- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Høyt kimtall i vannprøven
Høyt kimtall i vannprøven
Vil dette kunne ha negativ innvirkning på fiskene? Jeg skal kjøpe et hus langt ute i skogen nå, og der er det privat brønn, og ved vannprøvene er det kommer svar om at det er høyt kimtall i vannet. Det står at det ikke er direkte farlig, men kan være det feks om våren eller når de trenger mye. Det kan kanskje bedres om man tømmer og renser hele brønnen? Det er ph på 6.2 der. Med andre ord ganske lav ph, det kan vel i teorien skyldes mye humus og avfallsstoffer i vannet? Døde mus i brønnen kanskje?
Fant denne infoen på nett:
"Kimtall beskriver mengden naturlige ("snille") mikroorganismer i vannet. Høyt kimtall kan skyldes at et stort antall av disse mikroorganismene vokser (biofilmdannelse) på borehullsveggen, brønninstallasjoner og/eller på innsiden av ledningsnettet. Når deler av biofilmen løsrives, vil man kunne måle høyt kimtall i vannet. Høyt kimtall er i seg selv ikke farlig, men biofilmen bakteriene danner kan føre til enkelte problemer som økt korrosjon, lukt og brunfarget vann.
Høyt kimtall kan også indikere at overflatevann eller overflatenært grunnvann uten tilstrekkelig rensing har kommet inn i brønnen. Dette vil kunne oppstå etter kraftig regn eller snesmelting. Samtidig endring i vannets farge, lukt eller smak styrker dette som en årsaksforklaring. Kimtall forårsaket av overflatevann eller overflatenært grunnvann viser at brønnen er sårbar for eventuell forurensning. Dette kan indikere at vannet i brønnen ikke er helsemessig trygt."
Fant denne infoen på nett:
"Kimtall beskriver mengden naturlige ("snille") mikroorganismer i vannet. Høyt kimtall kan skyldes at et stort antall av disse mikroorganismene vokser (biofilmdannelse) på borehullsveggen, brønninstallasjoner og/eller på innsiden av ledningsnettet. Når deler av biofilmen løsrives, vil man kunne måle høyt kimtall i vannet. Høyt kimtall er i seg selv ikke farlig, men biofilmen bakteriene danner kan føre til enkelte problemer som økt korrosjon, lukt og brunfarget vann.
Høyt kimtall kan også indikere at overflatevann eller overflatenært grunnvann uten tilstrekkelig rensing har kommet inn i brønnen. Dette vil kunne oppstå etter kraftig regn eller snesmelting. Samtidig endring i vannets farge, lukt eller smak styrker dette som en årsaksforklaring. Kimtall forårsaket av overflatevann eller overflatenært grunnvann viser at brønnen er sårbar for eventuell forurensning. Dette kan indikere at vannet i brønnen ikke er helsemessig trygt."
Postet 31.10.12 kl 11:52
Postet 31.10.12 kl 11:54
Postet 31.10.12 kl 16:29
Jeg tror ikke du behøver å bekymre deg om at høyt kimtall i vannprøven vil skade fiskene. I drikkevannsammenheng er grensverdien for kimtall satt til 100 kim/ml vann. Dersom kim overstiger dette tallet må man undersøke årsaken. Det kan f.eks være innsig av oveflatevann ved nedbør og snesmelting, eller at brønnen har vært så lite brukt at det ikke har vært nok utskiftning av vannet, (stillestående vann).
Det kan godt hende at det er nok å bare rense brønnen og få vekk mesteparten av slam som kan ha samlet seg der, og samtidig se etter at det er tett masse (leire, ikke sand) rundt ringene, og at det er fall fra ringene og utover. Det vil hindre overflatevann i å trenge inn i brønnen.
Renseanlegg ville jeg ha ventet med, siden det krever endel vedlikehold.
I bekker, elver og innsjøer vil alltid kimtallet være høyere. Som du har funnet ut er dette snille bakterier som finnes i den naturlige mikrofloraen rundt oss. Om man undersøker akvarievann vil man finne et kimtall som godt overstiger 100bakterier/ml.
pH på 6,2 er ikke spesielt lavt for brønnvann, og mange fisker vil trives i det.
Hvis vannet ellers lukter og smaker friskt og ser klart ut kan du bruke det i akvariet.
(Jeg har jobbet på et vannlaboratorium for noen år siden, med undersøkelser av drikkevann.)
Det kan godt hende at det er nok å bare rense brønnen og få vekk mesteparten av slam som kan ha samlet seg der, og samtidig se etter at det er tett masse (leire, ikke sand) rundt ringene, og at det er fall fra ringene og utover. Det vil hindre overflatevann i å trenge inn i brønnen.
Renseanlegg ville jeg ha ventet med, siden det krever endel vedlikehold.
I bekker, elver og innsjøer vil alltid kimtallet være høyere. Som du har funnet ut er dette snille bakterier som finnes i den naturlige mikrofloraen rundt oss. Om man undersøker akvarievann vil man finne et kimtall som godt overstiger 100bakterier/ml.
pH på 6,2 er ikke spesielt lavt for brønnvann, og mange fisker vil trives i det.
Hvis vannet ellers lukter og smaker friskt og ser klart ut kan du bruke det i akvariet.
(Jeg har jobbet på et vannlaboratorium for noen år siden, med undersøkelser av drikkevann.)
Postet 31.10.12 kl 17:29
Endret: 31.10.12 kl 17:31
KontorstolTror du har missforstått litt, for en pH på 6.2 er ikke lav i det hele tatt. :)
Det er lavt for drikkevann, det står i rapporten at det kan føre til erosjon i rør osv.
Men, for fiskene jeg holder er det helt greit ;0)
Men, nå har jeg ph 8 i kranvannet offentlig vann her, jeg flytter altså til bolig med egen brønn og får ph 6.2, så da vil den jo ligge på ca 5.2 i akvariet. Ligger alltid en grad under i akvariene mine ihvertfall.. selv med hyppige vannbytter.
Postet 31.10.12 kl 21:36
Postet 31.10.12 kl 21:39