Ny Hanna pHep funker dårlig... (side 2)

Tom K
Jeg har selv en Hanna pH tester og hos meg så funker den som fjell. Merkelig nok siden jeg har kar ved veldig lite hardhet. Kalibrerer den fra tid til annen og renser hodet på pennen. Tester jeg det torvfiltrerte vannet mitt, som skal holde rett over pH 4, så ligger den på pH4,2-4,3 noe som jeg ikke kan klage på. Er [URLBLOCK1] modellen jeg har


Som før skrevet, Hanna er meget bra og har snart brukt den i 10 år, men er proben dårlig vil den vise ulikt. Som Tom K ligger jeg ofte på ph fra 4.9 opp til 7 og er korrekt ettersom jeg tidvis kontrollmåler den på et lab.

Mitt råd, reklamer på proben hvis du er usikker

Andre ph målere however, kan være av ymse kvalitet
Jeg har fått svar fra Hanna Instruments (tech@hannainst.com):

"Using the following link to contact your local Hanna office they will be
able to help troubleshoot your meter.

www.hannainst.com"

Har funnet at det er Hanna Norden med base i Sverige som er vår regions kontor, så da har jeg videresendt min henvendelse til info@hannanorden.com. Så får vi se hva de kommer opp med.

Merkelig å høre at det er så varierende erfaringer. For dere som det fungerer for: Om dere setter pennen i en beholder med akvarievann med KH/GH=0 (!! viktig at det er så mykt vann vi snakker om, hvis ikke er det ikke samenlignbart...), viser pennen da umiddelbart noe i nærheten av tilsvarende verdi som en dråpetest viser? Og står den fast ved denne verdien i f.eks. 10 minutter? Uten å variere? Om du tar den opp og skylder den i f.eks. springvann, og så setter den tilbake i samme beholder med akvarievann, måler den samme verdi? Det skjer nemlig ikke her.

Særlig synes jeg det er merkelig at du har tilsvarende erfaring som meg med to forskjellige penner, Mona. It makes no sense!

Får se hva Hanna Norden sier.
Jeg ga opp og forsøke å forstå meg på de pennene, og ble så utrolig oppgitt. For som andre her skriver, opplever de ikke noe lignende med sine ph-penner!?? "Why me?" tenkte jeg og bare la dem bort til slutt. Etter MYE prøving, rensing, kalibreringer og feiling.
Ja, jeg antar jeg ender der jeg også, Mona. Har ikke de store forhåpningene må jeg innrømme.

Men jeg skal i hvert fall prøve å kjøre på litt mot Hanna Norden.

Et lite problem er jo at jeg har kjøpt pennen hos aquaristikshop.com i Tyskland og at produktet ikke finnes i produktkatalogen på Hanna Norden sine sider, men den finnes på den amerikanske og på den tyske siden...
Tilbakemelding fra Hanna:

"När du kalibrerar ditt instrument, fungerar det?
Kontrollera att batterierna är OK, skall vara över 94%.
Instrumentet skall stabilisera sig inom 1 minut.

Är det så att detta fungerar och instrumentet fortfarande driver,
Så kontakta dem du köpt det av så hjälper de dig."

Henvendelsen min beskriver jo ganske detaljert at kalibreringen fungerer. Kontroll av batteriene er umulig. Det finnes ingen funksjon for å lese av %-vis batterikapasitet. Det eneste man kan se er at displayet ser ut til å vise tallene sterkt og klart, og det gjør de.

Så da er svaret fra Hanna kort og godt: Vi ønsker ikke å hjelpe deg direkte. Du må ta det via utsalgsstedet.

Har selvfølgelig sendt et svar til Hanna Norden for å prøve å dra litt mer ut av dem. Har også sendt en ny henvendelse til Hanna international for å se om de gidder å gjøre noe. Og så har jeg sendt en henvendelse til Aquaristikshop.com. Så får vi se.
Ny tilbakemelding fra Hanna international:

"If the readings are drifting in the tank water this means either the meter
is defective or their may be something in the water causing an interference.
Try testing something else like tap water. If you still see the drift then
the meter would require service. If you do not see a drift then I would
think perhaps something in the tank water is causing and interference."

Jeg har spurt om de har noe erfaring med hva som kan skape interference.
Lachris
Jeg har spurt om de har noe erfaring med hva som kan skape interference.

Tro det eller ei, men en tv som står på er eksempel på ting som kan skape forstyrrelser for pennen...! Det sto det, svart på hvitt, i bruksanvisningen til min sorte PH/ledningsevne-penn fra Hanna (den dyre av de to jeg hadde).

De er jaggu ikke særlig lette å skjønne seg på, de pennene, når til og med en tv kan ødelegge...!
Mitt spørsmål til Hanna international:
"Do you have any experience in what may cause such interference?"
Svar:
"No I do not."
Så da er det nok ikke mer å hente der.

Mitt spørsmål til Hanna Norden:
"- Er det noe jeg gjør feil? (Jeg har beskrevet i detalj hva jeg gjør når jeg måler. Jeg ville satt pris på et svar på spørsmålet. Jeg vil gjerne vite det om jeg IKKE gjør noe feil. Eller om jeg gjør noe feil og i så fall hva...)
- Er det slik at dette instrumentet ikke kan måle i så mjukt vann? (Her er også et nei bedre enn ikke noe svar i det hele tatt...)"
Svar:
"Ledsen att du upplever att du ej får den service du frågar efter. Med de uppgifter du som du beskrivit så verkar det som om instrumentet inte fungerar som det skall, Och du har gjort så som man skall göra enligt manualen. Tyvärr så måste du gå genom den firma du köpt instrumentet av för att få det bytt på garantin."
Ikke noe svar på spørsmål nummer 2, men det er nok ikke mer å hente her heller.

Da er Aquaristikshop siste mulighet. Jeg sendte henvendelsen til dem 19/11 og har ikke hørt noe enda.
Forøvrig har jeg fått låne en annen, rimeligere PH penn. Forskjellen er i prinsippet at den kun har en kalibreringsskrue og den er litt mindre. Etter å ha kalibrert den med Hannas kalibreringsvæske for PH7 så prøvde jeg kjapt litt i går kveld og denne pennen ser ut til å ganske raskt stabilisere seg på en stabil verdi. Jeg prøvde gjentatte ganger i flere akvarier og den så ut til å gi samme resultat for samme akvarie etter å ha vært innom andre ting.

Jeg har et kar med ca 4.5 og resten av karene skal ligge mellom ca 5.5 og 6.5, alt i følge dråpetester fra JBL.

Karet som dråpetesten sier er litt over 4.5 men under 5.0 måles til 4.8, så det virker jo lovende.

Prøvde så 2 kar som dråpetestene sier skal ligge mellom 5.5 og 6.0 et sted, ser ut til å være nærmere 6.0 enn 5.5, men helt klart under 6.0. I disse 2 karene måler PH pennen hhv. 6.4 og 6.5.

I 2 kar som dråpetesten sier er på ca 6.3 måler pennen 6.6.

I siste kar som dråpetesten sier er på ca 6.5 måler PH pennen 6.8. Den ligger altså generelt et stykke over.

Jeg prøvde så å måle med begge pennen på en gang i samme vann og dette ga et overraskende resultat. Hanna pennen så faktisk ut til å ende på samme svar, den brukte bare MYE lenger tid på å nå det. Den billige pennen brukte kanskje et halvt minutt, Hanna pennen brukte 5-10 minutter. Jeg prøvde ikke noe langtidstest, skal ta det i kveld.
Målte i går med 2 forskjellige PH penner og JBL 6.0-7.6 dråpetest. Kalibrerte begge pennene først og begge viste korrekt på både PH4 og PH7 kalibreringsvæsker. Begge finner da rett PH etter få sekunder. Det samme gjelder i lagringsvæsken (storage solution) hvor begge raskt stabiliserer seg på 3.8.

H=Hanna penn, G=Gul "billigpenn", J=JBL dråpetest

Akvarie 1: J=6.2, G=6.5, H=6.6 (Her målte jeg også med to dråpetester til, en fra Tetra med nøyaktighet 0.5 som viser litt under 6.5 og en 3-10 PH fra JBL som også har en nøyaktighet på 0.5. Den viser også litt under 6.5. En merkelig ting: Etter ca 1/2 time hadde JBL 6.0-7.6 dråpetesten endret seg til ca 6.4... Dette skjedde BARE på dette akvariet, ikke de andre...)
Akvarie 2: J=6.2, G=6.5, H=6.6
Akvarie 3: J=6.4, G=6.7, H=6.8
Akvarie 4: J=6.4, G=6.8, H=6.8
Akvarie 5: J=mindre enn 6.0, G=6.1, H=6.2

Forskjellene mellom akvarie 1 og de andre akvariene er at akvarie 1 ved forrige vannbytte fikk vann rett fra krana. De andre fikk torvfiltrert vann... Lurer på om det rett og slett kan være slik at det brune vannet i de torvfiltrerte karene får fargen på dråpetesten til å bli gulere og dermed tolkes som lavere PH)? Eller om stoffer fra torven påvirker målingen slik at den viser lavere PH enn det faktisk er. Dvs. at det er pennen som viser korrekt...?

Jeg lot pennene stå LENGE denne gangen, ca 1/2 time. Og det merkelige er at nå stabiliserer Hanna pennen seg på omtrent samme verdi som den billige gule! Den øker ikke i det uendelige slik den gjorde når jeg fikk den... Kan problemet ha bedret seg etter at den har stått i oppbevaringsvæske i lang tid?

Forskjellen mellom pennene er at den gule stabiliserer seg raskt (1/2 minutt), mens Hanna pennen ser ut til å bruke 5-10 minutter.
Veldig interessant at du legger ut funnene dine av "etterforskningen" her Jeg synes det er veldig lærerikt og nyttig.
Etter hva jeg kan lese meg til, så bruker du altså kanskje et halvt minutt på å teste elektronisk. Det er nesten ikke noe tid spart ifht til en dråpetest, det...? Er man rutinert på dråpetester, tar det jo ikke stort mer enn halve minuttet å ta en sånn ph-test heller?
Har aldri tatt tiden, må innrømmes, men det tar vel ikke lenger tid enn det? Synes det går fort med dråpetest her, for ph-testen står stort sett fremme og klar til bruk uansett, så det er liksom ikke tid forspilt på å rote frem esken osv.
Dråpetester fungerer ok i klart vann, men jeg opplevde problemer med måling i torvfiltrert vann med tydelig farge. Der viste pH pennen seg overlegen. Dessuten, med +10 kar som tildels skal ha ulik pH, ble det både dyrt og tregt å bruke dråper.

Jeg kjøpte en penn til en håndfull hundrelapper, eller litt over, fra webzoo. Den har bare en probe og man kan velge kalibreringsvæske på 4 eller 7, jeg benytter 7.

Den fungerer utmerket for meg og om den skulle ha en feilmargin på opptil 0,3 (hvilket jeg ikke har sett hittil) spiller det liten rolle.Selv ved vannbytter på 30% vil påvirkningen i karets totale pH neglisjerbar om jeg skulle fylle nytt vann med pH 0,3 over eller under karets pH.

Det jeg har funnet er at pennen reagerer på lysstoffrør med resultat på rundt 9 når JBL dråpetester viser under 6. Så hos meg er det av med akvarielyset før måling.
Jeg har også en stund nå tenkt at dråpetester er like greit og at det nok gir mer riktig resultat, men jeg tror som 530 sier at det antagelig er slik at jeg blir litt lurt av torva som gir en gulbrun farge på vannet og dermed viser dråpetestene litt lavt. Jeg tror faktisk pennene har rett...

Hadde forøvrig med meg den gule pennen på besøk hos en akvariekompis i dag, Apistogramma-gærning som meg, med lav PH. Vi målte noen av karene hos han og fikk stabile avlesninger, men overraskende verdier. Nok en gang blir jeg usikker. Vi målte 4.9 i et kar og 6.9 i et annet, og flere av karene lå oppe i over 6. Han har brønnvann og det skal være nede i ca 5, og alle karene får vann derfra jevnlig. Veldig rart at det skal bli så forskjellig PH i forskjellige kar da, eller...? Vi prøvde med dråpetester og det _er_ forskjell i PH mellom karene, men forskjellen ser helt klart ikke ut som 2. Ser mer ut som 1. Prøvde også å måle brønnvannet men det var iskaldt, og da er ikke pennen helt seg selv... Men den sa 6.7.
Ny langtidsmåling i dag:

Kalibrerte først med både PH7 og PH4 væske. Målte deretter i vann fra ett akvarie i en liten hvit plastboks med ca 2 dl vann.

Etter 1 minutt: J=6.5, H=6.5, G=6.6
Etter 5 minutter: J=6.5, H=6.7, G=6.7
Etter 10 minutter: J=6.6, H=6.7, G=6.7
Etter 30 minutter: J=6.6, H=6.8, G=6.8
Etter 1t 30 minutter: J=6.7, H=6.9, G=6.9

(J = JBL dråpetest, H = Hanna penn, G = Gul penn.)

Konklusjon: Pennene oppfører seg rimelig likt, så det er nok ikke noe spesielt feil med min. Den har jo også blitt MYE mer stabil enn den var da jeg fikk den, så jeg antar at den har hatt godt av å være skikkelig fuktig i en lenger periode. Kanskje var proben tørr når jeg fikk den...

Hva som er riktig av dråpetest og penn er jeg fortsatt usikker på. Umulig å si egentlig. Jeg får bruke begge framover. Leser da av Hanna pennen etter 5 minutter. Da har den synkronisert seg med den andre pennen og det virker sannsynlig at den verdien den viser da er "riktigst".

Forøvrig fikk jeg i går tilbakemelding fra Aquaristikshop om at de skulle sende meg en ny penn gratis og at jeg bare trengte å sende den andre tilbake til dem. Bra service mao.! Jeg svarte at jeg ikke trengte det da det ser ut som om pennen har hentet seg inn igjen, så jeg beholder den.

Gir meg da med eksperimentene mine. Men spørsmålet står fortsatt: Hva kan man egentlig stole på av elektroniske og kjemiske PH-målemetoder når de viser såpass forskjellig som de gjør...? (Ikke bare for meg men for flere andre som har prøvd.)
Når du tar ut en liten mengde vann av akvariet og langtidsmåler, er det egentlig naturlig at pH driver oppover. En slik liten vannmendge vil etter hvert få et synkende innhold av CO2 i forhold til akvarievannet ...en kjenner jo til at drikkevann blir "flatt" hvis det blir stående. Dette KAN forklare den siste testen din...du ser jo at dråpetesten også drifter oppover.
Ja, du har nok rett i at dette er grunnen til at det drifter. Jeg har også tenkt på at det antagelig er slik at PH øker og at dette ikke er en feil med pennene, men jeg koblet ikke CO2 med dette, noe jeg selvfølgelig burde gjort! Takk for tilbakemelding!

Det som gjenstår er da forskjellen mellom dråpetest og penn. 530 har nevnt at torv farger vannet og dermed gjør at dråpetesten ser lavere ut enn den er. Basert på det jeg har sett i denne saken så tror jeg på det.
Det har 530 helt rett i. Alle slags målinger som er basert på vurdering av farge forutsetter egentlig at målevæsken er "nøytral" rent fargemessig. Torvfiltrert vann gir helt klart en feilfaktor.
I tillegg er jo heller ikke alle øyne like...hva DU ser og hva JEG ser er ikke nødvendigvis det samme.

Edit : En annen ting er at pH vil drifte nedover ettersom nitratinnholdet i vannet stiger, og drifte mer i bløtt vann enn i hardt vann. En økning av nitrat med 20 mg/l kan senke pH så mye som 0.3.
Dette var bra info det at økning i nitrat gir senkning av pH. Der gikk det opp et lys for meg. Når jeg har vært sent ute med vannbytte, har jeg sett lavere pH enn forventet. Sjekker pH før vannbytte i alle kar fordi jeg har veldig bløtt vann og kjører gjennomgående lav pH, og tilpasser pH i det nye vannet til hvert enkelt kar inntil +0,5, avhengig av om pH bør noe opp.
Ja, kjemi er anvendelig til så mangt...og særlig innenfor akvaristikken !

Årsaken ser man lett utifra nitratets kjemiske aktivitet i akvariet :
2 HNO3 + Ca(HCO3)2 -> Ca(NO3)2 + 2 H2O + 2 CO2

Her ser man også hvorfor bløtt vann gir større drift.

Tilfeldig bekjentskap
© Richard Noer
Reklame for plussmedlemskap