Sommerfuglciklide
Inaktiv bruker
Jeg har nå tenkt å anskaffe meg noen sommerfuglciklider og da må jeg forhøre meg litt først, jeg har lest om sommerfuglciklide her på forumet men har ikke fått svar på det jeg lurer på.
Så her er noen spm;
-Jeg har et selskapsakvarium med 3 kampfisker, 4 guppyer, 2 platy, 1 ancistrus og 3 mollyer. Kan jeg ha sommerfuglciklidene sammen med disse? og de fleste dyrebutikkene kan vel bestille disse?
- Jeg har hørt at sommerfuglciklider velger en partner og derfor er det lurt å anskaffe seg flere slik at de har flere å velge blandt(?). Hvor mange kan jeg da ha i selskapsakvariet mitt? Og det er vel noen som blir alene? skal jeg dra tilbake med disse da til dyrebutikken?
- Jeg skal kjøpe meg fler planter å ha i akvariet for de trenger jo mange hjemmesteder visst det blir for mye mas. Har dere noen tips på hva slags planter som duger?
- Jeg har også lyst til at de skal få yngel som lever opp, iallefall noen av de. Hva trenger jeg da? og må jeg gjøre noe spesielt? Jeg har hørt at de helst skal ha sand, slik at de kan grave groper til eggene (?) Men jeg har små steiner, dette går vel bra dette også?
- Og det var ei som sa at de fødte levende unger og legger egg. Er dette sant?
På forhånd takk
-Sondre
Så her er noen spm;
-Jeg har et selskapsakvarium med 3 kampfisker, 4 guppyer, 2 platy, 1 ancistrus og 3 mollyer. Kan jeg ha sommerfuglciklidene sammen med disse? og de fleste dyrebutikkene kan vel bestille disse?
- Jeg har hørt at sommerfuglciklider velger en partner og derfor er det lurt å anskaffe seg flere slik at de har flere å velge blandt(?). Hvor mange kan jeg da ha i selskapsakvariet mitt? Og det er vel noen som blir alene? skal jeg dra tilbake med disse da til dyrebutikken?
- Jeg skal kjøpe meg fler planter å ha i akvariet for de trenger jo mange hjemmesteder visst det blir for mye mas. Har dere noen tips på hva slags planter som duger?
- Jeg har også lyst til at de skal få yngel som lever opp, iallefall noen av de. Hva trenger jeg da? og må jeg gjøre noe spesielt? Jeg har hørt at de helst skal ha sand, slik at de kan grave groper til eggene (?) Men jeg har små steiner, dette går vel bra dette også?
- Og det var ei som sa at de fødte levende unger og legger egg. Er dette sant?
På forhånd takk
-Sondre
Postet 05.11.12 kl 21:49
Hvorvidt du kan ha de i karet ditt, og evt. hvor mange avhenger av størrelsen på karet ditt.
Ang. gjemmesteder så foretrekker de steder de kan gjemme seg inne i, som huler, røtter evt. større blader som ligger på bunnen; eikeløv, catappa o.l.
Navnet på fisken er mikrogeophagus (ramirezi) som betyr liten jordspiser. Den filtrerer bunnlaget gjennom gjellene for å finne mat. Lite hyggelig da å gi fisken grus eller småstein - den må ha sand.
Som ciklider flest, legger denne egg.
Ang. gjemmesteder så foretrekker de steder de kan gjemme seg inne i, som huler, røtter evt. større blader som ligger på bunnen; eikeløv, catappa o.l.
Navnet på fisken er mikrogeophagus (ramirezi) som betyr liten jordspiser. Den filtrerer bunnlaget gjennom gjellene for å finne mat. Lite hyggelig da å gi fisken grus eller småstein - den må ha sand.
Som ciklider flest, legger denne egg.
Postet 06.11.12 kl 00:04
Postet 06.11.12 kl 00:06
Sondre Biltvedt-Jeg har et selskapsakvarium med 3 kampfisker, 4 guppyer, 2 platy, 1 ancistrus og 3 mollyer. Kan jeg ha sommerfuglciklidene sammen med disse? og de fleste dyrebutikkene kan vel bestille disse?
Jeg tror de fiskene du nevner ikke er ideelle å ha sammen med sommerfuglciklider. Platy, guppy og molly er alle levendefødere og vil ha hardt vann (høy gh) med litt høy ph. Sommerfuglciklider er stikk motsatt, de vil ha lav ph (surt vann) og svært bløtt vann med så lav gh som mulig, gjerne null. Det er altså ingen god idè å sette disse i karet med de du har fra før. Sommerfuglciklidene er også en relativt skjør fisk, som lett blir "uggen" og kan dø. De tåler ikke så mye, ikke stress o.l. De passer best i et rolig, svært tett beplantet akvarium med mye skjulesteder og ikke så mange andre fisk som kan bølle med de.
Sondre Biltvedt- Jeg har hørt at sommerfuglciklider velger en partner og derfor er det lurt å anskaffe seg flere slik at de har flere å velge blandt(?). Hvor mange kan jeg da ha i selskapsakvariet mitt? Og det er vel noen som blir alene? skal jeg dra tilbake med disse da til dyrebutikken?
Nå vet jeg ikke helt hva alle zoobutikker i landet gjør, men jeg håper virkelig ikke de driver og tar tilbake fisk som har vært hjemme i alle slags akvarier hos folk. Det er sånn smitte spres, og jeg håper ikke butikkene er med på å spre enda mer sykdom på den måten.
Sommerfuglciklider velger seg en partner ja. Har du lest om sommerfuglcikliden i fiskebasen her på AF?
Sondre Biltvedt- Jeg skal kjøpe meg fler planter å ha i akvariet for de trenger jo mange hjemmesteder visst det blir for mye mas. Har dere noen tips på hva slags planter som duger?
Du kan kikke på utvalget av planter som selges her i rubrikkdelen (annonsedelen) på AF. Kanskje noen i ditt nærdistrikt selger planter rimelig?
Vanligvis ville jeg foreslått å kjøpe fra noen som kan sende pr post, men det begynner å bli litt sent å sende planter pr post nå kanskje pga kulda, men du får avgjøre selv om du tør å ta sjansen på at de overlever temperaturen. De tåler iallefall ikke å ligge ute i postkassa nå halve dagen, det er sikkert. Så de bør pakkes i eske så du må hente den innendørs på postkontoret i det minste.
Stilkplanter har ofte rikelig med blader og skal plantes i grupper. Samlet gir disse flotte skjulesteder i form av tette buskas. Javamose som vikles litt rundt røtter også er bra.
Sondre Biltvedt- Jeg har også lyst til at de skal få yngel som lever opp, iallefall noen av de. Hva trenger jeg da? og må jeg gjøre noe spesielt? Jeg har hørt at de helst skal ha sand, slik at de kan grave groper til eggene (?) Men jeg har små steiner, dette går vel bra dette også?
Nei, jeg tror ikke det vil gå bra i det hele tatt, dessverre. Det er store sjanser for at du dessverre må slå fra deg alle tanker om at sommerfuglciklidene vil klare å få opp unger i et selskapsakvarium. Det ender i 99,9% av tilfellene med eggrøveri eller at ungene blir spist opp i løpet av få dager. Det er altfor mange sultne munner som lurer rundt dem. Skal man drive oppdrett, må paret få bo i et eget oppdrettsakvarium alene, slik at de kan få fred til å passe ungene sine.
Sondre Biltvedt- Og det var ei som sa at de fødte levende unger og legger egg. Er dette sant?
Levende unger OG egg? Er vel en av delene, enten eller?
Levendefødende fisker er en gruppe fisk som skiller seg fra de fleste andre fisk. Hovedmengden med fisk i verden legger egg. Unntaket er levendefødere som guppy, platy, sverddrager og black molly og seilfinnemolly, for å nevne de mest kjente levendeføderne blant selskapsfiskene.
Sommerfuglciklide legger egg, og de legger dem helst på glatt underlag som en stein på bunnen i akvariet. Når de klekkes, blir yngelen liggende og vifte med halene sine på steinen mens de bruker opp plommesekken de ble klekket med. Etter noen få dager er de klare til å svømme for første gang, og svermer rundt foreldrene i en sky. Det er nå de aller fleste forsvinner i gapet på sultne fisk i akvariet. Hvis ikke eggene allerede er spist av sultne maller om natten, blir de tatt når de blir frittsvømmende, for da klarer ikke foreldrene å holde oppsyn med alle sammen på en gang.
Hvor mange liter er akvariet ditt på egentlig?
Postet 06.11.12 kl 00:26
Endret: 06.11.12 kl 00:32
Inaktiv bruker
Jeg har en 100L så da kan jeg ikke ha sommerfiglciklidene i selskapsakvariet fordi jeg ikke har sand?
-Sondre
-Sondre
Postet 06.11.12 kl 08:58
Vil man det beste for fiskene, så nei, da bør du ikke anskaffe deg sommerfuglciklider til et kar med grus. Det vitenskaplige navnet til sommerfuglciklidene betyr rett og slett "liten jordspiser". Det ligger i deres natur og hele tiden svømme rundt langs bunnen og plukke opp en munnfull sand og sile den gjennom gjellene for å lete etter spiselige små microorganismer osv. Dette gjør de hele tiden.
I et kar med grus fratar du dem den delen deres naturlige levevis. Er ikke spesielt snillt, synes jeg da. Det synes vel ikke du heller?
Jeg synes ikke ditt grus-akvarium passer til å ha dvergciklider i, nei. Men det er opp til deg om du vil ta hensyn til og følge rådene du får.
I et kar med grus fratar du dem den delen deres naturlige levevis. Er ikke spesielt snillt, synes jeg da. Det synes vel ikke du heller?
Jeg synes ikke ditt grus-akvarium passer til å ha dvergciklider i, nei. Men det er opp til deg om du vil ta hensyn til og følge rådene du får.
Postet 06.11.12 kl 15:29
Inaktiv bruker
Takk for svar! Da skal jeg ikke ha sommerfuglciklider oppi selskapsakvariet mitt
Og over på en annen sak. En venninne av meg vil selge akvariet hennes til meg, det er på 70L og det følger med pumpe, varmekolbe, hov og slamsuger og alt dette får jeg for 200kr!!! Dette må vel være perfekt for sommerfuglciklidene visst jeg fyller dette med Biltema sand eller lignende?
Jeg har så utrolig lysst på dette nå og er kjempe motivert, men problemer ligger hos mamma og pappa, de syntes det er nok med et akvarium og syntes 2 blir for mye. Er dere enige eller har dere noen gode overtalings metoder? :-P
Og over på en annen sak. En venninne av meg vil selge akvariet hennes til meg, det er på 70L og det følger med pumpe, varmekolbe, hov og slamsuger og alt dette får jeg for 200kr!!! Dette må vel være perfekt for sommerfuglciklidene visst jeg fyller dette med Biltema sand eller lignende?
Jeg har så utrolig lysst på dette nå og er kjempe motivert, men problemer ligger hos mamma og pappa, de syntes det er nok med et akvarium og syntes 2 blir for mye. Er dere enige eller har dere noen gode overtalings metoder? :-P
Postet 06.11.12 kl 21:09