Gullfisk i bolle

Det er kjent at gullfisk ikke skal leve i bolle,men er dette pga størrelse og at de lever kortere hvis de lever i bolle?
Jeg tror rett og slett av dem vil mistrives og dø tidlige pga at livskvaliteten ikke er som den skal. Man kan kan jo tenke seg selv å måtte bo på 10kvm resten av livet. Hvordan livet vårt hadde vært da. Men det er nå min mening da
Kjenner ei som har to gullfisker i en bolle og de har bodd der i tre år.
Hvor kommer all infoen fra...
3 år er ingen alder for en gullfisk.
Infoen rundt om at gullfisker eller ingen fisker skal være i en liten glassbolle kommer nok fra erfaringer fra folk og ser hvordan dem trives i større omgivelser enn små. Man trodde jo også før i tiden at gullfisker hadde 3 sek hukommelse, noe som er helt feil. Både for gullfisker og andre fiskearter.
Jeg syns at en fisk som blir så stor som ca 35 cm bør ha større plass en lengden sin. Ikke bare dobbelt så stort, men større.
Men fiskene spiser normalt og svømmer rundt.Hvis organene dems vokser og de hadde mistrivdes i bollen ville vel dette vært annerledes?
Det som er trist er at 3 år sikkert er lenge nok for endel folk som er lei av sin nye stuepynt etter 3 år.. Trist, men sant... Verden har blitt et bruk og kast samfunn
Hu ikke av den typen som slenger ut dyr/fisker!Jeg mener at om folk mener gullfisker ikke trives i bolle,hadde vel fisken vært død nå...
Det at en fisk, et dyr eller et menneske overlever, betyr ikke det samme som at de har et bra liv.
Det har jeg heller ikke sagt,men det jeg prøver å få frem er at dyr/fisker som mistrives,slutter å spise osv.Det har ikke skjedd her.
Mange tror at så lenge fisker eller dyr spiser og får unger, så har de det bra.

Pelsdyr i små nettingbur spiser og formerer seg. Betyr det at de har det bra ?
Jeg spurte om et spm,trenger ikke angripe!!
Idamor
Jeg spurte om et spm,trenger ikke angripe!!


Dette er heller ikke et personangrep. StineMari har fått fram poenget, og jeg tror ikke det er mer å svare på.
Plussmedlem
Jeg tror ingen i denne tråden har blitt angrepet på noe vis etter hva jeg kan se...! Jeg syntes det heller ser ut som du har blitt svart på en helt fin og ærlig måte

Gullfisk i bolle er noe som ikke bør forekomme, rett og slett. Gullfisk blir svære, mye større enn hva mange tror, og de mistrives sterkt av å leve i en såkalt gullfiskbolle. Sånn er det bare!

Ikke bare er plassen liten, men siden gullfisk er en fisk som griser mye kommer vannkvaliteten i en så liten beholder til å bli utrolig dårlig. Samme med oksygeninnholdet pga. sirkulasjonen som sjelden finnes i slike boller.

Gullfisker passer i svære akvarier eller hagedammer. Det burde ikke være så vanskelig å forstå hvis man har sett en stor gullfisk...
Plussmedlem
StineMari
Pelsdyr i små nettingbur spiser og formerer seg. Betyr det at de har det bra ?


Isolatfanger i USA har ikke akkurat de største og beste forholdene. Men de spiser da maten sin (med mindre de sultestreiker), de trener på de måtene de kan og gjør i det hele tatt alt de har mulighet til på isolatcella. Dette kalles å overleve. Å overleve er et instinkt, det har ingenting med å trives å gjøre. At gullfisken har overlevd i 3 år, javel. Kjempebra. Men de kan vel leve i ca 37 år til om de får ha det bra....
Men jeg er egentlig ganske lei alle diskusjonene om gullfisk i bolle og alt "jamen, jamen" når de som spør får et seriøst svar uten å ville ta det til seg. Hvis ikke folk liker å få ærlige svar, så får de heller la være å spørre om ting. Jeg antar det at når de spør så er det fordi de ikke vet selv, og de vil ha informasjon fra andre som vet dette bedre. Det er i hvertfall derfor JEG spør om ting.....
Og ting er ikke angrep og personangrep bare fordi man får et svar man ikke liker, og hvertfall ikke når den som gidder å svare (atter en gang) gjør det med en sammenligning så den som spør KANSKJE skal kunne klare å forstå poenget...
Jeg har ALDRI sagt at dyr/fisker trives hvis de svømmer rundt og spiser men ettersom jeg har lest at gullfisker lider pga at innvollene vokser,var dette et spm om man faktisk kan se at fiskene har smerter.Om et dyr har smerter ser man det hvis man er erfaren nok.Og det er det som er poenget mitt.
Hvordan ser man at en gullfisk mistrives??Det er det som er det relevante her.

Ikke at folk kaster ut dyra sine etter 3 år eller at man kan gå å tru at dyret har det fint uten videre osv.Men HVORDAN se det!

"Mange tror at så lenge fisker eller dyr spiser og får unger, så har de det bra.

Pelsdyr i små nettingbur spiser og formerer seg. Betyr det at de har det bra ?"

Er ikke det som er greia.Hvor kommer det fra og symptomer/tegn på at fisken ikke har det bra.

Og jeg får ikke søkt i hytt og pine her,og anser det som bedre å spørre enn å dra i dyrebutikken og gjøre det samme som andre gjør.
milo
[QUOTE=StineMari]Pelsdyr i små nettingbur spiser og formerer seg. Betyr det at de har det bra ?


Isolatfanger i USA har ikke akkurat de største og beste forholdene. Men de spiser da maten sin (med mindre de sultestreiker), de trener på de måtene de kan og gjør i det hele tatt alt de har mulighet til på isolatcella. Dette kalles å overleve. Å overleve er et instinkt, det har ingenting med å trives å gjøre. At gullfisken har overlevd i 3 år, javel. Kjempebra. Men de kan vel leve i ca 37 år til om de får ha det bra....
Men jeg er egentlig ganske lei alle diskusjonene om gullfisk i bolle og alt "jamen, jamen" når de som spør får et seriøst svar uten å ville ta det til seg. Hvis ikke folk liker å få ærlige svar, så får de heller la være å spørre om ting. Jeg antar det at når de spør så er det fordi de ikke vet selv, og de vil ha informasjon fra andre som vet dette bedre. Det er i hvertfall derfor JEG spør om ting.....
Og ting er ikke angrep og personangrep bare fordi man får et svar man ikke liker, og hvertfall ikke når den som gidder å svare (atter en gang) gjør det med en sammenligning så den som spør KANSKJE skal kunne klare å forstå poenget...



Det er bedre å spørre om en ting enn å d*** i det.Det er måten folk svarer på som gjør at jeg faktisk ikke har noe lyst til å spørre om ting på forumet her.Om man spør om en god sak,så hva så.Bedre å spørre 100 ganger enn å ta skikkelig feil.
Jeg spør om tegn på hvordan man kan se at fisken ikke trives og å gjøre noe med det!

Jeg føler jeg ikke har fått svar på tegn i det hele tatt,men jeg skal heller gjøre feil enn å la være å spørre.Fornøyde nå??!Og jeg har ikke mulighet til å søke opp ting igjen,derfor spør jeg på nytt!!
Man ser ikke at en snegle blir tynnere, men når man putter den oppi en boks på størrelse med et yoghurtbeger, da burde man skjønne at det ikke er så sunt. Det er faktisk ikke så langt ifra når man putter fisk som kan bli 40cm lange oppi boller som de ikke engang får plass i som fullvoksne(40år).
Bare søk på Big goldfish på Google
En annen ting jeg kan føye på er jo at i mange tilfeller så blir slørhaler omtalt som gullfisk.. Mange av disse er altfor deformete i kroppen, og et resultat av feil avl.. En fisk med mage diger som en bolle og øyne stående på stil har det ikke godt. .Og man bør ikke kjøpe sånn fisk og støtte videre avl på dem!!
Og mener du faktisk å kjøpe en ekte gullfisk å putte i en bolle så synes jeg du bare skal søke etter gullfisk på youtube så ser du fort hvor aktiv en gullfisk i et stort akvarie er......
Plussmedlem
Javel Idamor.
Du føler at alle er i mot deg og bare angriper deg istedenfor å svare på det du spør om. Vi PRØVER å svare på det du spør om!!
Du har vært medlem her på Akvaforum siden januar 2010? Du har nesten 200 innlegg her?
Av trådene du har startet siden du var ny her nevner jeg : Gullfisk bolle, Kampfisk i 6-8 liters bolle, Fiskebolle, Størrelse....
Du har spurt i 2 år, har du virkelig ikke fått svar enda??? Hvordan skal vi da svare deg, for at du skal forstå svarene?
Siden du ble medlem her er det mange andre enn deg som har spurt om det samme, er det virkelig ikke noe i alle de trådene som kan gi deg svar?
Du skriver at du ikke har mulighet til å søke, hvorfor har du ikke det? Såvidt jeg vet fungerer "søk" utmerket.....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap