Nybegynner sliter med alger.

I januar startet jeg opp ett 54 L akvarium. Har ikke slitt noe særlig med alger, har 2 algespisere (Ancistrus) som står på og en Dvergscalare.

De siste ukene har jeg slitt ekstra med alger. De er mørke grønner og legger seg som ett hardt teppe over grusen. Har hvite små steiner/grus, så det synes godt. Det er ikke noen "alge tråder" bare en mørk grønn farge som dekker store deler av bunnen. Etter jeg har renset bunnen, kommer det tilbake igjen like ille etter 2-3 dager. Det setter seg og litt på plantene. Algespiserene ser ikke ut til å røre det.

Noen som har noen erfaringer med hva jeg kan gjøre for å bli kvitt dette?



Slenger med noen bilder, ikke topp kvalitet og de gir ett bedre utrykk enn hvordan det virkelig ser ut. Håper det kan være til noen hjelp til å forstå.
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1693

slamsug bort å mere sirkulasjon i vannet så går det nok bort
Jeg bruker slamsuger, og sirkulasjonen i vannet er på full guffe.. Jeg gjør alt likt som for noen måneder siden, da var ikke dette noe problem.. Så jeg skjønner ikke hvorfor det oppstår nå.. :/
Reduser mengden med lys.
Kort ned til 6-7 timer om dagen til det er borte
Ble plaget av masse alger da jeg kjøpte noen planter priv så jeg gikk i innkjøp av SAE. (disse blir nok litt for store til akvariumet ditt, men passer nok iallefall når dem er små)

Bortsett fra SAE'ene så byttet jeg vann annenhver dag samt matet dem bare littegrann 2 ganger i uka. Etter ett par uker var alt borte.

Det ser ut som belegg over sanda hos deg så jeg ville nok ha slamsugd bunnen godt, evt fjernet/skrapet øverste laget og ikke matet dem på 3-4 dager.

Selv har jeg lys 9 timer dagen samt nattlys resten og har ikke fått noen flere alger i det akvariumet der.
Jeg synes det ser ut som blågrønnalger (BGA). Prøv å lete etter en løsning her.

Alger i akvariet
Enig med Tove H. Dette ser desverre ut som BGA. BGA er en bakterie og fjernes ved total mørkelegging. Har hatt dette 2 ganger ila. 10 år og prøvd mange forskjellige løsninger jeg har funnet på nettet. Det er kun mørkelegging som har fungert hos meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap