Trenger hjelp til alt!

Jeg har et Aquael 45L akvarium. det er mitt første akvarium og trenger derfor litt hjelp.
Hva slags pumpe trenger jeg?
hva slags fisk kan jeg ha og hvor mange?
hva slags gjenstander er det best og billigst og ha?
er det mye jobb med mye gjenstander?
går det en grense på hvor mye vann og hvor mye gjenstander man har?
hva slags farge er best på lys?
hva slags fisk passer sammen?

Og hvis det er andre ting jeg burde ha/gjøre skriv gjerne det også

Takker for svar
Det lureste stedet og starte er her

Der finner du mange svar som kan hjelpe deg..
Hanz1 Hanssen
Jeg har et Aquael 45L akvarium. det er mitt første akvarium og trenger derfor litt hjelp. Hva slags pumpe trenger jeg? hva slags fisk kan jeg ha og hvor mange? hva slags gjenstander er det best og billigst og ha? er det mye jobb med mye gjenstander? går det en grense på hvor mye vann og hvor mye gjenstander man har? hva slags farge er best på lys? hva slags fisk passer sammen? Og hvis det er andre ting jeg burde ha/gjøre skriv gjerne det også Takker for svar :D

Når det gjelder pumpe så vet jeg ikke så masse om de ulike typene.
Når det gjelder fisker anbefaler jeg å søke på fiskebasen her inne. Da kan du oppgi at akvariet ditt er 45 liter, og se hvilke fisk som trives med den plassen. Jeg vil ikke anbefale å fylle akvariet stappfullt med fisk, det er hverken pent eller bra for fiskene. Akkurat hvor mange du skal ha vet jeg ikke. Jeg har seksti liter, og har to bunnspisere, tre guppyer og noen platyer og snegler. Det er mer enn nok synes jeg.
Du kan kjøpe røtter på dyrebutikk, det er ikke så dyrt. Her koster det 39 for ei rot som sikkert vil passe ditt akvarium. Ellers kan du ha steiner, det er heller ikke dyrt, iallefall ikke til et så lite akvarium. Og så må du ha planter. Leste et sted at man skal ha en plante per ti liter, men vet ikke om det stemmer. Jeg har tre planter og masse "gress" som har spredd seg utover i mitt.
Jeg liker best vanlig farge på lyset, det er sikkert en smakssak.

Du bør lese om innkjøring av akvarie. Det skal stå minst 3-4 uker uten fisk, men med pumpe og planter ++. Dette er for å unngå å drepe fisken før vannverdiene har stabilisert seg. Jeg gjorde det nøye med begge mine, og har ikke hatt en eneste død fisk på grunn av vannet.
Plussmedlem
En bok er også et godt sted å begynne. Back to Nature Akvarieguide er en bra bok å starte med, den tar for seg mye generelt...

Du skal forøvrig ha skryt for å oppgi at du er totalt nybegynner og begynne å spørre og grave om alt, framfor å bare gå rett på...
Les denne artikkelen til å begynne med (tar opp det aller viktigste i oppstarten på en grei måte): http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859
når du har fylt på grus, lagt til planter etc...Kan du lesse følgende artikler: vannverdier, foringsrutiner, veiledning og hold av ferskvannsakvarium, under denne lenken: http://akvaforum.no/text.cfm?path=1798,1814
Det som omtales som "pumpe" her, er ikke en pumpe (det forbinder ihvertfall jeg med sirkulasjon/luftpumper), men et filtersystem. Dette inkluderer riktignok oftest en pumpefunksjon. Hovedsaken er at den inneholder et eller flere filtermaterialer som tilsammen danner et biologisk filter som tar seg av nedbrytingen av avfallsstoffer i akvariet. Som det sies her, dette systemet kan være innvendig eller utvendig for akvariet.
SilverShaded
Det som omtales som "pumpe" her, er ikke en pumpe (det forbinder ihvertfall jeg med sirkulasjon/luftpumper), men et filtersystem. Dette inkluderer riktignok oftest en pumpefunksjon. Hovedsaken er at den inneholder et eller flere filtermaterialer som tilsammen danner et biologisk filter som tar seg av nedbrytingen av avfallsstoffer i akvariet. Som det sies her, dette systemet kan være innvendig eller utvendig for akvariet.

En filter / filterpumpe er vel mye det samme. Et en filterpumpe har et pumpe som drar vannetgjennom filtermasse... MAO: Det vil være helt korrekt å si filterpumpe. Å si pumpe er ca like feil som å si filter. Ikke noe poeng å ta opp dette, for de fleste forstår hva en mener når en sier: Dette filteret er bra: http://webzoo.net/default.pl?showProduct=2423&pageId=559 . Det er noen som gjerne ikke "forstår" det, det er de som er ute etter å kverulere.
Er ikke ute etter å kverulere i det hele tatt, bare forklare en som sier han trenger hjelp til alt. Da kan man ikke gå ut fra at han vet forskjellen, mener nå jeg.
Hanz1 Hanssen
Og hvis det er andre ting jeg burde ha/gjøre skriv gjerne det også

Jeg kan anbefale deg en liten bok som er utrolig godt skrevet og veldig forklarende. Den bør du kjøpe og lese gjennom. Senere kan du bruke den til å slå opp i, hvis det er noe du blir usikker på o.l. Tittelen sier nanoakvarier, men den omhandler det generelle prinsippet et akvarium er, og hvordan et biologisk fungerende akvarium skal settes opp og stelles.

Anbefalt lesestoff: boka Back To Nature Nanoakvarier
Tilfeldig bekjentskap
© Ivan Syversen
Reklame for plussmedlemskap