Hjelp til å komme i gang, og litt råd og tips (malawi)

Hei!

Jeg har nylig skaffet meg et Atman 260-liters møbelakvarium via. annonsesidene her på forumet, og planen er å "befolke" dette med litt malawi og en ancistrus eller to, men siden jeg er nybegynner på fisk (har årevis av erfaring med slanger, øgler og litt kaimaner) så har jeg litt spørsmål å komme med, som jeg håper dere kan hjelpe meg med (sikkert ingenting nytt for dere, hehe).

1.
Jeg ser det er mange som anbefaler å legge inn en isoporplate under sanden, dersom man skal bygge litt med stein inne i karet. Jeg har ikke isopor tilgjengelig for øyeblikket, men jeg har endel "vintermatte" som det kalles i byggebransjen. Det minner litt om ligge/sitteunderlag. Kan jeg bruke dette? Er det nødvendig å lime det fast med silikon, eller vil det holdes på plass av sanden og steinene?

2.
Når jeg bygger med stein, er det nødvendig å lime dem litt sammen med noe silikon eller noe, for å forhindre ras o.l. eller er det nok å bygge stødig, og håpe på det beste?

3.
Jeg har vurdert å lage meg en bakgrunn av isopor - en eller annen variant ala de man finner i gjør-det-selv-seksjonen her inne, men jeg kommer ikke til å klare å vente med å innrede resten av karet, fylle vann, starte innkjøring, og skaffe fisken. Bør jeg bare droppe hele bakgrunnen, og heller lage noe fint å sette inn bak? Hvordan kan jeg evt. skjule ut/inn fra pumpa (en Fluval 403) osv. dersom jeg ikke har bakgrunn i karet? Vil det la seg gjøre å installere en slik bakgrunn mens akvariet er i drift? Eller under innkjøring? Tips?

4.
Noen tips/råd på hvordan jeg best kan skjule/montere varmekolben i karet?

5.
Jeg har lyst på fargerike fisker i karet, og har sittet å lest litt i fiskebasen her inne, og kommet fram til følgende:
1.2.0 Labidochromis caeruleus
1.2.0 Labidochromis sp. ´Hongi´
1.2.0 Maylandia zebra
1.2.0 Pseudotropheus sp. ´Acei´ Ngara
1.2.0 Cynotilapia afra
1.1.0 Amatitlania nigrofasciata
1.0.0 Ancistrus sp. L144
(I tilfelle fiskeverden ikke er lik reptilverden: 1.2.0 betyr 1 hann, 2 hunn, 0 ukjent) hehehe. Brukes denne måten å skrive på i akvarieverden?)
Så - spørsmålene rundt fiskene: Vil disse fungere greit sammen? Planen er å handle "små" fisker - altså ikke voksne, og la dem vokse sammen. Er det en god idé? Er det litt mange individer, kanskje? Hvilket for bør jeg starte med som hovedfor? Alle de jeg har funnet her skal være omnivore, i følge fiskebasen.

6.
Hvor lenge lever en ciklide sånn ca? Hvor lang tid går det før den er voksen? Ta f.eks. en "Golden" som eksempel. Hvor lenge er den barn, når blir den kjønnsmoden, og hvor mange år kan den (teoretisk) bli om den har det optimalt?

Hmm... tja. Det var vel det jeg kom på i farten. Kommer sikkert på flere spørsmål, men da kan jeg jo bare slenge dem inn i tråden her, så får jeg sikkert svar, tenker jeg. Håper ikke det ble for mye mas og rot på en gang
Noen tips kan du jo få!
Når det gjelder artssammensetning i 260 liter så ville jeg kanskje satset på Aulonocara, men det er min personlige oppfatning. Mbunasgruppen kan være ganske kranglete og jeg ser at selv om man kan ha Golden i 200 liter, så merket jeg en tydelig endring da de fikk bedre plass.

Det er individuelle forskjeller hos artene, i tillegg til variasjon mellom. Om du likevel velger mbunas så ville jeg valgt enten Golden eller Hongi. Har du begge sammen kan det godt hende at de hybridiserer. Det gjorde de hos meg.

Ellers så er det to skoler når det gjelder befolkning av Malawikar. Den ene er at alle fiskene skal ha hvert sitt hull, og mulighet til å gjemme seg. I så fall må man ta høyde for at en hann kan oppleve akvariet som sitt - og jager all annen fisk. Ikke bare av egen art. I et slikt akvarie må du ha mye stein, og bygge opp steinen slik at den gir hullrom. Skal du ha mye stein, er det anbefalt å sikre bunnen med isopor. Vet at noen bruker liggeunderlag - og at de har valgt liggeunderlag som ikke har noen smak når man sleiker på de. Dersom man fyller på sand og legger stein oppå kan det teoretisk ligge i ro.

Den andre skolen når det gjelder innredning er at man satser på at tettheten av fisk er det som holder aggresjonen i sjakk. Da blir det vanskeligere for en hann å bli hyperdominant, og at hannene kanskje ikke blir så aggressive som når de opplever at de har et akvarie som trigger de til lek. Malawiciklider leker nesten uansett. I alle fall mange av artene du nevner. Utfordringen er å unngå for høyt aggresjonsnivå. Det er av og til vanskeligere enn man kan tro. Har man få fisker, så kan det hende at presset og stresset på hver enkelt fisk blir veldig høyt og man risikerer dødsfall. I tillegg vil fiskene skjule seg mye. Jeg hadde i en periode 5 Golden i en 250 liter, og de foretrakk å gjemme seg. Har du mange fisker, så blir det færre tilgjengelige gjemmesteder, men oftest flere som deler på aggresjonen. Det er ofte bra å ha mange individer av få arter, og hovedandel med hunner. Mange meninger om dette.

De materialene som du nevner kjenner jeg ikke, men jeg husker fra legging av varmekabler i gangen at det går an å legge veldig tynne isoporplater, men jeg vet ikke hvor man får kjøpt disse. Har liten erfaring med isopor selv. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at bakgrunn og isopor i bunn må installeres FØR du har noe vann i akvariet. Ellers blir det en tungvint og håpløs jobb. Bakgrunner skal limes - du har ikke mulighet etterpå - hvis ingen andre motsier meg her.

Dersom du limer fast steinene så har du mindre muligheter til å flytte på de, blant annet for å ominnrede, snu ned algebevokste steiner osv. Jeg gjør ikke det.

Jeg ville nok ha brukt litt tid på å legge arbeid i grunnarbeid først, og så ville jeg tatt meg god tid før jeg puttet oppi fisk. Søk og les mye om de enkelte artene som du ønsker deg. Jeg synes det var litt mange arter til en 260 liter, og ville utelatt sebraciklidene. Søk på Malawi her, og se på noen av medlemmenes oppsett. Både nåværende og tidligere oppsett.

Malawiciklider varer i noen år ja. Lettere å få tak i de enn å bli kvitt de. Noen av mine har jeg hatt i 4-5 år allerede, men vet at de kan bli eldre. (søk på hvor gamle er fiskene dine)
thankthefishtank
Når det gjelder artssammensetning i 260 liter så ville jeg kanskje satset på Aulonocara, men det er min personlige oppfatning. Mbunasgruppen kan være ganske kranglete og jeg ser at selv om man kan ha Golden i 200 liter, så merket jeg en tydelig endring da de fikk bedre plass.

Notert

thankthefishtank
Det er individuelle forskjeller hos artene, i tillegg til variasjon mellom. Om du likevel velger mbunas så ville jeg valgt enten Golden eller Hongi. Har du begge sammen kan det godt hende at de hybridiserer. Det gjorde de hos meg.

OK. Det er ikke så bra, nei. Da må jeg gå litt i tenkeboksen. God tid ennå.

Ang. vintermatten, så droppa jeg den.
Jeg driver ennå og samler stein og innreder, og dropper også sammenliming. Passer på at alt ligger stødig og godt.

thankthefishtank
Jeg ville nok ha brukt litt tid på å legge arbeid i grunnarbeid først, og så ville jeg tatt meg god tid før jeg puttet oppi fisk. Søk og les mye om de enkelte artene som du ønsker deg. Jeg synes det var litt mange arter til en 260 liter, og ville utelatt sebraciklidene. Søk på Malawi her, og se på noen av medlemmenes oppsett. Både nåværende og tidligere oppsett.

Notert
Driver, som sagt, ennå med innredning og leser stort sett det jeg kommer over om Malawi og akvariedrift generelt.

Noen spørsmål rundt innkjøring og vannskifterutiner:
Jeg er snart klar med innredningen, og må da fylle vann og starte innkjøring. Jeg har lest litt om salmiakkmetoden, men den virker litt komplisert for en nybegynner, så jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg går for den eller ei. Må uansett vente på en bestilling fra Webzoo, med varmekolbe og Tetra testsett og diverse. Er det mulig å gjøre fiskeløs innkjøring uten salmiakk? Med f.eks. en plante eller to i karet istedenfor?

Jeg har bestilt meg en boks med Webzoo pH/KH buffer 1 kg. etter råd fra en jeg snakket med. Han sa det var det eneste han brukte i malawikaret sitt, og det funka fint. Vannet vi har her i springen ligger på nesten korrekt ph for Malawi, sa han (jeg har ikke testa det selv ennå, for testsettet har ikke landet i postkassen).

Hvordan gjør jeg det med dette pulveret under innkjøringen? Skal jeg tilsette det når jeg starter opp, og "late som" om akvariet er i vanlig drift, eller skal jeg drøye det til rett før fisken flytter inn?

Og når det kommer til dette med vannbytter: Jeg tenkte å kjøpe meg et par-tre 25-liters dunker for vann, og gjøre dem klar dagen før vannskifte, eller noe sånn. Få inn en rutine på det. Da var planen å temperere dem til 25 grader, og tilsette det som skal oppi, og så tappe alt vannet som skal ut, og oppi med det nye vannet. Hørtes dette ut som en lur plan, eller bør jeg tappe vannet direkte oppi karet, og så tilsette pulveret etterpå - direkte i karet?

Jeg merker at jeg lurer på mer og mer jo mer jeg leser her på forumet, hehe, men sånn er det kanskje i begynnelsen...

Min plan for innkjøringen (kom gjerne med tips og råd om dette, for jeg er rimelig blank):
Fylle opp med vann og et par planter. Tilsette pH/KH-buffer, starte opp filter og varmekolbe, og la stå. Teste vannet hver dag. Når bytter jeg vann, og hvor mye bytter jeg under innkjøringen? Og ikke minst - når vet jeg at karet er klart for innflytting?

Og - enda mer mas til slutt: I filteret mitt (Fluval 403) har jeg tre kammer. I det øverste ligger en ubrukt "blåmatte". I det neste ligger en brun matte - samme greie som den blå ser det ut for meg ihvertfall. I det nederste kammeret ligger det sånne "makaronier" som jeg kaller dem. Høres dette ut som noe som vil fungere, eller bør jeg bytte innholdet i ett eller flere kammer?

Sånn - det var vel det for denne gang, hehe. Håper jeg ikke sliter dere ut med maset mitt. Jeg kommer nok til å starte en egen akvarietråd når jeg får gang på det.
Det er mange måter å holde fisk på:-)
Jeg kan svare på noe av dette:
For en del år siden var innkjøring med fisker det eneste man visste om. Det som tilførte filteret næring slik at filterbakteriene fikk etablert seg, det var rester av døde planter, og etterhvert stoffer som stammet fra urinen til fiskene. Nå skal det jo sies at det tar en stund før døde plantedeler byr på nok avfallsstoffer slik at filteret blir riktig matet.

Hvis du velger å gjøre det uten salmiakk starter du med planter, så litt fisk - senere mer fisk. Det viktige her er å "mate" filteret sånn passelig.
Du finner fremdeles beskrivelser på dette, også her på forumet. Det tar litt lengre tid, men det man prøver å forhindre er at man får en nitritt-topp før bakteriene som omdanner nitritten til nitrat har etablert seg.

Siden du vil ha Malawi, så er det også slik at det er mange planter som blir uaktuelle, pga fiskene velger å spise de, ramponere de, grave de opp osv. Et annet forhold som er viktig er også at det ikke er anbefalt at man tilsetter mange porsjoner med små grupper fisker når det gjelder Malawi. Det beste er å innføre større grupper i slengen - 5 fisker eller mer. Gjerne gruppevis etter art, hvor man starter med de fredeligste, og tar de mest dominerende og aggressive til slutt. Hvis du ikke bruker Salmiakk, så kan det hende at du vil oppleve topper med nitritt dersom filterbakteriene ikke henger med i å tilpasse seg i antall (de formerer seg etter tilbud/etterspørsel når det gjelder hvor mye avfallsstoffer de får. Jo mer fiskemat, jo mer filterbakterier - sånn omtrent)

Det er mange meninger når det gjelder Malawi, men jeg har gjort som en kjent Malawioppdretter her i Trondheim - jeg fyller på med vann fra springen. Fyller opp 10-liters bøtta gang på gang, og bærer den inn til akvariet og tømmer direkte oppi. Først har jeg tappet ut 1/4 av vannet vha hageslange som går til sluken på badet (som hos meg ligger i rommet ved siden av). I mitt 430 liters akvarie så blir det å fylle opp bøtta 12-13 ganger. Tappingen skjer veldig lett, og jeg bruker en slamsuger koblet til hageslangen slik at jeg kan suge opp litt slam og skit i samme slengen. Temperaturen synker mens jeg fyller opp med vann fra springen, men jeg har ikke målt at den faller under 21 grader. Fiskene ser ikke ut til å ta noe skade, de virker pigge etterpå, og det er ikke sjelden at noen har lekt etter at de har fått kaldvann. Det er svært sjelden jeg har mistet fisk, så jeg mellomlagrer ikke. Jeg har også kalkstein, og noe kalkholdig sand i akvariet, men det ser også ut til at går greit for fiskene.

Jeg tror den bufferen som du har bestilt fra webzoo er meget løselig, slik at du trolig kan putte den i akvariet kort tid før du har oppi fiskene. Men dersom du skal kjøre inn akvariet uten salmiakk, så skal du neppe bytte vann heller. Så da spiller det ikke stor rolle når du har oppi bufferen. Mange tilsetter buffer mens de bytter vann. Jeg vet ikke om det er noen som bytter vann i det hele tatt i innkjøringen, men det er kanskje noen hyppige testere som vet mer om dette her på nettet...

Angrer ikke på at jeg valgte Malawi. Men jeg er glad for at jeg har de i kjelleren. Vet ikke om noen andre fisker som virker mer interessert i det som foregår utenfor akvariet enn innenfor. Skal du ha fiskene i stua så må du forberede deg på at de ofte tigger om mat
Takk for fint svar! Føler jeg ble litt klokere nå, hehe.
Jeg har funnet meg en leverandør av litt filtergugge nå, og lest meg opp på salmiakkmetoden, så planen er nå å starte med innkjøring i dag eller i morgen
Gleder meg til å komme i gang!

Ang. planter, så var tanken å prøve med med en Crinum thaianum (var det riktig skrevet?) eller en Vallisneria americana 'gigantea' bare for å se om det funker, og for å få bittelitt grønt i karet. Har masse stein oppi til å (ihvertfall prøve) å "låse" røttene litt fast, hehe, men vi får se hvordan det går.

En liten ting til - jeg må ha noe fôr etterhvert. Når jeg hadde fisk når jeg var liten gikk det i "helt vanlig" fiskeflak fra Rimi eller dyrebutikken, men nå har jeg jo lest at det ikke er det beste, og ser på f.eks. Webzoo at det jo finnes hundrevis av forskjellige typer fôr, hehe. Kan du/noen anbefale et greit "hovedfôr" for omnivore malawi (og forsåvidt ancistrus), slik at de får i seg det viktigste?

Og ENDA en liten ting - disse termometerne man klistrer på glasset - de svarte plaststripsa - er de regna som nøyaktige/gode nok, eller bør man ha en slik "glasspinne" man fester på innsiden med sugepropp?

Igjen - takk for all hjelp!
Har ikke så god greie på malawi, men du lurer på termometer også. Dropp de til å klistre utenpå glasset. Er ikke til å stole på. Kjøp ett ordentlig ett.

Og også når det gjelder vanntester, unngå strips, kjøp dråpetester, gjerne JBL sine, da de er finere skalert enn tetra sine. Sjekk nettbutikker for best pris.

Angående pumpen din, så høres det helt ålreit ut.
Høres bra ut.
Vallisneria kan nok gå, den gigantea har visst blader som tåler en god del. Selv har jeg litt javabregne og anubias i akvariet mitt. De overlever.

Selv bruker jeg vanligvis Tetra PRO algae, små flak med et grønt felt med spirulina i midten. Det ser ut til å fungere greit. Ancistrusene taper lett i konkurransen om dette, så jeg forer ofte med squash-skiver som jeg fester til teskjeer slik at de synker til bunns. Malawiene liker dette også, men ancistrusene mine får lettere tak i dette enn mye annet. Ellers ser det ut til at ancistrusene gjør en god jobb med alger, og de finner sikkert en del rester av det som synker til bunns. Jeg har kjøpt foret på Akvasia, men vet at det finnes ok webbutikker.

Når det gjelder termometer, så har jeg deLuxe varianten: jeg bruker et elektronisk pannetermometer som jeg kjøpte på apoteket for 300-400 kroner. Lett å sjekke både barn og akvarier....
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap