Oksygenmangel?

Vi har et 190 liters kar som har gått med fisk i ca. 3 uker siden en kickstart med vann og grus, samt filterguffe fra skumfilteret i vårt gamle 54-liters kar. Vi har hatt høye nitrittverdier for et par uker siden, og har siden det byttet relativt mye vann og passet på nitrittverdiene som smeder. Det har virket, og testene har vært gule hele tiden siden da (0,01 til 0,025 mg/l).

Det som er litt pussig, er at pansermallene og ancustrusene i karet, ganske ofte tar kjappe turer til overflaten, akkurat som om de henter luft, og i dag har dvergguramiene og de siamesiske algeeterne begynt å henge i overflaten, søik jeg har lest at tyder på oksygenmangel, så jeg satte på et fordelingsrør med huller på filterutblåset opp mot overflaten, og byttet en bøtte med kaldt vann.

Synes likevel det er rart med lite oksygen når detver byttet så mye vann i det siste. Kan det være noe annet?

Hva bør jeg gjøre? Luftpumpe!

På forhånd takk for tips. Akvariet er beskrevet i profilen min.
Jeg ser at du har veldig mange fisker i det nye akvariet - 61 stk og noen av dem kan bli veldig store også. Det hadde vært en stor belastning selv i et godt innkjørt akvarie og ditt har bare gått i 3 uker. Nitritt er et tegn at filteret ditt er overbelastet.

Du skal helst ikke ha i for mange fisker av gangen i et nytt akvarie.

Her er hva jeg hadde gjort i denne situasjonen:

1. Omplassert minst halvparten av fiskene eller skaffet meg et ekstra filter til dette akvariet (f.e et stort innvendig filter til minst 200 liter i tillegg til det filteret som er der nå).

2. Skiftet ca. 40 % vann daglig i mange dager fremover. Unngå å skifte mer enn 40-50 % max. Det er min erfaring at hvis du skifter for mye vann på en gang så kan mange fisker reagere med å svømme til overflaten for å trekke pusten.
Du tror ikke nitritten kom av at akvariet ikke var innkjørt enda, da?

..Og det har jo ikke vært nitritt (mer en akseptable nivåer) i karet på et par uker nå.

Takk for tipsene! Hvis mye vannbytting kan føre til slik oppførsel, kan kanskje det være saken. ...Det har ikke vært byttet mer enn ca. 30-25% hver gang, men likevel. Det har jo blitt noen vannbytter i dagene etter at nitrittverdien steg sånn for drøye to uker siden.

Jeg er klar over at både Royal Pleco og Praktbotia kan bli store. Disse er ikke det foreløpig. (5cm, kanskje) De flytter ut før/når de blir for store. Trodde ikke noen av disse skulle være noen så stor belsatning egentlig, men jeg har tatt feil før, jeg.
Hyppige vannbytter er ikke farlig. Har du testet for ammoniakk?
Hvis du tar deg tid til å la vann stå i bøtter natta over, kan du godt skifte inntil halvparten av vannet hver dag i den perioden du har nitritt. Som det er sagt over her, har du veldig mange fisker i karet.

Et nystartet akvarium har ikke et fullt fungerende filter til å takle så mange fisk, selv om du har brukt slam fra er annet filter til å kickstarte det med. Selv med kickstart må filteret ha en innkjøringsperiode, og forsiktig innsetting av fisk til å begynne med.
Slammet du tilfører gjør bare at prosessen kommer litt fortere i gang.

Jeg tror problemene dine er at filteret ikke er helt i balanse i forhold til antall fisk.

De første tegnene på nitritt er at fiskene oftere går i overflaten. Nitrittforgiftning gjør nemlig at blodets evne til å transportere oksygen blir dårligere, og fiskene går opp for å snappe luft. Vannbytter er det eneste som hjelper.

OK. Da fortsetter jeg ed daglige vannbytter til det bedrer seg, selv om nitrittmålingene er OK nå.

Nei, jeg har ikke testet for ammoniakk. Er det smart å kjøpe en test for det, kanskje?
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap