Hjelp til oppstart av akvarium.

Hei! Jeg er student og har fått jobb som ekstrahjelp i en dyrebutikk, derfor ønsker jeg å lære mer om akvarium.

Jeg ønsker derfor å starte med akvarium selv for å få litt praktisk kunnskap. Jeg har ikke skaffet meg noe av utstyr enda, ettersom jeg vil gjøre alt riktig fra begynnelsen.

Jeg har fått tilbud om kanskje å få et 30 liters akvarium, og jeg ser etter brukte akvarium på nett. jeg vet at "jo større-jo bedre" men jeg bor på et kollektiv og har ikke så mye plass. tenker at 60l er maks.

Jeg har fått noe innføring i selve oppstarten av akvariet, som å først fylle vann og la bakteriekulturen gro og få stabile vannverdier før fisken slippes oppi, og ikke overfôre i begynnelsen. osv. (kan hende jeg spør mer om dette når jeg faktisk skal til å gjøre det, men vil planlegge litt godt før jeg begynner slik at alt blir gjort i riktig rekkefølge)

derfor lurer jeg egentlig mest på hva slags fisk og planter som vil trives best i et 30liters akvarium/60l, hvor mange jeg kan ha og hvordan jeg skal gå frem for å introdusere dem riktig? Jeg har god tid og kan gjerne ta ting etterhvert. Platy synes jeg er fine, og Discus - men de må vel kanskje ha større plass? eller? Hvordan vil en sommerfuglciklide passe inn her? Eller er det noe andre forslag på fisk?

Hilsen en som ønsker å lære mest mulig!
Hei!
Dette er hyggelig lesning!
Jeg syns du har et fantastisk godt utgangspunkt for å starte med akvariehobby, siden du vet om prosessen med innkjøring, og har planer om å følge den. (masse nyttig kunnskap i kunnskapsbasen) Da er du langt på vei!
Jeg tror også du kommer til å bli en høyt verdsatt medarbeider, butikkansatte med kunnskap er til uvurderlig hjelp.