Hjelp til oppstart av akvarium.

Hei! Jeg er student og har fått jobb som ekstrahjelp i en dyrebutikk, derfor ønsker jeg å lære mer om akvarium.

Jeg ønsker derfor å starte med akvarium selv for å få litt praktisk kunnskap. Jeg har ikke skaffet meg noe av utstyr enda, ettersom jeg vil gjøre alt riktig fra begynnelsen.

Jeg har fått tilbud om kanskje å få et 30 liters akvarium, og jeg ser etter brukte akvarium på nett. jeg vet at "jo større-jo bedre" men jeg bor på et kollektiv og har ikke så mye plass. tenker at 60l er maks.

Jeg har fått noe innføring i selve oppstarten av akvariet, som å først fylle vann og la bakteriekulturen gro og få stabile vannverdier før fisken slippes oppi, og ikke overfôre i begynnelsen. osv. (kan hende jeg spør mer om dette når jeg faktisk skal til å gjøre det, men vil planlegge litt godt før jeg begynner slik at alt blir gjort i riktig rekkefølge)

derfor lurer jeg egentlig mest på hva slags fisk og planter som vil trives best i et 30liters akvarium/60l, hvor mange jeg kan ha og hvordan jeg skal gå frem for å introdusere dem riktig? Jeg har god tid og kan gjerne ta ting etterhvert. Platy synes jeg er fine, og Discus - men de må vel kanskje ha større plass? eller? Hvordan vil en sommerfuglciklide passe inn her? Eller er det noe andre forslag på fisk?

Hilsen en som ønsker å lære mest mulig!
Hei!
Dette er hyggelig lesning!
Jeg syns du har et fantastisk godt utgangspunkt for å starte med akvariehobby, siden du vet om prosessen med innkjøring, og har planer om å følge den. (masse nyttig kunnskap i kunnskapsbasen) Da er du langt på vei!
Jeg tror også du kommer til å bli en høyt verdsatt medarbeider, butikkansatte med kunnskap er til uvurderlig hjelp.

Til spørsmålet ditt; les om de fiskene du tror du kan tenke deg. Fiskebasen her på forumet er svært bra, der står om fiskenes behov og hvor stort kar osv. Jeg blir så subjektiv når jeg skal gi råd, for min store fiskeglede er corydoras, L-maller, kampfisk og SAE. Altså fisk til nytte og glede. Jeg liker også guppy veldig godt, og har et lite kar som det bor noen få slike i.
Det store spørsmålet blir jo hvorvidt du skal ha 30 el 60L? Eller begge deler? Det vil ha størst betydning når du skal velge deg fisk. Husk også om ønskefiskene dine krever samme vannverdier før du bestemmer deg for flere sorter.
Lag deg gjerne en personlig tråd, så får du loggført hele prossessen fremover, og du må gjerne spørre masse!
Det blir hyggelig å følge deg videre, lykke til!
Ta deg en kveld og les her
Der finnes utrolig mye nyttig info..
Maria K
Hei! Jeg er student og har fått jobb som ekstrahjelp i en dyrebutikk, derfor ønsker jeg å lære mer om akvarium. Jeg har fått noe innføring i selve oppstarten av akvariet, som å først fylle vann og la bakteriekulturen gro og få stabile vannverdier før fisken slippes oppi, og ikke overfôre i begynnelsen. osv. (kan hende jeg spør mer om dette når jeg faktisk skal til å gjøre det, men vil planlegge litt godt før jeg begynner slik at alt blir gjort i riktig rekkefølge)


Fint at du vil orientere deg før du starter. For sikkerhets skyld vil jeg kommentere det jeg har sitert fra innlegget ditt, fordi det har vært noen på AF som tror at det er nok å ha vann i akvariet, sette i gang filteret og vente på at bakteriene kommer. Det er nok ikke så enkelt, så en god anbefaling er å lese om Innkjøring.

Det finnes flere metoder, en som går ut på å gi et daglig dose fiskefor som etterhvert brytes ned til ammoniakk og etter første trinn av bakteriekulturen er etablert, videre til nitritt og til slutt nitrat som fjernes med vannbytter ( i tillegg til at plantene bruker dette som næring).

Metode nr. 2 er å bruke salmiakk (Salmi fra Lilleborg inneholder ingen farlige stoffer, som f.eks. såpe) ettersom dette er det næringsstoffet den første delen av bakteriekulturen trenger. Du kan finne stoff om dette i en tråd og i en artikkel om fiskeløs innkjøring.

Den tredje metoden er å få filtergrums fra en akvarist (eller butikken du jobber i), ha dette i karet slik at de bakteriene som er i grumset fanges opp i filteret, deretter kan du ha i fisk. Jeg ville i dette tilfellet også hatt i en milliliter Salmi og målt ammoniakk og nitritt neste dag. Om begge viser null, er innkjøringen ok og du bør sette inn fisk med en gang.Hvis ikke, har ikke kickstaret som den kalles virket ordentlig, og da må du supplere med metode en eller to. Om det var vellykket bør du holde bakteriene i live med daglig dose 1 ml Salmi og foreta et stort vannbytte like før du setter inn fisk for å redusere mengden nitrat.

Den siste måten er å bruke innkjøringsfisk, hardfør fisk som man lar gå i en stadig mer giftig blanding av ammoniakk og nitritt. Dette er dyreplageri og bør absolutt ikke forekomme. Jeg nevner det fordi du muligens vil få tips om å bruke innkjøringsfisk. Ikke gjør det!

Lykke til med en flott hobby, og kos deg med all infoen du finner her på AF.
Gå for 60 liter, mye bedre for fiskene, og lettere å holde.

Innkjøringen tar 4-6 uker om du ikke får filterguffe fra et innkjørt filter. Dyrebutikken selges ofte noe dyrt på flasker som skal gjøre dette, men har til gode å høre om noen som mener at det virker.

Alle fisker kan ha sand, men ikke alle trives med grus, det er derfor lurt å ha sand om man ikke er helt sikker på hva slags fisker man vil ha, og hva de evt trives med.

Planter. Mye planter er bra for miljøet i karet, og er pent å se på.

Vannverdier. Dette må du ha tester for å finne ut av. Ikke kast bort penger på strips, bruks dråpetester. Du kan sikkert ta med det tester på jobben, så sparer du penger til testsett i første omgang. Men test for nitritt (no2) er lurt å ha selv.

Du kan f eks ha et par med ancistrus eller L144 sammen med platy. Sommerfulgciklider vil ha helt andre vannverdier enn levendefødere som platy.
takk for mange flotte svar! Anngående innkjøring så ble jeg fortalt at det beste var å bruke sånn middel man får kjøpt på flaske (husker ikke helt hva det heter, aquasafe eller easystart eller noe sånt) men virker ikke det?

og takk for tips om artsdatabasen, jeg har surre litt rundt på siden her uten å finne den, fant bare artiklene og de var mer rettet mot oppdrett. men fant den nå, den kommer jeg nok til å bruke masse

Jeg skal prøve å få tak i et kar på 60L

Nei, slike remedier gir ikke bakterier til filteret, men er greie hvis du mistenker f.eks. klor eller andre uheldige stoffer i vannet.
Det gjør bare vannet "akvariesikkert", men hjelper ikke på innkjøringen i filteret. Det enkleste syns jeg er å kickstarte med filter"gugge" fra et godt innkjørt og velfungerende akvarium.
Personlig ville jeg ikke brukt zoobutikkenes filtergugge, men heller spurt kjente (og ukjente) om de har noe og avse. Kanskje bare tull og flisespikkeri av meg, men jeg stoler ikke på at filtrene der er tilstrekkelig innkjørte, og jeg er heller ikke imponert over hygienen i enkelte butikker.
Det finnes mange ressurser på nett hvor du finner god informasjon.
Her er to:
nzb.no/maindesign.asp?aid=17781&gid=8311
www.seriouslyfish.com/

Ut over det er det heller ikke dumt å melde seg inn i en akvarieklubb, for da treffer du mange andre akvarister som kan mye og som mer enn gjerne deler av sin kunnskap.
denne her er det: http://www.easylife.nl/en/freshwater-products/water-treatment/easystart

det står at den skal inneholde bakteriekultur da. men jeg skal se hva jeg kan få til av filtergugge.
Jeg lurte forresten på en ting ang. vannet. Springvannet her inneholder mye av noe som gjør at det utskiller noe hvitt når man blander med grønnsåpe, Det flyter liksom på toppen av vannet. Men jeg husker ikke hva det er. noen som vet? og er det noe jeg må gjøre noe med for at fisken skal kunne trives?



Går ut fra at Ås kommune har eget vannverk, eller får fra et i en annen kommune. Du kan ringe dit og spørre om hvilke vannverdier de leverer.

Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap