Tilbakevendene nitrit

Hei.
Trenger litt råd...
For en god uke siden oppdaget jeg at jeg hadde fått veldig høy nitrit. Tok umiddelbart vannbytte og testet igjen dagen etter, uten noe bedring. tok et vannbytte til,men tok da også ut et par planter som jeg ikke syntes så noe bra ut. Nivået falt da litt. Tok så å byttet over 50% av vannet, og det jeg merket meg da var at det vannet som" lå nederst", hadde en ganske stram lukt, nesten litt råttent, så tok ut endel mere vann, samt at jeg tok ut filteret igjen og skyllet dette i akvarievannet, som vanlig, og tok ut hele pumpen, pumpehuset og varmekolben( dette sitter sammen i et hus) og skyllet dette.
Nitrit nivået var da stabilt i et par dager, men når jeg da målte det igjen i dag, så var det helt oppe på 0.8. Så har da byttet vann igjen nå.
Kan ikke se at fisken lider noe under at det er høyt nivå,samt at jeg forer veldig lite, så synes dettte er veldig rart.
Er det mulig at det kan vere dårlige bakterier i filteret som ikke blir borte? Har også lagt merke til at pumpen ikke pumper like bra som tidliger, det er ikke like mye fart på vannet ut av pumpen lengre...
Hva gjør jeg...???

Hilsen Cristop
Kan nok være pumpa som du har, får du for dårlig kapasitet på den, så virker det selvfølgelig inn på nitrit.
Men hva gjør jeg da??...kan jo ikke bare bytte pumpe... Jeg har en eheim pumpe, som jeg tenkte jeg skulle sette inn istedenfor den som fulgte med, men ville vente til verdiene var normale igjen...Litt rådvill nå...
Du bor jo i Oslo og der burde det være mulig å få filtergrums slik at du kan kickstarte Eheimfilteret ditt. Det kan være at veldig svak sirkulasjon i karet er med på å gi dårlige forhold.

Har du testet for noe annet enn nitritt? Hva er pH? Ammoniakk? Inntil du får en varig løsning, ville jeg i alle fall satt inn Eheim filteret om ikke for annet så for å bedre sirkulasjonen. Dessuten justere opp pH dersom den er blitt svært lav, dvs ned mot 5 eller under.
Ta filter guffen du har i den pumpa som du benytter, legg alt sammen i Eheim pumpa. Skyll ikke av den på noen måter.
Kan hende du får alt oppe å gå igjen.
Men de filterene som sitter i pumpa, som er i drift nå, er jo slike "klosser" som står oppå hverandre. Nederst er det en kloss med brune kuler, så en med blå "netting", så en med små kullstaver og øverst en med vatt.. Må jeg da ødelegge den boksen med vatt og ta guffe derifra da eller?? Men dette filteret er jo ganske mye mindre enn det som sitter i Eheim pumpa, vil den guffa da holde til det nye filteret?

Takk for svar.
Kan du ikke kjøre begge samtidig?

Og prøve å få tak i filtergrums til det andre filteret?
Var det jeg hadde tenkt til, men ville da evt vente til alt var i orden igjen. Men vil ikke da de dårlige bakteriene sette seg i det nye filteret?
Det finnes ikke "dårlige" bakterier. Det du har er "dårlige" vannverdier.
Beklager at jeg skrev feil.....mente verdier. Men vill dette endre seg med bedre sirkulasjon?
Vanskelig å si noe om grunnen til problemet uten å vite størrelsen på akvariet (liter), merke og modell på filteret (alternativt merke og modell på akvariepakka dersom filteret er integrert i akvariet), samt antall fisk og hvilke arter.

Det er også nødvendig å vite noe om PH, amoniakk og nitrat verdier for å kunne gi noe fornuftig svar.

Når det gjelder bytte til nytt filter (fint om du kan legge inn merke og modell på det nye filteret også forøvrig) så er du avhengig av at det nye filteret har passende filtermedie (svamp, "makaroni", e.l.). Det du skal "flytte over" fra det gamle filteret til det nye er møkka som er inni det, ikke filtermediet. Møkka vil inneholde bakterier som vil formere seg i det nye filteret.

Problemet nå er jo at det ser ut som om du har dårlig med bakterier i det gamle filteret, og det hjelper jo lite å flytte på møkk uten bakterier. Alternativet da er om noen i området kan gi deg litt møkk fra sitt filter.

Jeg ville i det minste umiddelbart satt inn det nye filteret i tillegg til det gamle. Det kan ikke skade.

Dette har jeg..
Akvarium: Aquatlantis 55L
Pumpe, filter, kolbe(mini biobox2): easy flux 300, easybox filtration system
Av fisk har jeg seks molly, en dverg gurami, tre maller, ca 12-15 molly yngel

Så forklaringen er da mest sansynlig at det er dårlig sirkulasjon?
Skal sette inn den andre pumpen også..

Takk for svar
cristop
Dette har jeg.. Akvarium: Aquatlantis 55L Pumpe, filter, kolbe(mini biobox2): easy flux 300, easybox filtration system Av fisk har jeg seks molly, en dverg gurami, tre maller, ca 12-15 molly yngel Så forklaringen er da mest sansynlig at det er dårlig sirkulasjon? Skal sette inn den andre pumpen også.. Takk for svar :-)

Hei!
Har samme akvarium som deg. Jeg kjøpte meg bøttefilter, Tetratec EX 600. Fikk tak i filtergugge med en kammerat og fikk det i drift med en gang. Måtte foreta ett 30% vannbytte pga en svak økning i nitritt. Prøv å få tak i filtergugge med noen i nærheten.
Byttet du da fordi pumpen fungerte dårlig??
Fikk tipps om at jeg kan gange antall liter kar med 10 for og få liter/time på filter og halver oppgitt maks anbefalt antall liter på kar. EX 600 er oppgitt til 600 liter/time og passer til kar fra 60 til 120 liter.
Ville derfor ikke bruke det som fulgte med.
så da blir det 550 delt på anbefalt sirkulasjonsmengde i karret? Har jeg forstått det riktig da?
Et kar på 55 liter bør ha et filter som yter ca 550 liter/time. Produsentene av filter angir at filteret passer fra / til x antall liter, feks. Fra 60 til 120 liter. Et slikt filter bør brukes på kar opp til ca 60 liter og ikke opp til 120 liter.
Men dette er noe som er blitt meg fortalt, og det er sikkert mange forskjellige meninger om dette.
ok..takk for svar. Jeg setter inn den nye pumpen jeg har og ser hvordan det går.
Nå datt jeg helt av lasset her . Mener du at filteret som følger med er for sterkt??
Tilfeldig bekjentskap
© Runa Vasstrand
Reklame for plussmedlemskap