH3/NH4 på no time, men NO2...

Dersom filteret hadde tatt unna NH3 på no time, hadde du ikke hatt et algeproblem.
Beste måte for å fjerne nitrat er: redusert foring og masse planter - spesielt hurtigvoksende. Jeg kan ikke se at du har en plante?
Takker. Algene som er forøvrig i karret er sterkt redusert på en uke etter at jeg fikk inn fire maller. De har spist bort mye alger som dekket sand og steiner.
Jeg fikk ikke helt med meg, men driver du innkjøring med tilsetting av noe ammoniakk (salmiakk) eller noe? Eller...? Det blir fort alger av det, ja, men gir svært effektiv innkjøring.

Litt alger kommer det ofte under innkjøringen av et kar, men det stabiliserer seg.

Men om du ikke tilsetter salmiakk, så kan algene komme av noe annet. Ekstra mye alger kan tyde på overgjødsling med plantenæring. Næringen som gis må stå i forhold til mengden planter som kan forbruke den. Det er svært lett og fort gjort å overdosere spesielt flytende gjødning som has i vannet, synes jeg. Det er noe jeg har hatt problemer med å få rett, iallefall inntil jeg fant et flytende næringstilskudd som ikke ga algeoppblomstring; Kent Marine Freshwater Pro-Plant Dessverre er den ikke å få tak i i Norge, så jeg har kjøpt den i dyre dommer utenlands fra...dyr frakt.

Det kan også være at næringen i bunnlaget (om du har) lekker igjennom og opp i vannmassene, hvis ikke bunndekkenlaget er tykt nok oppå næringen. Har du brukt noe sånt?

Hvor mange timer om dagen har du lyset på? Har du aut.timer til lyset eller slår du av og på manuelt?

Den algetypen du har, lange seige tråder, har jeg sett i tilfeller der vannverdiene har vært forferdelige (tett filter f.eks.). Tar du målinger av vannverdiene jevnlig? Det er jo bare under innkjøring, og man skal ikke bytte vann så lenge det er fiskeløst, men det er litt hardt å sitte på hendene når algene oversvømmer akvariet

Tviler vel på at Lars har satt inn fire maller om det er salmiakk i vannet.

Rolf H
Tviler vel på at Lars har satt inn fire maller om det er salmiakk i vannet.

Det er jo litt over en mnd siden første innlegg, så jeg tenkte kanskje han hadde tilsatt det tidligere, men at det nå var ferdig innkjørt?
Uansett, han har vel testet vannet og funnet det ok da, siden det er fisk i.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap