Modellpasta fra clahs ohlson. giftig?

Hei, kjøpte meg 1kg hvit modellpasta fra clahs ohlson.
Det står ingenting på pakken om den er giftig. Den eneste advarselen på pakken er at små barn kan svelge små biter.

Noen som kan bekrefte om den er giftig eller ikke? tenkte på å bruke den til å lage f.eks. mallehuler o.l.

Takk for svar
Spørsmålet jeg ville stilt var om den tålte å stå i vann etter den hadde tørket. Ser for meg at den går litt i oppløsning til slutt.
Hvorfor ikke bare handle inn akvariesilikon fra clasern? den er billig og funker som den skal under vann.
Silikon har jeg liggende men jeg skjønner ikke helt hva du mener jeg skulle bruke silikonet til? Modelleringspasta og silikon brukes jo til vidt forskjellige ting :P

Har fått svar på at det altså ikke er giftig, men at det mest sannsynelig vil løse seg opp i vann etter at det har tørket.
Det står jo ikke forklart noen plass hva den inneholder, men leste en plass at noen mente den inneholdt en del papirmasse.

Skal la ei lita kule herde, så skal jeg la den ligge i ei bøtte med temperert vann, så se hva som skjer.

Men, om jeg dekker med epoxy, vil det kunne hindre at den løser seg opp?
Så du skal bruke modellpastaen til å lage hele huler av dem, altså ikke bruke det til å lime sammen huler?

I såfall misforstod jeg det du skrev, var derfor jeg nevnte på silikonen.
Jeg bruker en annen type leire i forbindelse med en annen hobby jeg har. Leira heter Apoxie Sculpt (Apoxie). Nå har jeg aldri hatt den i akvarievann, så skal ikke uttale meg om hva den gjør med vannet, men denne trenger ikke bakes i ovnen og den sprekker ikke. Noe etter min erfaring alt for mange leiretyper gjør. Jeg borer, graver, risser, og behandler med sandpapir, leira er likefin. Vil tro at forsegling med epoxy så vil dette være kjempegreier også i akvarium.
Prøvde noe lignende leire en gang. Ferdighula så fantastisk ut, men i løpet av noen dager i vann var den blitt like myk som i utgangspunktet desverre.
Men leire brukt til keramikk må jo være glimrende. Må steike den etter at den er formet til da.
Takk for tilbakemeldinger

Jeg lot en kule herde i 24 timer, og la den i et glass vann (springvann)
Etter en uke er vannet fått en gul tone, og kula er fortsatt hard, men overflata er slimete og myk. Så den skal nok ikke i karet med det første. Dog har jeg lest flere plasser på internett at denne leira er en av de bedre typene til modellering. Så helt ubrukelig er den jo ikke.

Tom K; Ja, jeg skal forme det til blandt annet mallehuler Ser jo at jeg ikke beskrev dette så godt i første innlegg, så ikke rart du missforsto.

Hvor kan jeg forvente å finne leire/plastelina som kan brukes i akvarium? Jeg vil ikke handle slikt på nett helst. Er det vanlig å finne slikt i hobbybutikker, eller er det på spesialforretninger?
Hobby butikker pleier og ha det inne. Ta noen bilder når du holder på og legg ut erfaringer.
Jeg har et slags resin "leire" som heter så mye som Grace. Denne kjennes ut som tyggis når man jobber med den, ikke så ulik sånn der viskelær som man kan bøye og kna i evigheter.

Denne "leiren" luft-tørkes og er deretter veldig hard. Da blir den noe ala plastikk/akryl.

Kanskje jeg må prøve å herde en bit og se hvordan den blir i vann?

Det spesielle er at man kan blande akrylfarger inn i leiren mens man jobber, for å få farge. Så det trengs ikke maling på den i etterkant.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap